2021-03-29, 22:45
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Munskyddsfåren är de nya flat earthers och de äkta foliehattarna
Vi kan konstatera att a) de vetenskapliga studier som har gjorts pekar för användning av munksydd snarare än tvärtom, och att b) munskyddskrav inte är en magisk lösning som ensam vänder smittkurvorna.

Vad finns det för anledning till att jag inte skulle ha på mig munskydd när jag t.ex. går på tunnelbanan? Vetenskapen pekar som sagt snarare för än emot, det är en väldigt enkel och billig åtgärd, och dessutom är den altruistisk på så sätt att den skyddar omgivningen i högre utsträckning än mig själv.
Citera
2021-03-29, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja naturligtvis vet folk hur låga lönerna är. Det är ju därför så få utbildar sig till ssk.

Ju högre löner ssk kommer få desto färre kommer man ha råd att anställa.
Citera
2021-03-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Ju högre löner ssk kommer få desto färre kommer man ha råd att anställa.
Ja OK. Med det synsättet kommer ju folk att dö pga ssk-brist.
Citera
2021-03-29, 22:50
Medlem
Citat:
Ja OK. Med det synsättet kommer ju folk att dö pga ssk-brist.

Sverige får väl i framtiden öppna upp för arbetskraftsinvandring till vården.
Citera
2021-03-29, 22:51
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Säg hej till Brasilianska sjukan.

https://edition.cnn.com/2021/03/24/americas/brazil-youth-covid-19-intl-latam/index.html

Tror du på det där? CNN... Dessutom väldigt svårt att kontrollera hur läget verkligen är i Brasilien.

Enligt MSM har Bolsonaro varit en katastrof ända sedan "pandemin" startade och det är lätt att få intrycket av att landet i princip är jämnat med marken. Dödstalen för 2020 ger dock en annan bild.

https://knoema.es/atlas/Brasil/topics/Datos-demogr%C3%A1ficos/Mortalidad/Tasa-bruta-de-mortalidad

Intressant att man i Brasilien, precis som i Mexico, har stigande dödstal de senaste åren.

Det här är det sista desperata försöket att hålla liv i en "pandemi" som slutade att vara ett hot redan förra sommaren. Den här gången ska man skrämma oss med att det är barn och ungdomar som drabbas.
Senast redigerad av WimHof 2021-03-29 kl. 22:53.
Citera
2021-03-29, 22:55
Medlem
Citat:
Det gör man ju redan idag men det är inte direkt sjuksköterskor och läkare som söker sig hit. I varje fall inte de med legitimationer giltiga i Sverige.

Vad gäller sjuksköterskor har vi ju en arbetskraftsutvandring till Norge där lönerna är högre.
Citera
2021-03-29, 22:57
Medlem
Citat:

Varifrån då? Det är brist på SSK överallt. Dessutom är väl det som har pågått i många år för att klara vårdbehovet så gott det går.
Citera
2021-03-29, 23:02
Medlem
Citat:
Det gör man ju redan idag men det är inte direkt sjuksköterskor och läkare som söker sig hit. I varje fall inte de med legitimationer giltiga i Sverige.

Vad gäller sjuksköterskor har vi ju en arbetskraftsutvandring till Norge där lönerna är högre.

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Varifrån då? Det är brist på SSK överallt. Dessutom är väl det som har pågått i många år för att klara vårdbehovet så gott det går.

Arbetsmiljön är viktigare, man ska inte lura sig själv att tro att man blir lyckligare bara man få mer pengar.
Citera
2021-03-29, 23:04
Medlem
Citat:
Arbetsmiljön är viktigare, man ska inte lura sig själv att tro att man blir lyckligare bara man få mer pengar.
OK. Säg det till Volvo ABs VD. Pappskalle.
Citera
2021-03-29, 23:13
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, jag reagerade på din domedagssyn att vi äter ihjäl oss i västvärlden trots att vi i Sverige har en mycket hög medellivslängd >80 som förmodligen höjts de senaste hundra åren i takt med att genomsnittsvikten ökat. Och särskilt när man vill sätta det i samband med corona, så visar det sig ju att andelen "feta" (med bmi > 40) påtagligt minskar med ökad ålder för IVA-patienter, trots att det finns en mycket tydlig ökning i risk att dö i covid med ökad ålder. Och trots mer än dubbelt så många män på IVA med corona i grupperna 60-69 och 70-79, så är andelen med bmi > 40 mer än dubbelt så stor bland kvinnorna på IVA med corona i samma åldersspann.

Korrelationen med övervikt haltar alltså. Det verkar inte vara den avgörande faktorn. Vill du förstå covid bor du nog inte fixera dig så vid övervikt. Korrelationen med kön är t ex bra mycket större. Liksom korrelationen med ålder. Men du har hakat upp dig på vikt, kanske för att det är nåt som syns utanpå på långt håll, och simla själar som du tenderar vara visuellt styrda. Enklast så, så slipper man tänka, om det nu överhettar hjärnan din och får det att osa bränt.

Och vad kan du göra angående kön då? Byta är iofs populärt nuförtiden, är det en enklare lösning än att motionera tycker du? Fetma kostar vår industrialiserade värld tusentals miljarder varje år och du pekar på att könet är det viktiga. Jamen dåså, låt oss alla bli kvinnor, blir bra det!
Citera
2021-03-29, 23:14
Medlem
Citat:

Att vara filosofisk och altruistisk hjälper nog inte alla de som är på gång att välja yrkesutbildning. Min poäng var mer att det inte är så enkelt att arbetskraftsinvandra, dels på grund av det faktiska bristen på utbildade som råder och dels pga av lönekonkurrens.
Citera
2021-03-29, 23:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Vi kan konstatera att a) de vetenskapliga studier som har gjorts pekar för användning av munksydd snarare än tvärtom, och att b) munskyddskrav inte är en magisk lösning som ensam vänder smittkurvorna.
och så har vi verkligheten där vi ser att de löner som haft strängast krav på munskydd presterat absolut sämst i pandemin. Och vi ser att det går bra för delstaterna i usa som tar bort ”snuttefilten”.

Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Vad finns det för anledning till att jag inte skulle ha på mig munskydd när jag t.ex. går på tunnelbanan? Vetenskapen pekar som sagt snarare för än emot, det är en väldigt enkel och billig åtgärd, och dessutom är den altruistisk på så sätt att den skyddar omgivningen i högre utsträckning än mig själv.
det bästa du kan göra är att inte åka t-bana och välja ett annat färdsätt när det råder pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in