2021-03-30, 06:31
Medlem
andersaanderssonas avatar
För att ligga i framkant och planera inför framtiden.

En hel del kompletta uppslag avseende WT är lagda till PU. Fler beställningar avseende detta kommer att följa.

Efter det anser jag att det är de kompletta avsnitten EAD, ECD. EBD, ECD, EDD, EED och EFD som måste fram. Alltså ''Observationer i området under tiden Palme går från bion till Tunnelgatan.'' Med samtliga kompletta uppslag och dokument. Där området som inkluderar Sveavägen/Tunnelgatan är det viktigaste och bör stå först i kön att beställas ut.

Inom den tidsrymden finns gärningsmannens ankomst till Dekorima. Och hur han tog sig dit. Taximannens vittnesmål om Tunnelbanemannen har vi redan. Plus ett antal vittnen som passerat hörnan runt 23,20. Där de vittnar om att det var tomt, plus att det var tomt på Tunnelgatan österut fram till Bohemia vid samma tidpunkt. Plus några som korsat Sveavägen från den östra till den västra sidan.

Dessutom är den kompletta utredningen av ''ungdomsgänget'' på västra sidan av Sveavägen redan beställd. Alltså det gäng Roger Östlund jagade bort.

Som jag ser det måste det finnas ett antal okända tips och vittnesmål i detta/dessa avsnitt som inte kommit fram. Samtidigt som en begäran på hela avsnitt kommer att generera ett antal dubletter. Något som är omöjligt att undvika.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-03-30 kl. 06:54.
Citera
2021-03-30, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ok, tack.

Har enbart kopierat text och länk och lagt ut utan att kontrollera innehållet i förväg. Som jag upplever det så var nog denna texten som användes för att få ut bandet. Alltså begäran till PU.

Jag skrev att jag ville höra bandet som mannen från Ånge fick lyssna på. Detta var 2017 jag fick ut en CD. På samma gång hade jag frågat om anonyma brev och det är därför jag vet hur många där är.
Från PU:
"På anonyma brev får jag 3538 träff och skulle du mot förmodan vilja ha ut alla dem så skulle det kosta dig 7106 kr extra.

Med vänlig hälsning

Karin Johansson

Palmegruppen"
Citera
2021-03-30, 15:04
Bannlyst
Någon som har materialet från där SVT gör ett inslag om ungdomsgäng på Sergels torg precis när skotten på Tunnelgatan faller?
Citera
2021-03-30, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Mannen säger inte att han är den sk Skelleftehamnsmannen. Det är Sven-Ove som tror det.
https://www.expressen.se/nyheter/gata-kring-mordet-pa-palme-kan-snart-losas/
Är detta allt som finns?
De kom ju överens om att mannen skulle ringa igen om 15 minuter, gjorde han detta?

Tipset han lämnar här är ju om ett brev han själv fått från en vän som var från Skellefteå men boende i Uppsala. Vännen hade uppenbarligen varit vid Grand och gått ut från biografen strax efter makarna Palme.
Av någon anledning hade han sedan blivit telefontrakasserad dag och natt, och slutligen tagit sitt liv, och frun hade flyttat utomlands.
Historien har inga beröringspunkter med Skelleftehamnsmannen, förutom att vakthavande frågar om det är samma som skrivit även dessa brev. Men på den punkten verkar det vara väldigt oklart.
Inte omöjligt att denna uppringare själv är den som skickat skelleftehamnsbreven, men det måste ju finnas en fortsättning på historien?
Citera
2021-03-30, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Är detta allt som finns?
De kom ju överens om att mannen skulle ringa igen om 15 minuter, gjorde han detta?

Tipset han lämnar här är ju om ett brev han själv fått från en vän som var från Skellefteå men boende i Uppsala. Vännen hade uppenbarligen varit vid Grand och gått ut från biografen strax efter makarna Palme.
Av någon anledning hade han sedan blivit telefontrakasserad dag och natt, och slutligen tagit sitt liv, och frun hade flyttat utomlands.
Historien har inga beröringspunkter med Skelleftehamnsmannen, förutom att vakthavande frågar om det är samma som skrivit även dessa brev. Men på den punkten verkar det vara väldigt oklart.
Inte omöjligt att denna uppringare själv är den som skickat skelleftehamnsbreven, men det måste ju finnas en fortsättning på historien?

Jag kan skicka en förfrågan om det finns ngn fortsättning. Jag har ju känt igen brevskrivaren o skulle höra om det var den personen som ringde men är det inte. Väldigt underligt samtal. Vet inte om det är något som ska vilseleda liksom breven.
Det där med trakasserad o självmord låter otroligt. I Skelleftehamnsbrev blir ju den anonyma personen hotad, hur nu det skulle gå till.
Citera
2021-03-30, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag kan skicka en förfrågan om det finns ngn fortsättning. Jag har ju känt igen brevskrivaren o skulle höra om det var den personen som ringde men är det inte. Väldigt underligt samtal. Vet inte om det är något som ska vilseleda liksom breven.
Det där med trakasserad o självmord låter otroligt. I Skelleftehamnsbrev blir ju den anonyma personen hotad, hur nu det skulle gå till.
Ja, det är ett märkligt samtal. Vet du Cianneli när det ringdes in?
Citera
2021-03-30, 19:25
Medlem
Jag har en fråga angående beställning av handlingar. Givet att man skickar en begäran om "alla handlingar kopplade till person NN" till polisen och får som svar att "det finns X handlingar som, inklusive dokumentnummer, är belagda med sekretess enligt 35 kap. 1 paragrafen OSL". Innebär det att NN är intressant att undersöka närmare?
Citera
2021-03-30, 19:39
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Slutsatsen att galleriet hette Harre är min. Dokumentet är lite rörigt. Jag har tolkat fel. Men faktum kvarstår. Art Atrium på Västerlånggatan 28 kan det inte vara eftersom det galleriet byggdes om i februari och inte hyrdes ut.

På Västerlånggatan 25 fanns uppenbarligen ett annat galleri och det hyrdes enligt UL ut till två personer i februari. Jag ser att förkortningen DH används rörande detta vilket då innebär att frågan kopplades till utredningen av Tarendi.

Ser också i Liggaren att ett av dokumenten om Föllinge har beteckningen DH men det kanske betyder något annat?

Västerlånggatan 28 är intressant. Det är klarlagt att det finns en rörlig patrull som övervakar OP i Gamla Stan från 15 januari.

Om galleriet användes för fast observation mot LOP bostad, var det då ett komplement till den rörliga patrullen?

Eller var det en kontraövervakning?

Lisbet Palme säger enligt förhöret lördagen 1 mars att hon associerade mannen hon såg rusa in i gränden med den typ av jacka hon såg på en av de två männen hon observerade en tid före mordet mittemot lägenheten, vilket innebär Västerlånggatan 28. Hennes observation stämmer med ett undantag väldigt bra med Hellströms observation på Tunnelgatan drygt 30 min före mordet.

Det blir därför spännande att konstatera att Jerzy P hade lite otur när han tänkte.
Ett par veckor efter mordet förhörs han i uppslag N 3070 (Gunnarsson)/Z 8048. Han berättar i olika förhör om att han köpte galleriet sommaren 1985, att hyran var hög, att man behövde dela av lokalen, att han jobbade hårt, galleriet var öppet kl 11-17 alla dagar utom söndagar då det var öppet kl 13-16.

För renoveringen hade han hjälp av Tomasz L, dennes bror (GL) och en Mariusz W. Alla tre identifierade av mig. Tomasz borta, brodern död och Mariusz bor kvar här. Med T och M genomförs förhör i senare delar av uppslaget Z 8048.

Renoveringen började 9 februari enligt Tomasz, de var inte avslutade när OP mördades, de jobbade i huvudsak efter kl 17 enligt både Tomasz och Mariusz, de fick ofta stå och vänta mellan 20-60 min på öppning, väntan gjordes i en smyg ute på gatan invid Harres Damkläder på gatuplan i fastigheten, fast de kan inte ange alls vilka dagar detta skett. Det är väl ungefär den positionen som Lisbet ser de två männen i, föreställer jag mig.

Här går inte redogörelserna inte ihop.

Hur kan T/G&L vänta i 20-60 min kring 17-tiden på att Jerzy ska komma och öppna galleriet, när han jobbar i galleriet i stort sett varje dag till kl 17?

Jag noterar fyra polacker i blocket och går vidare för research av polskt täckjacksmode på 80-talet.
Senast redigerad av 14thInt 2021-03-30 kl. 20:31. Anledning: Fetläggning av ord
Citera
2021-03-30, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, det är ett märkligt samtal. Vet du Cianneli när det ringdes in?

April 1987. Det står i arkivet.

Jag har skickat en förfrågan om det finns ngn fortsättning.
Senast redigerad av Cianneli 2021-03-30 kl. 19:43.
Citera
2021-03-30, 20:33
Medlem
p.norths avatar
Mycket intressant
Vad vet du om Janusz Walus hade han nå bekanta med dessa tro?
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Västerlånggatan 28 är intressant. Det är klarlagt att det finns en rörlig patrull som övervakar OP i Gamla Stan från 15 januari.

Om galleriet användes för fast observation mot LOP bostad, var det då ett komplement till den rörliga patrullen?

Lisbet Palme säger enligt förhöret lördagen 1 mars att hon associerade mannen hon såg rusa in i gränden med den typ av jacka hon såg på en av de två männen hon observerade en tid före mordet mittemot lägenheten, vilket innebär Västerlånggatan 28. Hennes observation stämmer med ett undantag väldigt bra med Hellströms observation på Tunnelgatan drygt 30 min före mordet.

Det blir därför spännande att konstatera att Jerzy P hade lite otur när han tänkte.
Ett par veckor efter mordet förhörs han i uppslag N 3070 (Gunnarsson)/Z 8048. Han berättar i olika förhör om att han köpte galleriet sommaren 1985, att hyran var hög, att man behövde dela av lokalen, att han jobbade hårt, galleriet var öppet kl 11-17 alla dagar utom söndagar då det var öppet kl 13-16.

För renoveringen hade han hjälp av Tomasz L, dennes bror (GL) och en Mariusz W. Alla tre identifierade av mig. Tomasz borta, brodern död och Mariusz bor kvar här. Med T och M genomförs förhör i senare delar av uppslaget Z 8048.

Renoveringen började 9 februari enligt Tomasz, de var inte avslutade när OP mördades, de jobbade i huvudsak efter kl 17 enligt både Tomasz och Mariusz, de fick ofta stå och vänta mellan 20-60 min på öppning, väntan gjordes i en smyg ute på gatan invid Harres Damkläder på gatuplan i fastigheten, fast de kan inte ange alls vilka dagar detta skett. Det är väl ungefär den positionen som Lisbet ser de två männen i, föreställer jag mig.

Hur kan T/G&L vänta i 20-60 min kring 17-tiden på att Jerzy ska komma och öppna galleriet, när han jobbar i galleriet i stort sett varje dag till kl 17?

Jag noterar fyra polacker i blocket och går vidare för research av polskt täckjacksmode på 80-talet.
Citera
2021-03-31, 00:05
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Det här stämmer bra med de besökande kvinnornas uppgifter. Tre män från Centraleuropa som inte ville sälja konst. Problemet är att kvinnorna besökte galleriet när det var öppet, inte kvällstid när polackerna var där och "renoverade".

Som du säger så är väntandet utanför galleriet obegripligt när ägaren befinner sig inne i galleriet. Lögn.

Det här börjar bli intressant nu. Riktigt intressant. Man med blå täckjacka av äldre modell. Jo jo eller vad det nu kan heta på polska.
Citera
2021-03-31, 00:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

En sak till. När du säger att Mariusz bor kvar här? I Sthlm? Ålder? Utseende? Vi kan eventuellt ha tur. 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in