2021-03-29, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Någon placeboeffekt tror jag inte att munskydd ger, hur skulle det gå till menar du?

Vad är en falsk placeboeffekt?
Ja, tittar man på Kontinental och Sydeuropa så verkar ju inte munskyddskraven ha någon större effekt eftersom de håller på med sina lockdowns hela tiden. Ser ju mer ut som munskyddskraven invaggar i en sorts falsk säkerhet.
Citera
2021-03-29, 13:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om alla andra förutsättningar i de båda delstaterna var exakt lika dana skulle du ha rätt, men

Det finns säker enormt många skillnader mellan allt möjligt i dessa båda delstater och då kan man inte tro att allt har med munskydd eller inte munskydd att göra.

Eller så har munskydd inte en sådan där avgörande betydelse som snuttefiltsvurmarna vill påvisa?

Ja tänk om man inte hade munskydd.... hur hade det då gått? Tja jag har aldrig någonsin haft munskydd på mig och det har gått hur bra som helst trots att jag fått covid.

Har flera vänner som varit väldigt noga med munskydd, men de har gått covid iaf. Slutsats. Det fungerar inte. Vill du skydda dig mot allvarlig covid gör du bäst i att tag i din egen hälsa. Det är det absolut bästa skyddet du kan skaffa dig. Sedan behöver du ju inte vara i närheten av gamla och sköra människor fram till dess att de har vaccinerade förstås. Istället för att gå nära dessa med munskydd och tro att du är en god människa som gör en god gärning.
Citera
2021-03-29, 14:15
Medlem
Kvastfeningens avatar
Fick information nyss om en kvinna i bekantskapskretsen som är fullvaccinerad med astras vaccin sista sprutan för närmare en månad sedan då hon jobbar inom vården nu testades positivt och är ganska rejält sjuk med hög feber.....
Jag trodde risken var minimal att smittas och att man i så fall skulle få lindriga symptom?
Ska bli intressant att se hur vanligt detta blir.
Citera
2021-03-29, 14:17
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Fick information nyss om en kvinna i bekantskapskretsen som är fullvaccinerad med astras vaccin sista sprutan för närmare en månad sedan då hon jobbar inom vården nu testades positivt och är ganska rejält sjuk med hög feber.....
Jag trodde risken var minimal att smittas och att man i så fall skulle få lindriga symptom?

Låter ganska lindrigt enligt mig..
Citera
2021-03-29, 14:21
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja tänk om man inte hade munskydd.... hur hade det då gått? Tja jag har aldrig någonsin haft munskydd på mig och det har gått hur bra som helst trots att jag fått covid.

Inte motsägelsefullt alls.
Citera
2021-03-29, 14:23
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:

Feber är väl knappast något som räknas som allvarlig symptom?
Citera
2021-03-29, 14:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Eller så har munskydd inte en sådan där avgörande betydelse som snuttefiltsvurmarna vill påvisa?

Har flera vänner som varit väldigt noga med munskydd, men de har gått covid iaf. Slutsats. Det fungerar inte. Vill du skydda dig mot allvarlig covid gör du bäst i att tag i din egen hälsa. Det är det absolut bästa skyddet du kan skaffa dig. Sedan behöver du ju inte vara i närheten av gamla och sköra människor fram till dess att de har vaccinerade förstås. Istället för att gå nära dessa med munskydd och tro att du är en god människa som gör en god gärning.
Nu visar du ju att du inte förstår hur munskydd fungerar!

Ingen säger att munskydd har en avgörande betydelse jämfört med tex. att hålla avstånd.

Att dina vänner fått covid trots at de burit munskydd beror ju på att någon i deras närhet inte burit munskydd. Munskydd hindrar smittan från att spridas från någon, men hindrar inte från att bli smittad.
Dins slutledning blir därmed helt felaktig.

Det verkar som att du bara skriver vad som faller dig in utan att ha en aning om i stort set någonting.
Citera
2021-03-29, 14:25
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Låter ganska lindrigt enligt mig..

Jo men lindriga till måttliga symptom får 98% av alla smittade, det jag tycker är konstigt är att hon verkar vara precis lika sjuk som en icke vaccinerad och antar jag lika smittsam.
Citera
2021-03-29, 14:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Inte motsägelsefullt alls.

Nej inte mkt då covid inte är så farligt som många hypokondriker vill påvisa... Munskydd verkar i vart fall inte skydda mot att bli smittad.
Citera
2021-03-29, 14:26
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Feber är väl knappast något som räknas som allvarlig symptom?

Hon har samma symptom som dom flesta, ont i kroppen och hög feber m.m typiska influensasymptom.
Citera
2021-03-29, 14:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nu visar du ju att du inte förstår hur munskydd fungerar!

Ingen säger att munskydd har en avgörande betydelse jämfört med tex. att hålla avstånd.

Att dina vänner fått covid trots at de burit munskydd beror ju på att någon i deras närhet inte burit munskydd. Munskydd hindrar smittan från att spridas från någon, men hindrar inte från att bli smittad.
Dins slutledning blir därmed helt felaktig.

Det verkar som att du bara skriver vad som faller dig in utan att ha en aning om i stort set någonting.

Ja men då inser du hur meningslöst det är med munskydd eftersom folk oavsett om man har munskydd eller ej blir smittade. Som vi lever kommer alla att få covid. Det är bara en tidsfråga som sagt. Det får man förhålla sig till och gör det mesta man kan för att undvika att bli allvarligt sjuk.
Citera
2021-03-29, 14:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Är hon döende i feber?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in