2021-03-30, 03:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Vi kan konstatera att a) de vetenskapliga studier som har gjorts pekar för användning av munksydd snarare än tvärtom, och att b) munskyddskrav inte är en magisk lösning som ensam vänder smittkurvorna.

Vad finns det för anledning till att jag inte skulle ha på mig munskydd när jag t.ex. går på tunnelbanan? Vetenskapen pekar som sagt snarare för än emot, det är en väldigt enkel och billig åtgärd, och dessutom är den altruistisk på så sätt att den skyddar omgivningen i högre utsträckning än mig själv.

Det är billigare att dra på sig en kondom än att inte göra det. Bara en anekdot sådär.
Citera
2021-03-30, 03:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Sanningen är att alla länder i den stora munblöjeunionen aldrig kommer att vakna upp. Några månader tog det att få hela befolkningen att gå runt i munskydd som cp-skadade medan man fortfarande har högre dödstal än mer sansade "förnekare" som inte vill ha blöja. "Det hade säkert varit ännu värre utan blöja" - som trådens forskare med AttCza i spetsen brukar säga.

Asiaterna har gått runt i munskydd länge pga av de är dumma i huvudet och förpestar luften med den ena föroreningen efter den andra. Västvärlden har tidigare sett vilka jävla idioter de är och hånar dem för att de inte sett himlen på 10 år och går i munskydd. 2021? Hela världen dreglar över de smarta kineserna som så länge bedyrat denna ansiktsskölds förträfflighet.

Vi är några få normala människor i mörkaste Skandinavien, och då pratar jag inte bara om Sverige, som nu lever ett liv där man inte får stryk om man vägrar vuxenblöja. Vi ska värna om detta till varje pris. Resten av världen kommer hädanefter bara våga visa ögonen, de skräckslagna ögonen som bara vill krypa in under sängen och gömma sig för Azerbajdzjan-mutationen eller trippelmutationen från Samoa.

Att säga att asiater är dumma i huvudet säger mer om dig än dem. De har konstant visat på ett högre IQ än vad vi har!
Citera
2021-03-30, 03:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Och vad kan du göra angående kön då? Byta är iofs populärt nuförtiden, är det en enklare lösning än att motionera tycker du? Fetma kostar vår industrialiserade värld tusentals miljarder varje år och du pekar på att könet är det viktiga. Jamen dåså, låt oss alla bli kvinnor, blir bra det!
Motion är en helt annan sak än övervikt, och tyvärr listas bara underliggande tillstånd, inte motionsvanor och matvanor, i covidstatistiken vad jag sett. Man kan fråga sig vad som betyder mest.

Hur mycket fetma, alkohol eller tobak kostar samhället i allmänhet är inte temat för denna tråd, utan här diskuteras coronapandemin.

Könsbyte vore lite väl extremt, det håller jag med om, men kanske att manligt kön bör betraktas som ett "underliggande tillstånd korrelerat med allvarligt sjukdomsförlopp" i just denna pandemi. Detta är världens "man flu".

Tittar man på statistiken så korrelerar IVA-inläggningar kraftigt med kön, det går inte att komma ifrån. Det blir alltså männen som stjäl de mesta vårdresurserna och kostar samhället multum. Det går inte att komma ifrån.
Citera
2021-03-30, 03:44
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Motion är en helt annan sak än övervikt, och tyvärr listas bara underliggande tillstånd, inte motionsvanor och matvanor, i covidstatistiken vad jag sett. Man kan fråga sig vad som betyder mest.

Hur mycket fetma, alkohol eller tobak kostar samhället i allmänhet är inte temat för denna tråd, utan här diskuteras coronapandemin.

Könsbyte vore lite väl extremt, det håller jag med om, men kanske att manligt kön bör betraktas som ett "underliggande tillstånd korrelerat med allvarligt sjukdomsförlopp" i just denna pandemi. Detta är världens "man flu".

Tittar man på statistiken så korrelerar IVA-inläggningar kraftigt med kön, det går inte att komma ifrån. Det blir alltså männen som stjäl de mesta vårdresurserna och kostar samhället multum. Det går inte att komma ifrån.

På set och vis konstaterat, men det hjälper inte i helhet mot smittan och dess spridning dock.
Kanske alkohol exempelvis minskar risken för spridning? Vi kan inte veta så mycket ännu, men spekulationer kan florera så klart.
Citera
2021-03-30, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Den normalt långa tiden för vaccinutveckling är inte testtiden utan tiden det tar att få fram en fungerande produkt.

Man har sannolikt genat lite i Fas 1 där en hel del möda brukar få läggas ned på att anpassa doseringen, det kan man tex. se på Astra Zenecas vaccin där det under Fas 3 studien pga. misstag visade sig att en lägre första dos gav ett bättre totalt immunsvar (tror jag det heter).

Sedan går det ju självklart snabbare att pröva ut ett vaccin när smittspridningen är stor och det finns många sjuka i många världsdelar.

De flesta biverkningarna fångas upp i Fas 3 när tillräckligt många vaccineras, men inte alla.
Om det är en på miljonen som drabbas av en biverkning är denna biverkning svår att hitta i Fas 3 där oftast några tiotusentals personer får vaccinet. Ännu mera biverkningar slinker igenom i Fas 1 och två där tiotals till hundratals personer deltar.

Fas 4 genomförs alltid efter det att vaccinet är godkänt och har börjat användas, pågår i princip så länge vaccinet används.

Så hur kringgår man att testa för långsiktiga biverkningar utan att testa över lång tid, det får du gärna säga.
Citera
2021-03-30, 03:50
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Så hur kringgår man att testa för långsiktiga biverkningar utan att testa över lång tid, det får du gärna säga.

I princip omöjligt, vi får helt enkelt hoppas på det bästa och lita till någon form av sannolikhet.
Citera
2021-03-30, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Efter sig själv dömer man andra!

Jag tror inte heller på någon konspiration mellan världens ledare eftersom det finns ledare som förnekar att Corona finns inom landets gränser.

Hur vaccinutveckling går till tidsmässigt skrev jag nyligen om, och det är säkert så att man genast lite i Fas 1, men det har ingen direkt betydelse som jag ser det, men det sparar tid.
I övrigt har testerna gjorts på vanligt vis tycker jag det verkar som.

Var detta riktat till mig? För detta är absolut inget svar på det jag skrev. Det är som du läser saker som jag inte har skrivit och svara på det istället för svara på det jag faktiskt skriver.
Citera
2021-03-30, 05:22
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Nej det har de verkligen inte. Ett nytt vaccin skulle i normala fall ta över 10 år, p.g.a man kan inte testa för långsiktiga effekter på något annat sätt än att testa det över lång tid.

Man testar alltid långsiktiga effekter i fas 4 studien som pågår hela tiden ett läkemedel används. Med ditt resonemang innebär det att du alltid vill avvakta tio år när ett nytt läkemedel är godkänt ?
Citera
2021-03-30, 06:08
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nej men expressen gillar klickrubriker. Läser man vad de skriver så har Sverige gått om i vaccintakt enligt ourworldindata. Under typ en dag så det säger inget om det inte håller i sig.
Klart dom måste skriva en artikel när det för en gångs skull går bättre än i något av våra grannländer. Nu är det en tävling, men ge det en vecka så är det inte roligt längre när Danmark gått om.
Citera
2021-03-30, 07:06
Medlem
Kvastfeningens avatar
EU stoppar all export av Astras vaccin!

BRAAA!!!

Äntligen visar EU lite stake och lär UK att imperiet inte finns längre och dom är i hög grad beroende av övriga Europa.
Citera
2021-03-30, 07:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Vietnam är ingen ö. Sverige har dessutom nästan 20 gånger fler covid-döda än grannlandet Norge som har haft flera nedstängningar.

Vad har Vietnam för medellivslängd och vilken är den största riskfaktorn för covid alla kategorier?

Och hur mkt trångboddhet, äldre befolkning och invandring har Norge jämfört med oss?
Citera
2021-03-30, 07:27
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Eller hur. Bättre att ansluta sig till sekten.

Om man verkligen tror att en stor majoritet av alla människor i världen är med i en sekt så har man antingen problem med språket eller sin verklighetsuppfattning (eller bägge).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in