Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Om jag förstått det rätt så funkar vaccinen bra mot allvarlig sjukdom även för de olika varianterna. Så det finns inga skäl att måla fan på väggen.
Jag känner till det. Men jag bekymrar mig för att nästa mutation kan vara ännu bättre på att undgå vaccinerna. Som du själv beskrev, så dröjer det en viss tid från det att en besvärlig mutation uppstår, tills att den upptäcks, och identifieras som ett hot. Under den tiden kan den nya varianten ha spridits.
Därför är det viktigt att stänga gränserna för virus redan innan en ny besvärlig variant har uppstått.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Även om vi stänger Europa så kommer vi utveckla egna mutationer med vaccinresistens. Det kommer finnas ett enormt evolutionärt tryck på viruset att ta sig förbi vaccinet.
Jag tänker att samma evolutionära tryck bör finnas för viruset att ta sig förbi den immunitet som har erhållits genom infektion.
Det bästa vi kan göra, är att snabbt minska mängden viruspartiklar i omlopp, och på så sätt minska virusets möjlighet att mutera. Mängden virus i omlopp minskas genom att befolkningen vaccineras så snabbt som möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Men vacciner skapar inget evolutionärt tryck på viruset att bli mer farligt. Spontant skulle jag säga tvärtom. Viruset kommer tvingas premiera vaccinresistens framför andra egenskaper. Det är inte omöjligt att vaccinet bidrar till att viruset också blir snällare. Det skulle vara en positiv utveckling, även om viruset då tar sig förbi vaccinet.
Mänskligheten har i alla fall gott om antikroppar och immunitet mot gamla hederliga coronavirus/förkylningar, och de har inte blivit farligare, men däremot hopplöst smittsamma. Historien brukar upprepa sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grand-canyon
Blir någ väldigt svårt för att inte säga omöjligt att inte släppa in nya varianter.
Inte alls. Taiwan har visat att det är fullt möjligt att stänga ute viruset. Europas länder behöver ta efter Taiwans strategi. Det kommer inte att eliminera virusets förekomst i Europa. Men det hindrar nya varianter från att komma in.