2021-03-30, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Finland går det också bättre för. Kan bero på att de nästan inte tagit emot så mkt flyktingar jämfört med oss...

Folk glömmer att det knappt bor nåt folk i Norge och Finland. Det är befolkningstätheten som orsakar större smittspridning i Sverige, givetvis.
Citera
2021-03-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Det verkar onekligen som att krisen snart är över. Vaccinationen går som tåget och antalet nya smittade och dödsoffer stagnerar. Det blev aldrig någon tredje våg.

Populistmedia och alarmisterna, som aldrig fick den digerdöd de hoppades på, försöker nu få det till att vaccinationen leder till massdöd.

Jodå, tredje våg fick vi. Massor smittade i min kommun senaste veckorna, det spreds på skolorna. Men sjukdomen är ju inte särskilt farlig så det finns ingen anledning till panik.
Citera
2021-03-30, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Exakt! Syftet med munskydd är att skydda andra inte dig själv.

Så länge du har munskyddet över näsan/munnen skyddar det andra. Sen om du själv håller på och pillar på det och sen petar dig i ansiktet påverkar bara dig själv.

Masken skyddar bara mot stänk. Virus tar sig igenom.
Citera
2021-03-30, 11:46
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Folk glömmer att det knappt bor nåt folk i Norge och Finland. Det är befolkningstätheten som orsakar större smittspridning i Sverige, givetvis.

Danmark är generellt lika mycket tätbefolkat som Sverige. Trots detta har Danmark betydligt färre covidsmittade och döda per capita än Sverige. En orsak till det är Danmarks hårda restriktioner med bland annat munskyddskrav.
Senast redigerad av AttCza 2021-03-30 kl. 11:50.
Citera
2021-03-30, 11:50
Medlem
Citat:
definiera "betydande risk" för en ung vuxen som inte tillhör någon riskgrupp. Ska bli spännande att höra

Det kan han inte, för detta upphajpade viruset lever mest kvar för att folk är så rädda.
Repa mot och slå er fram istället för att huka av rädsla.
Citera
2021-03-30, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
För att de är väl trötta på att folk tjatar så förbannat. Visserligen kanske åtgärden är meningslös, men de slipper åtminstone folks ändlösa tjat om att de inte har rekommenderat den.

Ingen som följer rekommendationerna ändå så man kan likväl skippa dom helt.
Citera
2021-03-30, 11:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Danmark är generellt lika mycket tätbefolkat som Sverige. Trots detta har Danmark betydligt färre covidsmittade och döda per capita än Sverige. En orsak till det är Danmarks hårda restriktioner med bland annat munskyddskrav.

Nope. De har andra invandrargrupper. Vi har exempelvis långt fler invandrare från Somalia som lever under mkt trångbodda förhållanden i flera generationer under samma tak och dessutom rent kulturellt är nära den som är sjuk. Och på det är de ofta analfabeter som har svårt att ta in viktig information snabbt.

Om man nyanserar statistiken ser man detta mönster klart och tydligt.
Citera
2021-03-30, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
FHM särredovisar i jämna 10-årsintervaller, men under 70 år är det väl i storleksordningen 1500 personer som dött, men de som dör nu är oftare yngre, eftersom de äldre i större omfattning vaccinerats. Dessutom har vi nu nya mutationer som är både mer smittsamma och mer dödliga. Och bara för att man inte är "fullt frisk" betyder det inte att man står med ena foten i graven som somliga tycks tro.
Sedan ska vi inte heller tro att det bara står mellan de som klarar sjukdomen galant och de som dör. Det bedöms redan nu finnas ungefär 100 tusen personer i Sverige som drabbats av långtidscovid. Jag känner själv flera personer, som har gått från att vara fullt friska som numera knappt orkar gå till brevlådan. Det här kommer kosta enorma summor pengar framöver och i värsta fall även förkorta liv. Många av skadorna som de här personerna ådragit sig är med största sannolikhet permanenta.

Ni ska akta Er för att säga "permanenta" då det skulle innebära "för alltid" vilket vi ännu inte kan säga.

"Långtidscovid" kan helt klart avta med tiden bara tiden först får gå, de jag känner som haft kvarvarande besvär blir iaf. av med de när de kommer tillbaka och börjar röra på sig igen och även fast de inte hade riktigt lika hämmande besvär så är det samma som beskrivs bara på en lägre nivå av påverkan, helt klart möjligt att besvären avtar.

Att det sedan finns de som med säkerhet aldrig blir av med "besvären" är en annan sak, det finns det idag med fast de besvären kallas då något annat, "långtidscovid" kommer bara bli ytterligare ett symptom för dessa personer.

Jag känner ingen frisk, arbetsför som har tagit skada av sars cov2, ingen som blivit inlagd och ingen som avlidit ännu och då har ändå minst 10% av alla i landet haft det, sannolikt många fler, och den största gruppen är de som befunnit sig och arbetat i samhället tillsammans med mig.
Alla de som varit infekterade beskriver samma sak, från en förkylning till en influensa, några dagar till en vecka och det värsta har varit ångesten efter alla rubriker då de förväntat sig att bli inlagda eller dö.
Nu är det ingen i de arbetsgrupperna som bryr sig då alla redan haft det utan besvär, det skämtas om vem som smittade vem och vilka som är kvar.

Såhär ser det ut på i princip alla arbetsplatser över sverige där verksamheten pågått som vanligt under pandemin och det är väl denna verkligheten som krockar med Er rubrikstyrda verklighet.
Vi som varit ute under hela året och redan varit infekterade, bekräftat eller obekräftat, vet hur farligt detta virus är för friska, arbetsföra personer oavsett ålder och den verkligheten är diametralt motsatt från Er, orsaken är inte enbart pga. att vi varit infekterade och klarat det bra utan att vi pratar med varandra och tar in hur det gått för de runt oss och deras familjer och alla beskriver samma sak

Ibland undrar jag om restriktionerna är till för att vi inte ska kunna umgås och ta in hur det ser ut för de runt oss för att få den verkliga "impacten" för viruset utan istället ta in enbart rubriker och myndighetsuttalanden som den sanna verkligheten istället.

Tala med folk, det är inte farligt och folk pratar jättegärna på tu man hand oavsett om Ni enbart är flyktiga kollegor som träffas någon gång per år normalt bara de slipper utstå spott och spe i sociala medier, verkligheten är inte rubrikerna.

Så, ta det lugnt och avvakta innan Ni skriker Er hes, ingen minns en alarmist som hade fel...
Citera
2021-03-30, 12:04
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Nope. De har andra invandrargrupper. Vi har exempelvis långt fler invandrare från Somalia som lever under mkt trångbodda förhållanden i flera generationer under samma tak och dessutom rent kulturellt är nära den som är sjuk. Och på det är de ofta analfabeter som har svårt att ta in viktig information snabbt.

Om man nyanserar statistiken ser man detta mönster klart och tydligt.

Att vi hade så många somalier som smittat ner 780.000 invånare i Sverige visste jag inte. Men tack för fakta...
Citera
2021-03-30, 12:05
Medlem
severustheemperors avatar
Covid-19 gör att du ligger och möglar
Invasive fungal infections in ICU patients - What's New?
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33780991/
Citera
2021-03-30, 12:07
Medlem
severustheemperors avatar
Ingen immunitet av genomliden SARS-2 infektion........

Escape of SARS-CoV-2 501Y.V2 from neutralization by convalescent plasma
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33780970/
Citera
2021-03-30, 12:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Ni ska akta Er för att säga "permanenta" då det skulle innebära "för alltid" vilket vi ännu inte kan säga.

"Långtidscovid" kan helt klart avta med tiden bara tiden först får gå, de jag känner som haft kvarvarande besvär blir iaf. av med de när de kommer tillbaka och börjar röra på sig igen och även fast de inte hade riktigt lika hämmande besvär så är det samma som beskrivs bara på en lägre nivå av påverkan, helt klart möjligt att besvären avtar.

Att det sedan finns de som med säkerhet aldrig blir av med "besvären" är en annan sak, det finns det idag med fast de besvären kallas då något annat, "långtidscovid" kommer bara bli ytterligare ett symptom för dessa personer.

Jag känner ingen frisk, arbetsför som har tagit skada av sars cov2, ingen som blivit inlagd och ingen som avlidit ännu och då har ändå minst 10% av alla i landet haft det, sannolikt många fler, och den största gruppen är de som befunnit sig och arbetat i samhället tillsammans med mig.
Alla de som varit infekterade beskriver samma sak, från en förkylning till en influensa, några dagar till en vecka och det värsta har varit ångesten efter alla rubriker då de förväntat sig att bli inlagda eller dö.
Nu är det ingen i de arbetsgrupperna som bryr sig då alla redan haft det utan besvär, det skämtas om vem som smittade vem och vilka som är kvar.

Såhär ser det ut på i princip alla arbetsplatser över sverige där verksamheten pågått som vanligt under pandemin och det är väl denna verkligheten som krockar med Er rubrikstyrda verklighet.
Vi som varit ute under hela året och redan varit infekterade, bekräftat eller obekräftat, vet hur farligt detta virus är för friska, arbetsföra personer oavsett ålder och den verkligheten är diametralt motsatt från Er, orsaken är inte enbart pga. att vi varit infekterade och klarat det bra utan att vi pratar med varandra och tar in hur det gått för de runt oss och deras familjer och alla beskriver samma sak

Ibland undrar jag om restriktionerna är till för att vi inte ska kunna umgås och ta in hur det ser ut för de runt oss för att få den verkliga "impacten" för viruset utan istället ta in enbart rubriker och myndighetsuttalanden som den sanna verkligheten istället.

Tala med folk, det är inte farligt och folk pratar jättegärna på tu man hand oavsett om Ni enbart är flyktiga kollegor som träffas någon gång per år normalt bara de slipper utstå spott och spe i sociala medier, verkligheten är inte rubrikerna.

Så, ta det lugnt och avvakta innan Ni skriker Er hes, ingen minns en alarmist som hade fel...

Märkligt att vi kan ha så olika erfarenheter. Jag känner personligen två personer som dött. Vet flera som varit rejält sjuka och jag vet även de som beskriver de symtom du beskriver här ovan. En vanlig förkylning. Nu senast fick jag rapport från en bekant som legat med 40 graders feber i nästan två veckor. Normal förkylning skulle inte jag kalla det i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in