2021-03-25, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
I Norge uppmanas man att hålla två meters avstånd till varandra, i stället för en meter. På platser där det inte är möjligt att hålla två meters avstånd bör munskydd användas.
Varför inte 1,5 meter?
Allt blir lite absurt när man ska precisera sig i detalj.
I lumpen var det Armlängds lucka, som gällde. Det funkade bra.

Du frågade Vilka läkare. Jag uppfattar det som att författaren menade läkarna i FHM. Och att dom odlade en annan syn på smittspridning än många utanför. Och framför allt en annan syn än den som tidigare gällt i Sverige, som då stått för en rigid (?) hållning jämfört med andra länder. Som sagt. Aids epidemin. Det var ju som spetälskehållningen en gång.

Men han är am. historiker och tar fasta på attitydförändringen i Sverige. Är inte det intressant?

Attityder styr, liksom känslor. Ofta överordnas de fakta. Blir faktastyrande.

Imorgon sprutas jag. Blir nog inte Astras.

Det är givetvis en flytande gräns. Ju större avstånd desto bättre. Sedan är ju avståndet ansikte mot ansikte det viktigaste. Det är ju inte lika viktigt om man står bakom någon eller sida vid sida eller rygg mot rygg.

Ok. Svårt att uttala mig när jag inte läst artikeln. Det var en annan organisation på den tiden med dåvarande SMI som ansvariga. HIV/AIDS var faktisk anledningen till att jag valde klinisk virologi en gång i tiden.
Som jag tidigare nämnt så rankar jag utvecklingen av antivirala läkemedel mot HIV/AIDS som en av den moderna medicinens största framgångar. Helt fantastiskt!

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Pfizers vaccin igår den 24 mars. 5 maj andra sprutan.
Stor osäkerhet vad gäller effektiviteten efter första sprutan. Får låta bli trängsel till 5 maj. Eller vad säger du?
Fick ont i ländryggen. Allmänt stel. Lindras av en magnecyl. Lär var rätt vanlig biverkning.

Bra! Den har god effektivitet redan efter 1 a sprutan mot allvarlig sjukdom. Skrev nyligen ett inlägg om det. Det låter dock klokt att fortsätta vara försiktig. Det vore väl mycket tråkigt att ramla på upploppet. Biverkningar kommer vanligast efter 2 a sprutan men eftersom du tar steroider tror jag inte du kommer känna så mycket.
Tycker egentligen att det låter fel att kalla vissa biverkning för biverkningar eftersom det är förväntade reaktioner av ett aktiverat immunförsvar som ju är själva poängen med vaccinationen.
Citera
2021-03-26, 11:36
Medlem
Nu verkar ju den brittiska mutationen ha tagit över i större delen av Sverige. Det pratas ju väldigt mycket om huruvida vaccinerna skyddar mot den. Tydligen Pfizer åtminstone. Men en fråga som aldrig ens verkar lyftas och som jag inte lyckas ens googla fram, är om man har något skydd mot den mutationen om man haft covid 19 av den ursprungliga sorten.

OK, man kanske inte är säker, men då tycker jag att man borde informera om just det. Istället för att bara gräva ner frågan. Så vad är den dominerande uppfattningen? Har man skydd mot den brittiska mutationen om man haft ett positivt pcr-test av den ursprungliga varianten? Jag testades positivt i januari i år.
Citera
2021-03-27, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garberson
Nu verkar ju den brittiska mutationen ha tagit över i större delen av Sverige. Det pratas ju väldigt mycket om huruvida vaccinerna skyddar mot den. Tydligen Pfizer åtminstone. Men en fråga som aldrig ens verkar lyftas och som jag inte lyckas ens googla fram, är om man har något skydd mot den mutationen om man haft covid 19 av den ursprungliga sorten.

OK, man kanske inte är säker, men då tycker jag att man borde informera om just det. Istället för att bara gräva ner frågan. Så vad är den dominerande uppfattningen? Har man skydd mot den brittiska mutationen om man haft ett positivt pcr-test av den ursprungliga varianten? Jag testades positivt i januari i år.

Hej,

Bra fråga. Du har antagligen åtminstone ett visst skydd. Hur stort det är vet vi inte ännu.

När det gäller skydd mot återinfektion generellt så har man sett nyligen i en studie från Danmark att man har ett gott skydd vilket stämmer överens med vad vi ser i verkligheten med få återinfektioner hittills. Det som var noterbart i den danska studien var att de som var över 65 år hade ett sämre skydd än yngre.
Citera
2021-03-27, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej,

Bra fråga. Du har antagligen åtminstone ett visst skydd. Hur stort det är vet vi inte ännu.

När det gäller skydd mot återinfektion generellt så har man sett nyligen i en studie från Danmark att man har ett gott skydd vilket stämmer överens med vad vi ser i verkligheten med få återinfektioner hittills. Det som var noterbart i den danska studien var att de som var över 65 år hade ett sämre skydd än yngre.
Tack för svaret!
Hur många fall av återinfektion känner man till i Sverige och internationellt som är säkra? Man kan ju tycka att om redan infekterade i ursprungliga varianten inte har något skydd, så borde en hel del återinfektioner bli kända. Särskilt som den brittiska börjar bli vanligare och är smittsammare. En hel del "gammalt" smittade borde ju komma i kontakt med den nya smittan. Man kan ju också tänka att många redan smittade är mer oförsiktiga mot att smittas.

Jag fick covid-19 i mitten på januari i år, men mycket lindrigt. Bara grusigt i halsen och hosta. Ingen feber och normalt luktsinne. Dock bekräftat i pcr-test. Däremot fick jag negativt på antikroppstestet. Att jag smittades förvånade mig mycket, eftersom det hände när jag varit ledig i två veckor och knappt träffat en människa. Med all säkerhet fick jag en låg dos virus vid smittillfället. Förmodligen någon kontakt via föremål i affär eller liknande.

Så frågorna är: Hur stark är teorin att mängden virus vid smittillfället spelar roll hur sjuk man blir? Kan dosen smitta, eller hur sjuk man blir påverka huruvida man får antikroppar eller ej? Hur vanligt är det med positivt pcr-test och negativt antikroppstest? Enligt smittskyddsläkare jag varit i kontakt med ska jag ändå ha ett skydd i minst 6 månader.

Många frågor, men jag tackar för de svar du orkar med.

Edit: Kan lägga till att jag är 59 år. Frisk, men medicineras för blodtrycket. Fick stent inopererad i juli - 19. Alltså, riskgrupp, men ändå mycket lindrigt drabbad.
Senast redigerad av Garberson 2021-03-27 kl. 12:46.
Citera
2021-03-27, 13:54
Medlem
Citat:
Tack för svaret!
Hur många fall av återinfektion känner man till i Sverige och internationellt som är säkra? Man kan ju tycka att om redan infekterade i ursprungliga varianten inte har något skydd, så borde en hel del återinfektioner bli kända. Särskilt som den brittiska börjar bli vanligare och är smittsammare. En hel del "gammalt" smittade borde ju komma i kontakt med den nya smittan. Man kan ju också tänka att många redan smittade är mer oförsiktiga mot att smittas.

Jag fick covid-19 i mitten på januari i år, men mycket lindrigt. Bara grusigt i halsen och hosta. Ingen feber och normalt luktsinne. Dock bekräftat i pcr-test. Däremot fick jag negativt på antikroppstestet. Att jag smittades förvånade mig mycket, eftersom det hände när jag varit ledig i två veckor och knappt träffat en människa. Med all säkerhet fick jag en låg dos virus vid smittillfället. Förmodligen någon kontakt via föremål i affär eller liknande.

Så frågorna är: Hur stark är teorin att mängden virus vid smittillfället spelar roll hur sjuk man blir? Kan dosen smitta, eller hur sjuk man blir påverka huruvida man får antikroppar eller ej? Hur vanligt är det med positivt pcr-test och negativt antikroppstest? Enligt smittskyddsläkare jag varit i kontakt med ska jag ändå ha ett skydd i minst 6 månader.

Många frågor, men jag tackar för de svar du orkar med.

Edit: Kan lägga till att jag är 59 år. Frisk, men medicineras för blodtrycket. Fick stent inopererad i juli - 19. Alltså, riskgrupp, men ändå mycket lindrigt drabbad.

Hej igen,

Varsågod! Jag har tyvärr inte sett statistik på detta. Jag håller helt med dig i ditt resonemang. Det talar för att det ändå ger ett ganska gott skydd, åtminstone mot den brittiska varianten.

Det låter rimligt. Vi vet ännu inte minimal effective dose, d v s hur många viruspartiklar som krävs för att man skall bli smittad.
Ja, det verkar vara en korrelation. Det är ovanligt (<10%) att man inte påvisar antikroppar efter positiv RT-PCR. Att dessa ändå har ett skydd beror på T-cellsimmuniteten.

Skönt att du klarade dig bra. Intressant att du tar upp hur du ev smittades.
Det är ännu inte klarlagt hur stor risken är för indirekt smitta (d v s att smittas via en yta/föremål). Jag tror att den smittrisken är låg eftersom mängden virus troligen är mindre den vägen.

Jag blir mer och mer övertygad om att tal mellan två människor är den stora smittboven.
Vi vet att viruset smittar via tal. Arbetsplatsen som verkar vara den näst vanligaste (efter hushållet) smittkällan talar för det.
Folk går ju inte och hostar och nyser på varandra på arbetsplatsen. Man kramas inte heller och håller oftast visst avstånd. Däremot talar folk med varandra. På lunchen och fikan.
När man pratar med någon så har man ansikte mot ansikte och tänker oftast inte på avståndet. Man har inte guarden uppe.
Jag har tjatat om detta sedan i juni här i tråden och önskat att FHM och ansvariga myndigheter och media tydliggör detta. Ja, de har trummat ut budskapet om 2 m avstånd och i början påpekat faran med hosta och nysning. De borde påpekat när kunskapen om att tal smittar betonat och verkligen kommunicerat ut det budskapet så att allmänheten förstår varför de skall hålla 2 m och att det är extra viktigt vid tal mellan två människor. För att lyda/följa direktiv är det ytterst viktigt att man förstå varför annars blir ju följsamheten lägre vilket jag tyvärr fortfarande ser ofta.

Hade de gjort detta redan i juni tror jag mycket lidande och många liv faktiskt kunnat räddats. Blir frustrerad och ledsen över att en sådan enkel sak har missats och att man fortfarande inte tydligt kommunicerat detta. Så återigen om någon från berörda myndigheter eller från media läser här vänligen trumma ut det viktiga budskapet.

Kände du till detta innan du läste min text?
Citera
2021-03-27, 17:52
Medlem
Citat:

Skönt att du klarade dig bra. Intressant att du tar upp hur du ev smittades.
Det är ännu inte klarlagt hur stor risken är för indirekt smitta (d v s att smittas via en yta/föremål). Jag tror att den smittrisken är låg eftersom mängden virus troligen är mindre den vägen.
Tack än en gång för bra och intressanta svar!

Jo, även om jag tycker att jag höll mig undan så kan jag ha haft en snabb närkontakt med någon på någon affär. Man glömmer ju så lätt. Dock hade jag en riktig fysisk närkontakt med levande varelser fyra-fem dagar före utbrottet: Ett gäng gräsänder vid en sjö. Tydligen hade de blivit matade av människor. De kom fram till mig som hundar till husse när jag närmade mig dem. Oförsiktigt och fel, jag vet, men jag böjde mig ner och de nafsade på fingrarna med näbben. Jag strök en av dem över ryggen. Men jag sprejade händerna med handsprit direkt innan jag pillade mig i ansiktet. Så det fanns en liten försiktighet i oförsiktigheten.

Det här är såklart ett riktigt långskott, men det är ju trots allt en zoonos. Det har ju talats om fladdermöss och hundar. En tigerhona dog ju i en svensk djurpark i covid-19.

Jag nämnde detta i smittspårningen, men visst, detta är ett nog ett långskott närmare hörnflaggan än målet. Men lite intressant ändå.

Citat:
Jag blir mer och mer övertygad om att tal mellan två människor är den stora smittboven.
Vi vet att viruset smittar via tal. Arbetsplatsen som verkar vara den näst vanligaste (efter hushållet) smittkällan talar för det.
Folk går ju inte och hostar och nyser på varandra på arbetsplatsen. Man kramas inte heller och håller oftast visst avstånd. Däremot talar folk med varandra. På lunchen och fikan.
När man pratar med någon så har man ansikte mot ansikte och tänker oftast inte på avståndet. Man har inte guarden uppe.
Jag har tjatat om detta sedan i juni här i tråden och önskat att FHM och ansvariga myndigheter och media tydliggör detta. Ja, de har trummat ut budskapet om 2 m avstånd och i början påpekat faran med hosta och nysning. De borde påpekat när kunskapen om att tal smittar betonat och verkligen kommunicerat ut det budskapet så att allmänheten förstår varför de skall hålla 2 m och att det är extra viktigt vid tal mellan två människor. För att lyda/följa direktiv är det ytterst viktigt att man förstå varför annars blir ju följsamheten lägre vilket jag tyvärr fortfarande ser ofta.

Hade de gjort detta redan i juni tror jag mycket lidande och många liv faktiskt kunnat räddats. Blir frustrerad och ledsen över att en sådan enkel sak har missats och att man fortfarande inte tydligt kommunicerat detta. Så återigen om någon från berörda myndigheter eller från media läser här vänligen trumma ut det viktiga budskapet.

Kände du till detta innan du läste min text?
Håller med om att man inte förklarar åtgärderna så bra alltid. Då hade man kanske förstått bättre varför man går lite hårdare på festlivet än affärer och köpcentrum. Man inte bara trängs. I hög musik skriker man också på varandra när man talar. Något som också gäller i andra bullriga miljöer, t ex arbetsplatser.

Man borde förtydliga detta mer. Avståndet är viktigt, men inte allt.

Jag vill också minnas att ifjol ansåg man att om ens fru/man var bekräftat sjuk i covid-19 så kunde man ändå gå på jobbet ända tills man själv fick symtom. Åtminstone Johan Giesecke svarade så på en fråga i radio. Väldigt vådligt med tanke på hur enormt snabbt och distinkt jag fick mitt symtom. Inom en kvart förvandlades jag från känslomässigt helt frisk till mycket tydligt symtom på luftvägsinfektion. Det kom som om jag andades in en massa damm.

Idag rekommenderas ju alla att stanna hemma om någon i familjen är sjuk. Frågan är: Kom den ändringen av rekommendation för sent? Ungefär när svängde man?
Citera
2021-03-27, 20:03
Medlem
Citat:
Tack än en gång för bra och intressanta svar!

Jo, även om jag tycker att jag höll mig undan så kan jag ha haft en snabb närkontakt med någon på någon affär. Man glömmer ju så lätt. Dock hade jag en riktig fysisk närkontakt med levande varelser fyra-fem dagar före utbrottet: Ett gäng gräsänder vid en sjö. Tydligen hade de blivit matade av människor. De kom fram till mig som hundar till husse när jag närmade mig dem. Oförsiktigt och fel, jag vet, men jag böjde mig ner och de nafsade på fingrarna med näbben. Jag strök en av dem över ryggen. Men jag sprejade händerna med handsprit direkt innan jag pillade mig i ansiktet. Så det fanns en liten försiktighet i oförsiktigheten.

Det här är såklart ett riktigt långskott, men det är ju trots allt en zoonos. Det har ju talats om fladdermöss och hundar. En tigerhona dog ju i en svensk djurpark i covid-19.

Jag nämnde detta i smittspårningen, men visst, detta är ett nog ett långskott närmare hörnflaggan än målet. Men lite intressant ändå.

Håller med om att man inte förklarar åtgärderna så bra alltid. Då hade man kanske förstått bättre varför man går lite hårdare på festlivet än affärer och köpcentrum. Man inte bara trängs. I hög musik skriker man också på varandra när man talar. Något som också gäller i andra bullriga miljöer, t ex arbetsplatser.

Man borde förtydliga detta mer. Avståndet är viktigt, men inte allt.

Jag vill också minnas att ifjol ansåg man att om ens fru/man var bekräftat sjuk i covid-19 så kunde man ändå gå på jobbet ända tills man själv fick symtom. Åtminstone Johan Giesecke svarade så på en fråga i radio. Väldigt vådligt med tanke på hur enormt snabbt och distinkt jag fick mitt symtom. Inom en kvart förvandlades jag från känslomässigt helt frisk till mycket tydligt symtom på luftvägsinfektion. Det kom som om jag andades in en massa damm.

Idag rekommenderas ju alla att stanna hemma om någon i familjen är sjuk. Frågan är: Kom den ändringen av rekommendation för sent? Ungefär när svängde man?

Hej igen,

Tack själv för en trevlig och intressant diskussion.

Det låter som du varit försiktig så du har antagligen haft riktig otur att bli smittad. Har inte läst att gräsänder har blivit smittade så jag håller med dig i din fotbollsliknelse haha.

Ja, jag har även tjatat om risken med alkohol och fester. Såg tyvärr ett typexempel på alkoholens negativa effekter ikväll när jag väntade på hämtmat på en lokal restaurang. Ett stammisgäng uppenbarligen berusade och icke avståndshållande hamnar i fylledispyt med en man som också är berusad som är där med sin unga tonårsdotter. Tjafset eskalerar och de skriker på varandra på kort avstånd och det blir nästan handgemäng och restaurangpersonalen får flera gånger gå emellan. Sedan kramas de och de ber varandra om ursäkt, men efter någon minut är det igång igen. Tyckte väldigt synd om dottern som verkade förvånansvärt van att hennes pappa var berusad och hamnade i bråk.

Ja, tyvärr. Man underskattade framför allt presymptomatisk smittspridning. Det har ju visat sig att man utsöndrar höga virusnivåer 1-2 dagar innan man får symptom. Kommer inte riktigt ihåg på rak arm när FHM ändrade sig.

Ha en fortsatt trevlig lördagskväll!
Senast redigerad av En..andra..chans 2021-03-27 kl. 20:20.
Citera
2021-03-27, 22:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag undrar vad som händer om/när den brasilianska mutationen letar sig hit och vi får allmän smittspridning av den varianten.
Det verkar vara den farligaste och mest smittsamma varianten. Folk faller som furor i Brasilien. Även yngre friska människor. Den verkar vara ungefär 3 gånger så dödlig.

Sverige återöppnar gymnasiet from 1 April. Känns snarare som man borde klappa igen allting till vi blivit vaccinerade. Hur regeringen kan fatta ett sådant beslut känns helt sjukt. Vill de att dubbelt så många ska dö nu fram till sommaren? Verkar nästan så.
Citera
2021-03-29, 11:53
Medlem
Kommer jag som hade covid förra året juni ha ett immunförsvar idag som jobbar mot mig? Har jag aids atm? Var sjuk ca 3 veckor men frisk sedan dess.
Citera
2021-03-29, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikthemad
Kommer jag som hade covid förra året juni ha ett immunförsvar idag som jobbar mot mig? Har jag aids atm? Var sjuk ca 3 veckor men frisk sedan dess.

Hej,

Bra att du frågar mig. Nej, det kommer du inte ha. Bli inte lurad av felaktig skrämselinformation.
Användaren Saundra här på flashback har skrämt upp många här med sina felaktiga trådar. Förstår inte hans/hennes agenda.

Ditt immunförsvar gjorde ett bra jobb och nu har du ett skydd mot återinfektion. Dock är det oklart hur länge ditt skydd kvarstår. Du har antagligen även ett visst skydd mot de nya mutationsvarianterna, dock oklart hur stort skydd.

Nej, man får inte AIDS av SARS-CoV-2. AIDS orsakas av HIV som är ett helt annat virus som just angriper en av våra viktiga immunförsvarsceller.
Citera
2021-03-29, 18:22
Medlem
Merwinnas avatar
Felpost: fel tråd.
Citera
2021-03-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag undrar vad som händer om/när den brasilianska mutationen letar sig hit och vi får allmän smittspridning av den varianten.
Det verkar vara den farligaste och mest smittsamma varianten. Folk faller som furor i Brasilien. Även yngre friska människor. Den verkar vara ungefär 3 gånger så dödlig.

Sverige återöppnar gymnasiet from 1 April. Känns snarare som man borde klappa igen allting till vi blivit vaccinerade. Hur regeringen kan fatta ett sådant beslut känns helt sjukt. Vill de att dubbelt så många ska dö nu fram till sommaren? Verkar nästan så.

Hej,

Det är viktigt att ha stor respekt för den brasilianska varianten som förefaller mer smittsam och kanske högre dödlighet. Det är inte klarlagt ännu.

Är också bekymrad över återöppningen. Den åldersgruppen kan ju sätta fart på en smittspridning av de olika mutationsvarianterna. Samtidigt så vet jag att många gymnasieelever har det tufft med distansundervisningen med olika konsekvenser så det är ett komplext problem.

Det är oerhört viktigt att vi alla håller ut och kämpar på.

Moderna, Pfizer och antagligen andra vaccintillverkare jobbar väldigt aktivt med att ta fram kompletterande booster vaccin som har bättre effekt mot mutationsvarianterna.

Så snälla håll ut och fortsätt håll direktiven så får vi tillsammans kontroll över viruset!

Var rädda om er och varandra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in