2021-03-30, 15:59
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
3000 av 10 miljoner som vårdats med Covid. Av de är ca 6% helt friska i övrigt. 180 personer alltså. SHUT I DOWN!! 🤣

VI KOMMER ATT DÖ ALLIHOPA, TVÅNGSVACCINERING, MASKTVÅNG OCH LOCKDOWN ÄR DET ENDA SOM KAN RÄDDA OSS!!!!!

Eller så handlar det enbart om kontroll och pengar. Söndra och härska..

Jag börjar bli enormt trött på denna masshysteri, min arbetsplats har ett par hundra anställda och endast en har blivit svårt sjuk sedan detta började. Han hamnade i respirator förra våren, han är 60+ och vägde 40-50 kilo för mycket. Alla andra har varit tillbaka på jobbet efter några dagar, eller så har dom inte haft några symptom alls, trots positiva tester.

Summa summarum, ta hand om din kropp.
Citera
2021-03-30, 16:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Det är en fullt realistisk strategi med tanke på att det är människor som står för smittspridningen, ifall viruset skulle spridit sig själv genom luften skulle det varit en svårare situation.

Nej det är inte eftersom vi inte är gjorda för att leva på det sättet. Du kan göra det frivilligt om du vill. Själv avstår jag gärna. Tror de flesta håller med mig på den punkten.

Det är bättre att riva av plåstret så tidigt som möjligt och skydda de svagaste. De flesta kan hantera covid så det är inte ens något att skydda sig emot.
Citera
2021-03-30, 16:02
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det gör vi inte. Det bästa stället att vara är att vara utomhus just nu. Så stanna hemma är ett dåligt råd.

Ifrågasätter du det?
Ja verkligen.
Så länge vi bara pratar om smittorisk är det absolut bäst att stanna hemma.
Citera
2021-03-30, 16:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Vården har varit i kris åtminstone sedan 1993. Att man nu använder ord som "stabsläge", "krislägesavtal", "förstärkningsläge" etc gör ingen skillnad. De vill att vi ska tro att vi är mitt uppe i ett brinnande krig Inga siffror stöder dessa dramatiska ordval och det ska vi vara glada för!

Så du menar att antalet sjukhusinläggningar inte är värre än i normala fall? Presentera gärna en källa på det. Det du kallar för dramatiska ordval är faktiska termer som sjukvården använder sig av i händelse av krissituationer.
Citera
2021-03-30, 16:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag håller med om det fetade.
Men.
Som vanligt ignorerar du de andra problem fullständigt. Som belastning på sjukvård och långtidssjuka.

Citat:
Exempel på fakta som du konstant förnekar/ignorerar:
- Munskydd hjälper mot smittspridning
Hur förklarar du då varför det går bättre för staterna där masktvånget tagits bort?

Citat:
- Sjukvården är mycket mer belastad pga Covid
Hur förklarar du då varför inte dödstalen skenar längre?

Citat:
- Risken för farliga mutationer ökar ju mer smittspridning vi har
vad har du för belägg för att mutationer är farliga? Vi har just nu UNDERDÖDLIGHET.

Citat:
- Det är den allmäna smittspridningen som är avgörande för att skydda riskgrupperna
Samtidigt måste det finnas en viss smitta så att så många som möjligt som klarar av viruset får genomgå infektion. Ju fler som får viruset desto bättre på längre sikt. Samtidigt måste de äldre skyddas mkt bättre än idag.

Citat:
Ingen smittskyddsorganisation i världen (vad jag har sett) håller med dig i din "kunskap" om hur man bör hantera pandemin.
Nä det är bara munskydd och vaccin. Och inte mkt snack om grundproblemet... Dvs folkhälsan som är alldeles för dålig. Problemet är att dessa "experter" gjort situationen ännu värre med sina lockdowns.
Citera
2021-03-30, 16:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om jag förstått det rätt så funkar vaccinen bra mot allvarlig sjukdom även för de olika varianterna. Så det finns inga skäl att måla fan på väggen.

Även om vi stänger Europa så kommer vi utveckla egna mutationer med vaccinresistens. Det kommer finnas ett enormt evolutionärt tryck på viruset att ta sig förbi vaccinet. Men vacciner skapar inget evolutionärt tryck på viruset att bli mer farligt. Spontant skulle jag säga tvärtom. Viruset kommer tvingas premiera vaccinresistens framför andra egenskaper. Det är inte omöjligt att vaccinet bidrar till att viruset också blir snällare. Det skulle vara en positiv utveckling, även om viruset då tar sig förbi vaccinet.

Mänskligheten har i alla fall gott om antikroppar och immunitet mot gamla hederliga coronavirus/förkylningar, och de har inte blivit farligare, men däremot hopplöst smittsamma. Historien brukar upprepa sig.

Då har du förstått det fel.. Inget av dom nu aktuella vaccinen har visar sig ge något bra skydd mot varken den Brasilianska eller den Sydafrikanska mutationen.

Det finns dessutom inget evolutionärt tryck på viruset, det muterar hela tiden alldeles oavsett. Ju större global smittspridning dessto fler mutationer. Något annat tryck finns inte.

Den smittsammaste varianten tar alltid över och där kommer tyvärr vaccineringen att förändra spelplanen.
Citera
2021-03-30, 16:09
Medlem
Citat:
Och vad inför idioterna till politiker i sydeuropa då? Jo UTEGÅNGSFÖRBUD. Vilka jävla ärkenötter! Tro fan att de får problem med covid..

Det är faktiskt rätt imponerande att du har snittat ungefär ett inlägg vart 10e minut dom senaste 30 timmarna!

Vad som är ännu mer imponerande är att du inte har fått till ett ända vettigt inlägg på alla dom försöken..
Citera
2021-03-30, 16:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja verkligen.
Så länge vi bara pratar om smittorisk är det absolut bäst att stanna hemma.

Det innebär isf att du aldrig kan lämna lägenheten. Klarar du av det? Det gör inte jag. Nej det är inte realistiskt då vi alla har våra ärenden att göra.

Att stänga in folk hemma har förvärrat pandemin och försämrat folkhälsan. Det borde varit precis tvärtom. Man ska uppmuntra folk att gå ut och röra på sig utomhus och öka utomhusaktiviteterna.
Citera
2021-03-30, 16:12
Medlem
I dag på PK så frågade man om ytterligare restriktioner borde införas för att dämpa smittspridningen som nu ökar i stort sett i alla regioner. Anders Tegnell tror inte på att det beror på olika inomhus aktiviteter som är öppna tex Gym utan att man inte följer befintliga rekommendationer. Han hade fått indikationer på att man jobbar mera utom hemmet, inte stannar hemma när nån i familjen har blivit sjuk mm.

Väldigt märkligt att Anders Tegnell inte kan acceptera att de nya virus varianter som nu sprids är mera smittsamma. I andra länder som har stor spridning av de nya varianterna så förklarar man ökningen med
virusets ökade smittsamhet och anpassar åtgärderna efter det.

Kan det bero på att Anders Tegnell initialt sa att det inte fanns nåt data som stödde att den Brittiska varianten är mera smittsam och nu kan han inte erkänna att det var fel?
Citera
2021-03-30, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Vården har varit i kris åtminstone sedan 1993. Att man nu använder ord som "stabsläge", "krislägesavtal", "förstärkningsläge" etc gör ingen skillnad. De vill att vi ska tro att vi är mitt uppe i ett brinnande krig Inga siffror stöder dessa dramatiska ordval och det ska vi vara glada för!

Det är väldigt märkligt att folk tror att politikerna vill ha restriktioner för skojs skull. Det finns absolut ingen anledning till det. Politikerna vill helst att allt skall rulla som vanligt för ekonomin. Det är ingen som vill att hela nöjesbranschen skall läggas ner. Alla vill väl kunna gå ut och ta en öl eller gå på bio. Det gäller även politiker.

Som situationen ser ut just nu så vill politikerna börja lätta på restriktionerna medans FHM håller emot. Tror du verkligen FHM gör det för att de vill söndra och härska?
Citera
2021-03-30, 16:13
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Det är ju precis det som folk gör i Florida och Texas nu. Vi är inte gjorda för ett sådant liv.

Och det verkar gå alldeles utmärkt att ha öppet. Om man inte ser det är man nog cp-skadad.

Jag länkar studierna som ingick i metaanalysen till dig. Du kan läsa var man gjorde de olika studierna, hur många deltagare fanns i varje studie och vad resultatet blev. i detta fall är resultatet att munskydd minskar smittspridningen.

https://cdn.jamanetwork.com/ama/content_public/journal/jama/938661/jit210006t1_1614735399.85434.png?Expires=162006052 6&Signature=qjAFzz5t8Xq7rTQMLfYnaY8elFBsw~mGnPb58E GE9bgAdML4TpKq5JrD9cp~aYmJYg5I3kaK8NUscketSPkexPE6 LD ex3~OVzMkujdLe6YP0sLAsmdKWc9CfiDb30rEc05~GH288QzJT Ezr6SD4fAxaTrgX0IU0k2ZPGkws9nm8yk83omir9mjYYcn7QVb VPsvjB392e78qRy8Vp0K4G0OZ4oZXk6dt7CpaN-rnOmDl2twZrbItF3Am8ypPpw45cKuw69rYwCGCcwhTXqYTqC49 vL3lOA4GF8p EewnqfS6ndmgsQkFf9ZLVuibJ6HTqsTtfbs1mfwlPJIApK~Jfe 7Q__&Key-Pair-Id=APKAIE5G5CRDK6RD3PGA
Citera
2021-03-30, 16:16
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det innebär isf att du aldrig kan lämna lägenheten. Klarar du av det? Det gör inte jag. Nej det är inte realistiskt då vi alla har våra ärenden att göra.

Att stänga in folk hemma har förvärrat pandemin och försämrat folkhälsan. Det borde varit precis tvärtom. Man ska uppmuntra folk att gå ut och röra på sig utomhus och öka utomhusaktiviteterna.
Nu byter du spår (igen).
Du antydde att smittspridningen blev värre om alla stannade hemma.
Det var det jag ifrågasatte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in