Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Märkligt att vi kan ha så olika erfarenheter. Jag känner personligen två personer som dött. Vet flera som varit rejält sjuka och jag vet även de som beskriver de symtom du beskriver här ovan. En vanlig förkylning. Nu senast fick jag rapport från en bekant som legat med 40 graders feber i nästan två veckor. Normal förkylning skulle inte jag kalla det i alla fall.
Nej, däremot en helt vanlig influensa, hade samma 2019 och haft tidigare i mitt liv med men de kommer med långa mellanrum då man bygger upp sin immunitet och har en bred/korsimmunitet efteråt som gör att de kommande åren blir lindriga.
De 30-tal personer jag träffat under året som varit bekräftade tillsammans med deras familjer där kanske 60-70% av familjemedlemmarna smittats trots att de bott och levt ihop (ressten varit symptomfria eller negativa) plus de som var sjuka våren 2020 innan vi kunde testas och deras familjer då deras symptom var exakt samma som de som nu testats positivt för c19 passerar 100 pers., de beskriver alla samma sak.
Lägger jag till de som min familj träffat passerar vi tillsammans 50 med direktkontakt...
Genom mina kontakter känner jag till hela avdelningar på sjukhus som varit stängda pga. personalsmitta, samma gäller boenden, ingen som inte kommit tillbaka och jobbat som vanligt och de allra flesta så snart karantäntiden gått ut då de knappt haft symptom och "ett vanligt år" hade de inte ens stannat hemma men dessa är ju genom bekanta och inte personligen så jag har svårt att själv verifiera de men tycker att jag börjar kunna se ett mönster och det genom att faktiskt tala med folk.
För de friska, arbetsföra är sars cov2 inget problem.
Detta bevisas av att inga verksamheter som varit igång under året har fått stänga pga. personalbrist villket skulle varit fallet om viruset vore farligt för allmänheten.
Dessa farhågor fanns initialt i pandemin då de gick ut och rekommenderade att vi skulle klara 14-dagars försörjning om bla. transporterna bröt samman och det beroende på att transport och hantering av livs är personalkrävande och de första som försvinner efter vården om viruset vore farligt för friska arbetsföra personer.
Detta skedde inte och nu har sannolikt alla inom livsmedelshantering och vård som kan bli infekterade redan varit det.