2021-03-30, 14:59
Medlem
Hej,

tänkte köpa min första bostad närmsta månaderna och tittar på vilken bank som just nu har bäst bolån. Min belåningsgrad är inte högre än 60% av bostadens värde, så bolånet blir inte så stort och ser att jag borde få rabatt hos en del banker pga detta.

Ica banken: 1.21 i effektiv ränta för rörligt samt bundet 1-3 år.
Danske Bank: 1.19 effektiv ränta bundet 1 år, samt 1.18 bundet 2-3 år.

Andra tips?
Citera
2021-03-30, 15:02
Medlem
Stabelo ligger på 1,04% 1 år bunden ränta.

Kräver dock högsta kreditvärdighet om jag inte minns fel.
Citera
2021-03-30, 15:07
Medlem
För att få lån på Stabelo måste man väl redan ha ett lån hos en annan bank, eller har jag fel? Tyckte det såg ut som att man enbart kan flytta över lån dit, men inte ta ett nytt.
Citera
2021-03-30, 15:09
Medlem
Kom ihåg att förhandla med din bank. Om du säger något i stil med ”Jag får 0,15 lägre hos X-banken, varför?”, då är det stor chans att din ordinarie bank sänker räntan för dig hos dem.

Lycka till, ett stort steg i livet att köpa första bostaden.
Citera
2021-03-30, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Kom ihåg att förhandla med din bank. Om du säger något i stil med ”Jag får 0,15 lägre hos X-banken, varför?”, då är det stor chans att din ordinarie bank sänker räntan för dig hos dem.

Lycka till, ett stort steg i livet att köpa första bostaden.

Tack! Yes, jag kommer absolut förhandla. Nu vill jag hitta vilken som är den absolut lägsta oförhandlade räntan och utgå från den när jag sen tar kontakt med bankerna
Citera
2021-03-30, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
För att få lån på Stabelo måste man väl redan ha ett lån hos en annan bank, eller har jag fel? Tyckte det såg ut som att man enbart kan flytta över lån dit, men inte ta ett nytt.
Kanske är så, jag som har befintligt bolån har inte funderat över faktumet.
Citera
2021-03-30, 15:19
Medlem
sbab ska du kolla upp om du vill ha ett bundet lån.
Citera
2021-03-30, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
sbab ska du kolla upp om du vill ha ett bundet lån.

Jag gillar sbab:s no-nonsense approach där du vet att du alltid får en skälig ränta samt aldrig behöver flytta några kringtjänster dit.

Däremot osäker om de faktiskt är billigast om det är ren räntejakt man är ute efter
Citera
2021-03-30, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Jag gillar sbab:s no-nonsense approach där du vet att du alltid får en skälig ränta samt aldrig behöver flytta några kringtjänster dit.

Däremot osäker om de faktiskt är billigast om det är ren räntejakt man är ute efter

de är bland de billigaste men allt beror ju på vem du är och vad du har att komma med.
så de kan bli billigast för dig -men då måste du ju testa dem. de har det ju så enkelt att du själv kan räkna fram vad de kommer att erbjuda dig.
Citera
2021-03-30, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90

Främst räntejakt för min del. Min nuvarande lista (givet max 60% belåningsgrad):

1). Danske Bank
2). Ica Banken
3). SBAB

Bubblare: Stabelo (främst då det ser ut som att man behöver ha bolån hos annan bank och flytta över lånet). Annars solklart etta. Om någon har erfarenhet av stabelo dela gärna med er!
Citera
2021-03-30, 17:28
Medlem
over9ks avatar
https://hypoteket.com/
Citera
2021-03-30, 20:17
Medlem
Låt Lendo göra jobbet åt dig
Länk https://adtr.co/64OOjk < Lendo
Citera
  • 1