2021-03-30, 11:41
Medlem
mystikernsmystiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Hur går det för er bittra personer som sitter kvar i era hyresrätter och drömmer om bostadskraschen som aldrig kommer? Min lägenhet har gått upp 1 miljon i värde sedan första Corona-rubriken för ett år sedan

Uppskattat värde, den är värd så mycket som någon är villig att betala jag är inte villig att betala en miljon sen en miljon extra för din skit lägenhet men någon annan kanske är det. Det är skillnaden ni lever i lallalla land, tror du på fullaste allvar att en människa som jobbar från 18-65 kanske omsätter ca 4 miljoner sparade pengar ska köpa en lägenhet för 700k- 2.5m ja Jo tjena. Fantasi siffror
Citera
2021-03-30, 12:20
Medlem
Svizzeras avatar
Nog kan SEK sänkas rejält och bubblan inom bostadsmarknaden kan spricka tillfälligt, vi så det på 1990-talet. Men å andra sidan exporterar Sverige råvaror som papper, guld och järn och kommer därför alltid att ha viss tillgång till utländska valutor som måste växlas till SEK.

För egen del som boende i utlandet så har jag inga svenska tillgångar längre. Inget bankkonto, ingen cash, inga aktier, ingen fastighet. Och jag tänker inte skaffa mig heller. Jag har helt enkelt inget förtroende för att landet är kapabelt att i alla situationer ta rätt beslut för det svenska folket. Tvärtom. Landet är på god väg att bli en islamistisk diktatur och det går fortare för varje år som går.
Citera
2021-03-30, 12:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Nog kan SEK sänkas rejält och bubblan inom bostadsmarknaden kan spricka tillfälligt, vi så det på 1990-talet. Men å andra sidan exporterar Sverige råvaror som papper, guld och järn och kommer därför alltid att ha viss tillgång till utländska valutor som måste växlas till SEK.
Andelen av BNP som utgörs av aktiviteter där mark är ett produktionsmedel är ca 2%. Dvs jordbruk, gruvnäring, fisk. Blir inte mycket värde i den exporten.

Export av datorspel lär vara större.

Citat:
För egen del som boende i utlandet så har jag inga svenska tillgångar längre. Inget bankkonto, ingen cash, inga aktier, ingen fastighet. Och jag tänker inte skaffa mig heller. Jag har helt enkelt inget förtroende för att landet är kapabelt att i alla situationer ta rätt beslut för det svenska folket. Tvärtom. Landet är på god väg att bli en islamistisk diktatur och det går fortare för varje år som går.
Jag antar att du är helt utflyttad, givet vad du skriver. Och inte kommer farande för att parasitera på svensk sjukvård.

En del av dina "kompisar" som skriver ned Sverige avslöjar dock i nästa andetag att dom minsann inte avser utnyttja sjukvården i de länder de flyttat till som är enormt mycket bättre än Sverige, utan avser komma farande med fullfart till den svenska sjukvården som dom spenderat mycket möda på att skriva ned. (I mina ögon ter dom sig som avskrädesmänniskor. Flyttar man bör man skriva ut sig helt).

Riktigt vilka lagändringar du syftar på då som skulle göra Sverige till en islamsk diktatur är något oklart.
Citera
2021-03-30, 12:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Efter nästa val har M-L-KD-SD majoritet.
Det OU visar är att vänstern (V+SD+S+Mp) kommer få majoritet nästa period också. Som vanligt.
Det du tänker på är nog försökt till regeringskonstellation mellan vänster och höger. Det får vi väl se hur det går och vilken politik en sådan konstellation kan tänkas få igenom. Mycket talar väl för att det blir mer av en expeditionsministär. M vill minska skatten och SD öka bidragen. Båda kommer blockera varandra.
Citera
2021-03-30, 12:47
Medlem
Citat:

Ok. Hoppas du får god mat på institutionen...
Citera
2021-03-30, 12:58
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Andelen av BNP som utgörs av aktiviteter där mark är ett produktionsmedel är ca 2%. Dvs jordbruk, gruvnäring, fisk. Blir inte mycket värde i den exporten.

Export av datorspel lär vara större.

Jag är tveksam till dina siffror, bara skogsnäringen har 150 miljarder SEK i export
Lägg till gruv/mineral näringen ytterligare 150 miljarder.
Plus jordbruk kanske ytterligare 50 miljarder ?

Skulle dataspelsbranchen exportera för mer än 350 miljarder ? Knappast
Citera
2021-03-30, 12:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det OU visar är att vänstern (V+SD+S+Mp) kommer få majoritet nästa period också. Som vanligt.
Det du tänker på är nog försökt till regeringskonstellation mellan vänster och höger. Det får vi väl se hur det går och vilken politik en sådan konstellation kan tänkas få igenom. Mycket talar väl för att det blir mer av en expeditionsministär. M vill minska skatten och SD öka bidragen. Båda kommer blockera varandra.

Fast jag tror SD heller och lättare samarbetar med högerpartierna och mot löfte om minskad invandring så stödjer de M.

Vi får se.
Citera
2021-03-30, 13:16
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Det blev dubblerade bostadspriser istället samtidigt som löneutvecklingen står stilla.
För att hålla denna charad igång kommer man bli tvungen att införa generationslån.
Ett bostadslån som dina barn och barnbarn får ärva.
Efter det kan en 2:a på Södermalm kosta 30 miljoner kronor som en kassörska på ICA med 17000kr netto kan flytta in i.
Citera
2021-03-30, 14:15
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystikernsmystik
Uppskattat värde, den är värd så mycket som någon är villig att betala jag är inte villig att betala en miljon sen en miljon extra för din skit lägenhet men någon annan kanske är det. Det är skillnaden ni lever i lallalla land, tror du på fullaste allvar att en människa som jobbar från 18-65 kanske omsätter ca 4 miljoner sparade pengar ska köpa en lägenhet för 700k- 2.5m ja Jo tjena. Fantasi siffror

Krängde min lägenhet nu under Corona och gjorde prick en mille i vinst. Känns gött. Hade inte tänkt att sälja egentligen efter så kort tid i lägenheten men vafan, nu har jag två millar att peta in i huset jag ska bygga. Det finns så mycket pengar att tjäna på bostadsmarknaden. Måste svida ordentligt i alla er domedagsprofeter och hyresrättsinnehavare där ute hehe.
Citera
2021-03-30, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Hur går det för er bittra personer som sitter kvar i era hyresrätter och drömmer om bostadskraschen som aldrig kommer? Min lägenhet har gått upp 1 miljon i värde sedan första Corona-rubriken för ett år sedan

Än bittrare, är min gissning
Inledningsvis såg bostadskraschens hejarklack lite vind i sina armageddonsegel när såväl börsen som fastighetsmarknaden frös till is och dippade. Då gick jag in och handlade såväl bostadsrätt i attraktivt läge som aktier. Hittills har uppgången varit tillfredsställande. Lägenhetens nominella värde är upp nån miljon på ett år, men det säger eg inget förrän den dagen man sålt. Aktievinster har realiserats med bra resultat. Finns dock mer att hämta i nya dippar.
Citera
2021-03-30, 15:21
Medlem
Den största risken vanligt folk gör är att inte äga sin bostad över en lång tidshorisont. Norrmännen har förstått detta, de bygger nästan enbart ägarlägenheter och det är sällsynt med hyresrätter där. Det är också ett av världens rikaste folk.

Nu förstår jag om man är ung eller saknar arbete men annars bör målet vara att äga sin bostad för att möjliggöra bostadskarriär och förmögenhetsbildning. En bonus är ju även att du slipper hyresfolket som kan vara väldigt knepiga om du har otur. Det är ytterst få som går från hyresrätt till villa utan hoppet är oftast bostadsrätt under några år och därefter vänder man sig till banken och försöker få ett lånelöfte som ska räcka till en villa. Bankerna brukar vara ganska tillmötesgående om du amorterat av utan konstigheter i din förra lägenhet och skött inbetalningarna i tid.

Tänk också på att en bostadskrasch (en bostadskrasch är ca 15-20% ner) och innebär i värsta fall att du tvingas bo kvar i lägenheterna under några år.

Något att ligga sömnlös över? Knappast!
Senast redigerad av Autodidis 2021-03-30 kl. 15:25.
Citera
2021-03-30, 19:58
Medlem
fittslems avatar
I och med Corona så tog man bort amorteringskraven, till sommar räknar man med att ta in amorteringskraven igen. Detta kommer leda till att priserna sjunker. 50% minskning lär det knappast leda till men prisminskning absolut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in