2021-03-29, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Problemet är att du gav dig in i en diskussion utan att fatta vad det var vi diskuterade. Vi diskuterade vad som räknades som "belägg" i medicinska sammanhang. Hela min poäng är att vi inte behöver bevis för att det ska räknas som belägg. Det räcker med en korrelation och en föreliggande hypotes. Det är samma sak med D-vitamin.

Du krånglar till det för mig och oss.
Finns inga belägg eller bevis att D-vitamin skyddar.
Citera
2021-03-29, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det ser mörkt ut är jag rädd. De senaste siffrorna från sjukvården pekar tydligt mot att en våg av muterade coronavirus just nu sköljer över landet.

Vi vet att den gamla stammen kunde smitta på 7 meters avstånd inomhus efter fem minuters exponering. Hur är det då med de nya varianterna som kan vara dubbelt så smittsamma och upp till dubbelt så dödliga? Är man ens säker på 20 meters avstånd?

Jag skulle vara riktigt orolig nu över att vistas inomhus där det finns andra människor i Sverige. Särskilt där de inte bär mask.

Vore kul att veta hur det ser ut på svenska restauranger nu - sitter det fortfarande fullt av självgoda flinande mongoloider där och glufsar i sig mat utan mask och sprutar coronaaerosoler genom hela lokalen?

Den tredje vågen är här med olika mutationer.
Många sade ju att mutationer har en tendens att vara mer harmlösa.
Men covid blir än mer aggressiv.

Låt inte rädslan styra dig för mycket.
Jag vart på restaurant idag mycket folk.
Klart dom inte hade mask, hur ska man kunna äta då.
Citera
2021-03-29, 17:12
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Allvarligt talat - du verkar vantrivas på din utbildning

Ja jo, så är det. Försöker hitta lite bättre alternativ. Inte kul att må dåligt.
Senast redigerad av Aston-Martin 2021-03-29 kl. 17:30.
Citera
2021-03-29, 17:14
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om du läst på så hade du vetat att sydeuropa haft stora problem med sociala familjetillställningar kvällstid utan mask. Dvs att man hanterar smittspridning i butiker tex med mask betyder inte att covid inte sprids kvällstid utan masker.

Många som går i affären har inte mask då heller. Det är nog dom som tror på Tegnell när han säger att det är farligare än utan.
Ska måla röda prickar på mitt munskydd nästa gång jag har det och gå nära de masklösa, stirra på dem, se dem springa.
Citera
2021-03-29, 17:16
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon

Finns kanske lika många harmlösa mutationer men ingen upptäcker dem av naturliga skäl
Citera
2021-03-29, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Studentflaken är förbjudna för andra året i rad av Transportstyrelsen och landets blivande studenter försöker hitta nya vägar till firande efter ett år av hårda prövningar. Och usa mutar de som vaccinerar sig med popcorn, billigare middag, munkar och marijuana (helt sjukt)
https://omni.se/stort-tryck-pa-partybussar-infor-sommarens-student/a/X81EWn

Det är nog upplagt för kaos dessa ungdomar som bara gnäller över situationen

Är det så jävla svårt och fatta att det pågår en pandemi?
Citera
2021-03-29, 17:38
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Det är så viktigt att hålla sig i framkant, att ligga steget före. För det mesta får man inte rätt men det får man igen tusenfalt när det gäller.

Tänker du på försiktighetsprincipen?

Försiktighetsprincipen är bra. Men precis som du säger, så innebär försiktighetsprincipen att man ofta kommer att ha gjort åtgärder i onödan. Att man ofta kommer att ha fel, är priset man får betala för försiktighetsprincipen. Man ska därför inte klaga på larm som senare visar sig vara obefogade. Det är någonting som man får acceptera och leva med.

Ifall man inte tillämpar försiktighetsprincipen, så får man istället leva med att det ibland inträffar katastrofer som hade kunnat undvikas. Anders Tegnell är en uttalad motståndare till försiktighetsprincipen. Ifall man är anhängare till Anders Tegnell, så förtjänar man därför inte att klaga på konsekvenserna av Anders Tegnells strategi. En av konsekvenserna är alla restriktioner som behövs för att begränsa en smitta som sprids i samhället. Anders Tegnell struntade i att stoppa smittspridningen när chansen fanns, i februari - mars 2020. Anders Tegnells anhängare förtjänar alltså inte att klaga på restriktionerna.

Anders Tegnells motståndare har däremot all rätt att klaga på restriktionerna.

Citat:
Nu sprids smittan lavinartat, snart kommer folk dö i betydligt mer omfattning än tidigare! Många inom sjukvården och de med huvudet på skaft inser det.
Citat:
Vad är det som tyder på detta?

Kolla på andelen som testar sig positivt - stabilt runt 10-11% sedan slutet av vecka 4. Skillnaden är att vi testar mycket mer nu. Vi har nästan fördubblat testningen sedan slutet av Januari. Vi hittar mer fall men betyder det att smittan är större?

Kollar vi istället fall i åldersgruppen 70+ så har dessa sjunkit från nyår när de låg på 4700 per veckan. Nu ligger de på 1500 fall per vecka. Tar vi bort 70-80 så är minskningen ännu större. Vaccineringen fungerar.

Vaccineringen fungerar. Men jag befarar att vaccineringen har gått för långsamt för att pressa ner antalet dödsfall nu när infektionsfallen ökar.

Citat:
Kollar vi dödsfall så sjunker detta också kraftigt sedan nyår - mycket beroende på att att åldersgruppen 80+ blivit vaccinerade. Vecka 2 dog det 650 i denna åldersgrupp. Vecka 11 dog det 56 i denna åldersgrupp.

Det finns inget som tyder på att dödstalen kommer öka kraftigt till tidigare nivåer - särskilt inte om vaccinleveranserna fortsätter och ökar som de säger att de ska göra.

I April förväntas vi få nästan lika mycket vaccin som vi fått Januari, Februari och Mars och det borde räcka till nästan varje person över 70 år - i alla fall 1 dos.

Efter injektionen tar det flera veckor för immunförsvaret att bygga upp skydd.

Citat:
När åldersgruppen över 70 är skyddade tror jag att avlidna per vecka kommer sjunka kraftigt. Tar man bort de över 70 år så ligger antal avlinda på 27-28 om dagen, dvs runt 4 om dagen - 60-69 står för mer än hälften av dessa.

Ja, när vaccinationen har kommit så långt, så lär dödsfallen minska kraftigt.

Titta på Storbritannien som har vaccinerat mycket snabbare än Sverige. Antalet dödsfall i Storbritannien har minskat mycket kraftigt sedan slutet av januari. Minskningen är större än vad som kan förklaras av restriktionerna som infördes.
Citera
2021-03-29, 18:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon

Har du provat en clownnäsa?

https://english.alarabiya.net/coronavirus/2021/03/27/Coronavirus-Mexican-Researchers-make-nose-only-mask-to-reduce-risk-of-COVID-19-while-eating-
Citera
2021-03-29, 18:23
Medlem
Merwinnas avatar
Janssens ska börja leverera till EU först den 19 april (Aftonbladets blogg just nu), samtidigt som Sydafrika redan har börjat vaccinera med det. Vi skulle ha vunnit på att inte vara med i EU, och köpa våra vacciner själv. Nu får vi ju alla vacciner sist. Tänk även på Israel och Storbritannien...

https://www.di.se/nyheter/sydafrika-saljer-vidare-astra-zeneca-vaccin/
Citera
2021-03-29, 18:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Nu sprids smittan lavinartat, snart kommer folk dö i betydligt mer omfattning än tidigare! Många inom sjukvården och de med huvudet på skaft inser det.

Ja, vi får hoppas på en tidig och varm och solig vår. Då löser det sig kanske ändå (d.v.s. inte för dom som redan hunnit bli smittade, såklart). Det är milt i luften där jag är idag. Har aldrig varit så glad och tacksam för varje vårtecken.
Citera
2021-03-29, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Har du provat en clownnäsa?

https://english.alarabiya.net/coronavirus/2021/03/27/Coronavirus-Mexican-Researchers-make-nose-only-mask-to-reduce-risk-of-COVID-19-while-eating-

Varför skulle jag? Jag jobbar inte på cirkus så behöver ingen.

Denna hajpade virus är snart borta. Håll dig undan så länge om du är rädd.
Citera
2021-03-29, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, vi får hoppas på en tidig och varm och solig vår. Då löser det sig kanske ändå (d.v.s. inte för dom som redan hunnit bli smittade, såklart). Det är milt i luften där jag är idag. Har aldrig varit så glad och tacksam för varje vårtecken.

Det hoppades vi förra året också.
Men då dumpade vi chansen när vi hade ett andrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in