2021-03-29, 13:39
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag vet inte om det är ett vanligt problem men jag känner till åtminstone 3 fall där relativt unga personer (i min vänskapskrets - 25-30 år gamla) i princip har isolerat sig.

Det var personer som hade jobb - kanske inte världens bästa jobb men de skötte sina jobb iaf.

Alla tre har blivit av med sina jobb pga misskötsel. De har varit hemma jättemånga gånger för att de trott att de haft Covid. De har vägrat i omgångar att gå till jobbet för att de tycker att risken att smittas är så hög osv. De sitter bara hemma nu.

Nu vet jag inte om det blev så här för att de verkligen var rädda för att bli sjuka eller om det var en ursäkt för att få sitta hemma och spela dator hela tiden eller om det var en kombination.
Okej, det låter ju illavarslande att unga människor eventuellt använder pandemin som ett skäl för att stanna hemma.

Får hoppas att det inte är vanligt.
Citera
2021-03-29, 13:40
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kan du då förklara varför det gått så dåligt i sydeuropa eller varför det inte är någon större skillnad mellan exempelvis north och south dakota där ena delstaten haft masktvång.

Och varför går det bra utan munskydd i Florida där många äldre bor vs Kalifornien?

Varför denna övertro på munskydd? Det är som ett plåster på ett benbrott. Benbrottet stavas dålig folkhälsa.

Som jag har skrivit tusen gånger till dig: att bära munskydd är inte den enda lösningen. Det krävs flera åtgärder som jag har skrivit tidigare. Munskydd hjälper framför allt när det inte går att hålla avstånd. Det kan till exempel handla om när du befinner dig i en matbutik.
Citera
2021-03-29, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Har du ens läst vad jag har skrivit i mitt tidigare inlägg?
Har du ens läst i mina tidigare inlägg? 6/4-20 införde Österrike munskyddstvång. 22/4 -20 införde Tyskland munskyddstvång, 10/5-20 införde Frankrike munskyddstvång. 20/5-30 införde Spanien munskyddstvång. Samtliga dessa länder har hållit på med lockdown på – lockdown av, lockdown på – lockdown av osv fastän de haft sina munskyddskrav hela tiden.
Citera
2021-03-29, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tack. Nu närmar vi oss.

Det var för 2020. Finns samma graf för i år fram till idag?

Hittar inte men de har en utdataportal:

https://portal.icuregswe.org/utdata/sv/koll-pa-nulaget

Välj något i dropdown och välj sedan "-Avdelning-" så får man hela Sverige.

Det mesta ser ut att gå neråt.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-03-29 kl. 13:45.
Citera
2021-03-29, 13:45
Medlem
Jag skulle vilja be FHM bespara oss tramsmeddelanden som denna iddag som handlar om succesiv öppning. De säger ingenting konkret med artikeln och nästan alla vet att det kanske är det som gäller...
Citera
2021-03-29, 13:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Som jag har skrivit tusen gånger till dig: att bära munskydd är inte den enda lösningen. Det krävs flera åtgärder som jag har skrivit tidigare. Munskydd hjälper framför allt när det inte går att hålla avstånd. Det kan till exempel handla om när du befinner dig i en matbutik.

Det var inte svar på frågan. Min fråga var varför det inte verkar ha någon effekt i det verkliga livet? Om det är så viktigt med munskydd, hur förklarar du då att det inte är någon större skillnad mellan north och south dakota? Kurvorna är identiska trots avsaknad av masktvång i ena delstaten. Snarare verkar det som att kurvan har plattats till bättre UTAN munskydd, när man lägger kurvorna på varandra.
Citera
2021-03-29, 13:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Tittar man på Kontinental och Sydeuropa så verkar ju inte munskyddskraven ha någon som helst effekt eftersom de håller på med sina lockdowns hela tiden. Snarare ser det ut som munskyddskraven har en falsk placeboeffekt.
Någon placeboeffekt tror jag inte att munskydd ger, hur skulle det gå till menar du?

Vad är en falsk placeboeffekt?
Citera
2021-03-29, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag skulle vilja be FHM bespara oss tramsmeddelanden som denna iddag som handlar om succesiv öppning. De säger ingenting konkret med artikeln och nästan alla vet att det kanske är det som gäller...

Rubriken kanske inte säger allt, du kanske skall läsa artikeln, rikta ditt missnöje mot DN's journalist ist....

Citat:
"Dagens Nyheter har intervjuat Folkhälsomyndighetens enhetschef Sara Byfors som arbetar med planerna på hur landet kan öppna upp när smittoläget tillåter."
Citera
2021-03-29, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hittar inte men de har en utdataportal:

https://portal.icuregswe.org/utdata/sv/koll-pa-nulaget

Välj något i dropdown och välj sedan "-Avdelning-" så får man hela Sverige.

Det mesta ser ut att gå neråt.

De verkar ha något som heter VTS.

Citat:
VTS2014 avser mäta antal personer och tidsandel av arbetspass som åtgår för att tillgodose en patients intensivvårdsbehov. VTS2014 består av elva indikatorer och varje indikator kan generera 0-3 poäng. VTS2014 registreras tre gånger per dygn av ansvarig sjuksköterska.

I April 2020 var denna poäng upp i över 1.000.000.

December 2020 låg samma mått på 740.000.

Februari 2021 var det nere på 485.000 och Mars ser ut att bli ännu lägre.

Antalet med Covid 19 på IVA verkar öka men det innebär inte någon större arbetspåfrestning jämfört med innan. Covid-patienter blir liggandes länge på IVA men verkar inte kräva så mycket arbete.
Citera
2021-03-29, 13:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det var inte svar på frågan. Min fråga var varför det inte verkar ha någon effekt i det verkliga livet? Om det är så viktigt med munskydd, hur förklarar du då att det inte är någon större skillnad mellan north och south dakota? Kurvorna är identiska trots avsaknad av masktvång i ena delstaten. Snarare verkar det som att kurvan har plattats till bättre UTAN munskydd, när man lägger kurvorna på varandra.
Om alla andra förutsättningar i de båda delstaterna var exakt lika dana skulle du ha rätt, men

Det finns säker enormt många skillnader mellan allt möjligt i dessa båda delstater och då kan man inte tro att allt har med munskydd eller inte munskydd att göra.
Citera
2021-03-29, 13:53
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp

Du menar som med all info gällande pandemin.

Alla vet att man skall hålla avstånd i alla lägen, jobba hemma, umgås i sin närmsta familj osv. Ändå verkar det inte ha gått in efter ett helt år..
Citera
2021-03-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Preparat, tex. Ivermectin eller ett vaccin, utan genomgången studie för användning mot covid-19 ska givetvis inte användas regelmässigt.

Sedan är det så att Läkemedelsverket beviljat beredskapslicens för den monoklonala antikroppen Bamlanivimab så att den får ges till riskpatienter med covid-19.
https://www.lakemedelsvarlden.se/lakemedelsverket-ger-beredskapslicens-for-nytt-covid-lakemedel/

Edit
Jag är lite tveksam till nyttan jämfört med kostnaden att ge monoklonala antikroppar med beredskapslicens till alla 65+ för en total kostnad på runt 30 miljarder kronor, men det är ju bra om det används där det kanske kan hjälpa.

Fake news från din sida. Sverige har köpt in 200 doser av bamlanivimab. Dvs 4 miljoner kronor - bra mycket mindre än vad man spenderar på menskonst.

Så några 30 miljarder handlar det inte om. Dessutom bör inte alla få behandlingen utan bara folk med riskfaktorer för svår sjukdom typ ålder över 65, diabetes eller fetma. Och så är det i USA, är du tjock eller gammal så får du monoklonala antikroppar och minskar således risken att hamna på sjukhus med 70%.

Vem som får del av Sveriges 200 doser däremot är väl höljt i dunkel. Kungen och statsministern kanske och medlemmar av den Feministiska Regeringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in