Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Slutsatsen att galleriet hette Harre är min. Dokumentet är lite rörigt. Jag har tolkat fel. Men faktum kvarstår. Art Atrium på Västerlånggatan 28 kan det inte vara eftersom det galleriet byggdes om i februari och inte hyrdes ut.
På Västerlånggatan 25 fanns uppenbarligen ett annat galleri och det hyrdes enligt UL ut till två personer i februari. Jag ser att förkortningen DH används rörande detta vilket då innebär att frågan kopplades till utredningen av Tarendi.
Ser också i Liggaren att ett av dokumenten om Föllinge har beteckningen DH men det kanske betyder något annat?
Västerlånggatan 28 är intressant. Det är klarlagt att det finns en rörlig patrull som övervakar OP i Gamla Stan från 15 januari.
Om galleriet användes för fast observation mot LOP bostad, var det då ett komplement till den rörliga patrullen?
Eller var det
en kontraövervakning?
Lisbet Palme säger enligt förhöret lördagen 1 mars att hon associerade mannen hon såg rusa in i gränden med den typ av jacka hon såg på en av de två männen hon observerade en tid före mordet mittemot lägenheten, vilket innebär
Västerlånggatan 28. Hennes observation stämmer med ett undantag väldigt bra med
Hellströms observation på Tunnelgatan drygt 30 min före mordet.
Det blir därför spännande att konstatera att
Jerzy P hade lite otur när han tänkte.
Ett par veckor efter mordet förhörs han i uppslag N 3070 (Gunnarsson)/Z 8048. Han berättar i olika förhör om att han köpte galleriet sommaren 1985, att hyran var hög, att man behövde dela av lokalen, att han jobbade hårt, galleriet var öppet kl 11-17 alla dagar utom söndagar då det var öppet kl 13-16.
För renoveringen hade han hjälp av
Tomasz L, dennes bror (
GL) och en
Mariusz W. Alla tre identifierade av mig. Tomasz borta, brodern död och Mariusz bor kvar här. Med T och M genomförs förhör i senare delar av uppslaget Z 8048.
Renoveringen började 9 februari enligt
Tomasz, de var inte avslutade när OP mördades, de jobbade i huvudsak efter kl 17 enligt både
Tomasz och
Mariusz, de fick ofta stå och vänta mellan 20-60 min på öppning, väntan gjordes i en smyg ute på gatan invid
Harres Damkläder på gatuplan i fastigheten, fast de kan inte ange alls vilka dagar detta skett. Det är väl ungefär den positionen som
Lisbet ser de två männen i, föreställer jag mig.
Här går inte redogörelserna inte ihop.
Hur kan
T/G&L vänta i 20-60 min kring 17-tiden på att
Jerzy ska komma och öppna galleriet,
när han jobbar i galleriet i stort sett varje dag till kl 17?
Jag noterar fyra polacker i blocket och går vidare för research av polskt täckjacksmode på 80-talet.