2021-03-30, 15:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Dom är galna, 20x mindre risk att smittas utomhus!

Och vad inför idioterna till politiker i sydeuropa då? Jo UTEGÅNGSFÖRBUD. Vilka jävla ärkenötter! Tro fan att de får problem med covid..
Citera
2021-03-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Skandal! Det börjar bli dags att emigrera? Undrar hur länge Nya Zeeland tänkt isolera sig och vad det ska kosta så att absolut ingen smittas med covid..

Nya Zeeland och Australien kommer troligen att ha väldigt strikta regler tills att pandemin i stort sett är borta eller att alla är vaccinerade.

Men du skall ju komma ihåg att dessa länder faktiskt har det betydligt bättre än vi eftersom de inte behöver ha några restriktioner inom landet. Det är bara gränserna som är stängda. Men inte helt stängda. Man kan naturligtvis komma in om man först sitter i karantän.
Men allt är öppet. Idag har Nya Zeeland nivå 1 på restriktioner.

Citat:
Level 1 – Prepare
COVID-19 is uncontrolled overseas. The disease is contained in New Zealand and there are sporadic imported cases, but isolated household transmission could be occurring.
Border entry measures to minimise risk of importing COVID-19 cases.
Intensive testing for COVID-19.
Rapid contact tracing of any positive case.
People arriving in New Zealand without symptoms of COVID-19 go into a managed isolation facility for at least 14 days.[245]
People arriving in New Zealand with symptoms of COVID-19 or who test positive after arrival go into a quarantine facility and are unable to leave their room for at least 14 days.[245]
Mandatory self-isolation may be applied.
Schools and workplaces are open, and must operate safely.
No restrictions on personal movement or gatherings.

Stay home if you are sick, report flu-like symptoms.
Wash and dry hands, cough into elbow, do not touch your face.
No restrictions on domestic transport – avoid public transport or travel if sick.
Businesses and public transport must display QR codes to allow for contact tracing.
Citera
2021-03-30, 15:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Vad är detta baserat på egentligen?

Vetenskap och beprövad erfarenhet. Jag känner till flera stycken som testade positivt förra våren och nu blivit sjuka igen.
Citera
2021-03-30, 15:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nya Zeeland och Australien kommer troligen att ha väldigt strikta regler tills att pandemin i stort sett är borta eller att alla är vaccinerade.

Men du skall ju komma ihåg att dessa länder faktiskt har det betydligt bättre än vi eftersom de inte behöver ha några restriktioner inom landet. Det är bara gränserna som är stängda. Men inte helt stängda. Man kan naturligtvis komma in om man först sitter i karantän.
Men allt är öppet. Idag har Nya Zeeland nivå 1 på restriktioner.

Ja fast vem orkar att sitta x antal dagar i karantän för att åka dit. Att hålla på sådär för att absolut ingen ska smittas med covid lönar sig inte i längden. Särskilt inte när 70+ är vaxxade.
Citera
2021-03-30, 15:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Slå upp t-cellsimmunitet. Du pratar nu om antikroppar. Det är inte samma sak.

Jag behöver inte slå upp någonting. Om du är så dum att du verkligen tror att du inte kan bli smittad mer än en gång av samtliga virussorter är du faktiskt helt otroligt okunnig.
Citera
2021-03-30, 15:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vetenskap och beprövad erfarenhet. Jag känner till flera stycken som testade positivt förra våren och nu blivit sjuka igen.

hmm jo de där testerna är ju tillförlitliga..
Citera
2021-03-30, 15:34
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Att flertalet regioner behöver krislägesavtal samt går upp i förstärkningsläge likställer iallafall inte jag med att pandemin är över.

Vården har varit i kris åtminstone sedan 1993. Att man nu använder ord som "stabsläge", "krislägesavtal", "förstärkningsläge" etc gör ingen skillnad. De vill att vi ska tro att vi är mitt uppe i ett brinnande krig Inga siffror stöder dessa dramatiska ordval och det ska vi vara glada för!
Citera
2021-03-30, 15:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Medelåldern för döds är 84 år och medianåldern 85 år.

14000 säger ungefär ingenting. Det enda rimliga är att titta på den totala överdödligheten.

Samtidigt är det bara ca 160 pers under 70 utan bakomliggande sjukdomar som dött med covid. Det är alltså farligare att vara ute i trafiken för en normalt frisk person under 70 år.

Överdödligheten var 8% förra året, men den säger inte så mycket om dödligheten i Corona, eftersom dödligheten i en rad andra smittsamma sjukdomar har gått ned som en följd av smittan i dessa sjukdomar har gått ned. Vanligen dör exempelvis 2000 personer i influensa varje år. Den siffran har varit markant lägre. Det kan alla som jobbar inom vården bekräfta, men det är bara en sjukdom.
Citera
2021-03-30, 15:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
”Helt vanlig förkylning”, minns jag rätt så finns det 200 olika förkylningsvirus. Det är inte ett virus.

Det är inte coronan heller. Redan för ett halvår sedan talades det om ett 50-tal varianter. Mer eller mindre besläktade.
Citera
2021-03-30, 15:36
Medlem
Jag har varit skeptiker till Covid sedan det dök upp på tapeten. Jag förnekar inte att det finns, men jag tycker det är mer uppblåst än en luftmadrass. Nu är jag ännu mer skeptisk!

Tidigare hade jag samtliga symptom för covid, hade till o med en kort period där det kändes underligt att andas men drabbades inte av panik för det. Jag öppnade ett fönster och andades in den ljuvliga nattluften. Jag hade ont i kroppen, feber som sjönk och steg (39 till 36, tillbaka till 39 flera gånger under 1 vecka), ont i halsen och kunde checka av varenda box på symptomlistan. Resultat av PCR-testet var negativt

Nu sitter jag i princip symptomfri, men har en familjemedlem (som har eget boende men dom jag umgåtts med) som har testat positivt för Covid och som endast har milt ont i halsen. Själv kände jag mig som en vanlig förkylning med lite snuva, löste sig med nässpray, inte alls i närheten av vad jag kände i den tidigare sjukperioden.

Enligt riktlinjer har jag beställt nytt PCRtest, och jag ger mig banne på att det är positivt trots jag inte har symptom. Finns ingen logik och det är så förbannat uppblåst.
Citera
2021-03-30, 15:37
Medlem
Citat:
Ja fast vem orkar att sitta x antal dagar i karantän för att åka dit. Att hålla på sådär för att absolut ingen ska smittas med covid lönar sig inte i längden. Särskilt inte när 70+ är vaxxade.

Nej antagligen kommer man att lätta på reserestriktionerna när en betydande del av befolkningen är vaccinerad. Men jag försöker bara förklara att det bästa sättet att bekämpa smittan är just att begränsa resandet kraftigt. Jag förstår däremot inte varför man skall sitta i 14 dagar i karantän. Det borde räcka med max fem dagar ifall man testas innan man släpps ut. Efter fem dagar bör man garanterat se om man har infektionen i kroppen.
Citera
2021-03-30, 15:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Överdödligheten var 8% förra året, men den säger inte så mycket om dödligheten i Corona, eftersom dödligheten i en rad andra smittsamma sjukdomar har gått ned som en följd av smittan i dessa sjukdomar har gått ned. Vanligen dör exempelvis 2000 personer i influensa varje år. Den siffran har varit markant lägre. Det kan alla som jobbar inom vården bekräfta, men det är bara en sjukdom.

Kan ju bero på att coronaviruset dominerat och tagit dessa liv istället. 2020 var dock ett mycket märkligt år, då de flesta dog med covid, men inte av ålder...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in