2021-03-30, 12:13
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Ingen immunitet av genomliden SARS-2 infektion........

Escape of SARS-CoV-2 501Y.V2 from neutralization by convalescent plasma
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33780970/

Du har verkligen en förmåga att dra idiotiska slutsatser..
Citera
2021-03-30, 12:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Märkligt att vi kan ha så olika erfarenheter. Jag känner personligen två personer som dött. Vet flera som varit rejält sjuka och jag vet även de som beskriver de symtom du beskriver här ovan. En vanlig förkylning. Nu senast fick jag rapport från en bekant som legat med 40 graders feber i nästan två veckor. Normal förkylning skulle inte jag kalla det i alla fall.

Influensa skulle jag kalla det..
Citera
2021-03-30, 12:14
Medlem
severustheemperors avatar
The potential neurological effect of the COVID-19 vaccines: A review

"It becomes critical to know whether these vaccines will cause neurologic disorders like previously recognized vaccine-related demyelinating diseases, fever-induced seizure, and other possible deficits. We reviewed the most promising COVID-2 vaccines with a particular interest in mechanism(s) and adverse effect(s). We exemplify potential neurological problems these vaccines could cause by looking at previous studies. The current evidence indicated a minor risk of the acute neurological disorders after the application. The observation of the long-time effect is still needed."
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33779985/
Citera
2021-03-30, 12:16
Medlem
Slutfestat......

Risk Factors for Development of Acute Kidney Injury in COVID-19 Patients: A Retrospective Observational Cohort Study
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33780937/
Citera
2021-03-30, 12:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Att vi hade så många somalier som smittat ner 780.000 invånare i Sverige visste jag inte. Men tack för fakta...

De har mest smittat ner sig själva. Medelsvenne som kan jobba hemma har klarat sig mycket väl och har knappt märkt av denna pandemi. Och har de haft covid-19 har de allra flesta fått relativt milda symptom och kunnat vårda sig själv i hemmet.
Citera
2021-03-30, 12:19
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Handlar inte bara om feta människor. Tittar man på vilka grupper som faktiskt är mer drabbade än andra så är det just flyktingar som sticker ut. Finland är inte i närheten av oss där då vi tagit emot långt många fler flyktingar.

Mönstret är detsamma i hela världen. Ju lägre socioekonomisk status desto mer drabbad av Covid.

Finland har haft mer långtgående restriktioner framför allt. Nu är till och med begränsningar i rörelsefriheten aktuellt.

Att invandrare är överrepresenterade beror troligtvis på att de ofta bosätter sig i storstadsregionerna där smittspridningen är mer utbredd. Det för att människor helt enkelt bor tätt och kontakter svårare att undvika.

Estland, där asylsökare och övriga invandrare är lätträknade, genomgick nyligen en explosion av smittade innan en nedstängning genomfördes. Högst incidenstal i världen till och med.

De flesta fallen är i Tallinn och koncentrerade till i synnerhet Lasnamäe, en förort bestående av enorma höghuskomplex. I praktiken en rysk enklav, men dessa kan knappast klassas som varken asylsökare eller invandrare.

Däremot inte sagt att olika etniciteter har olika mottagningsgrad för viruset. Finns det som tyder på det även. Men nog verkar det självklara faktum om befolkningstäthet vara mer avgörande.

Situationen i Central- och Österupa är för övrigt illavarslande. Länder, som likt Estland, har en väldigt begränsad migration. Däremot är städerna omgärdade av gigantiska bostadskomplex härrörande från Sovjettiden.

Så i det här fallet bör det iakktas en viss försiktighet att definiera smittspridningen som ett migrationsrelaterat problem.
Senast redigerad av Thurizas-09 2021-03-30 kl. 12:24.
Citera
2021-03-30, 12:20
Avstängd
Citat:
De har mest smittat ner sig själva. Medelsvenne som kan jobba hemma har klarat sig mycket väl och har knappt märkt av denna pandemi. Och har de haft covid-19 har de allra flesta fått relativt milda symptom och kunnat vårda sig själv i hemmet.

Hur vet du att den så kallade "medelsvensson" knappt har märkt av pandemin? Du uttalar dig så tvärsäkert så jag förmodar att du har tillgång till både dödsregistret såväl som regionernas sjukjournaler.
Citera
2021-03-30, 12:25
Medlem
The advantages of drug treatment with statins in patients with SARS-CoV-2 infection
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33779831/

Skall sättas i samband med nedan.............

SARS-CoV-2 Needs Cholesterol to Invade Cells and Form Mega Cells
https://www.hhmi.org/news/sars-cov-2-needs-cholesterol-to-invade-cells-and-form-mega-cells
Citera
2021-03-30, 12:27
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Nope. De har andra invandrargrupper. Vi har exempelvis långt fler invandrare från Somalia som lever under mkt trångbodda förhållanden i flera generationer under samma tak och dessutom rent kulturellt är nära den som är sjuk. Och på det är de ofta analfabeter som har svårt att ta in viktig information snabbt.

Om man nyanserar statistiken ser man detta mönster klart och tydligt.

Trångboddhet är också en orsak till varför vissa länder har fler covidsmittade och döda per capita än andra länder.

Däremot förnekar du fortfarande på ett maniskt sätt att munskydd inte minskar smittspridningen. Jag har visat 15 studier till dig som visar att munskydd minskar smittspridningen. Det är vetenskapliga studier som har gjort om munskyddets effektivitet att minska smittspridningen. Du är faktaresistent helt enkelt.
Citera
2021-03-30, 12:28
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Så är det ju, MEN om de slapp alla covidpatienter hade ju situationen varit ganska mycket bättre.
Bara för att det varit fullt innan så innebär det ju inte att hundratals covidpatienter inte skulle vara ett problem.
Nej precis. Snarare tvärtom.
Vården gick på knäna innan pandemin. Det får somliga till ett argument MOT att skydda vården från en stor tillströmning av Covid-patienter. Logiken saknas helt.
Citera
2021-03-30, 12:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Trångboddhet är också en orsak till varför vissa länder har fler covidsmittade och döda per capita än andra länder.

Däremot förnekar du fortfarande på ett maniskt sätt att munskydd inte minskar smittspridningen. Jag har visat 15 studier till dig som visar att munskydd minskar smittspridningen. Det är vetenskapliga studier som har gjort om munskyddets effektivitet att minska smittspridningen. Du är faktaresistent helt enkelt.
Du har studier och jag har verkligheten. Se nu på Texas och Florida som slopat snuttefiltstvång och jämför med Kalifornien och New York. Vilka delstater går det bäst för? Och
Citera
2021-03-30, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Märkligt att vi kan ha så olika erfarenheter. Jag känner personligen två personer som dött. Vet flera som varit rejält sjuka och jag vet även de som beskriver de symtom du beskriver här ovan. En vanlig förkylning. Nu senast fick jag rapport från en bekant som legat med 40 graders feber i nästan två veckor. Normal förkylning skulle inte jag kalla det i alla fall.

Nej, däremot en helt vanlig influensa, hade samma 2019 och haft tidigare i mitt liv med men de kommer med långa mellanrum då man bygger upp sin immunitet och har en bred/korsimmunitet efteråt som gör att de kommande åren blir lindriga.

De 30-tal personer jag träffat under året som varit bekräftade tillsammans med deras familjer där kanske 60-70% av familjemedlemmarna smittats trots att de bott och levt ihop (ressten varit symptomfria eller negativa) plus de som var sjuka våren 2020 innan vi kunde testas och deras familjer då deras symptom var exakt samma som de som nu testats positivt för c19 passerar 100 pers., de beskriver alla samma sak.

Lägger jag till de som min familj träffat passerar vi tillsammans 50 med direktkontakt...

Genom mina kontakter känner jag till hela avdelningar på sjukhus som varit stängda pga. personalsmitta, samma gäller boenden, ingen som inte kommit tillbaka och jobbat som vanligt och de allra flesta så snart karantäntiden gått ut då de knappt haft symptom och "ett vanligt år" hade de inte ens stannat hemma men dessa är ju genom bekanta och inte personligen så jag har svårt att själv verifiera de men tycker att jag börjar kunna se ett mönster och det genom att faktiskt tala med folk.

För de friska, arbetsföra är sars cov2 inget problem.

Detta bevisas av att inga verksamheter som varit igång under året har fått stänga pga. personalbrist villket skulle varit fallet om viruset vore farligt för allmänheten.

Dessa farhågor fanns initialt i pandemin då de gick ut och rekommenderade att vi skulle klara 14-dagars försörjning om bla. transporterna bröt samman och det beroende på att transport och hantering av livs är personalkrävande och de första som försvinner efter vården om viruset vore farligt för friska arbetsföra personer.

Detta skedde inte och nu har sannolikt alla inom livsmedelshantering och vård som kan bli infekterade redan varit det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in