2021-03-29, 05:43
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analias
Vet inte om denna artikel lagts upp i tråden,sprang på den när jag letade videolänk.
Intressant kartläggning om den organiserade brottsligheten och nätverket bakom drevet mot Ebba Busch.

https://twitter.com/AgnarssonRuben/status/1365615982908231684?s=20
Det finns en del annat intressant på detta Twitter-konto. Om det är sant, om ens hälften av det är sant, så lever vi i ett samhälle där rättsrötan står djup.

Ett par länkhopp senare hittar jag följande:
Citat:
Husaffär blir politik
Den 28 januari kom ytterligare en statusuppdatering på Facebooksidan ”Sverige inför verkligheten” som anspelar på husaffären: ”Tydligen är det viktigt att bry sig om äldre.... förutom ibland”. Texten illustreras av en stor bild på Ebba Busch från SVT, som kommenterar Busch husfejd. Drygt 3 000 kronor satsades i reklam på Facebook på inlägget.
https://web.archive.org/web/20210319083938/https://www.inblick.se/nyheter/s-betalade-for-att-beskriva-m-som-palmehatare/4044 Läs och begrunda.

Det finns ett antal artiklar som om det ligger det minsta lilla korn sanning i dem totalt ändrar bilden av konungariket till à la bananrepublik. Det ligger i farans riktning att det verkligen är så illa som det beskrivs då det finns referenser som torde kunna vidimeras. Föga anade man då hur rätt Vilhelm Moberg hade.
2021-03-29, 05:47
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Men då måste man fråga sig vilket "ursprungsförhållandet" är.

Och då måste man se till när Esbjörn tappade beslutsförmågan.

Var det i december när utredningen gjordes, eller var det i samband med att han ångrade sig två veckor efter avtalet.

Förmodligen inga av dessa. Antagandet att Esbjörn tappat beslutsförmågan bygger på diagnosen han fått. Och det är då det blir riktigt intressant. Han fick den diagnosen redan 2010, efter att ha upplevt problem under längre tid. Man får alltså på goda grunder anta att Esbjörn tappade beslutsförmågan redan innan 2010, och att "ursprungsförhållandet" är ett tillstånd innan han ärvde och övertog huset. Detta antagande styrks också av det faktum att Esbjörn under alla dessa år helt underlåtit att underhålla huset. Han har varken förstått att han ägt huset eller sålt det, lika lite som han förstår vad det är han ångrat. Bara kommandoran, bedragerskan och pedofilen förstår vad, men framförallt varför, han ångrat sig.

Plötsligt faller alla bitar på plats, och det bästa är att låta, ur Esbjörns perspektiv, ursprungsförhållandet råda, det vill säga att Esbjörn inte äger huset, och därmed låta köpet bestå. Då kan Esbjörn gå dit på somrarna och jularna och hälsa på Ebba och barnen som han fick så bra kontakt med, och tro att han återupplever sina gamla glansdagar i sitt barndoms sommarhus.
Jag tänker att ursprungsförhållandet att Ebba äger huset aldrig funnits.
2021-03-29, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Som vanligt så tuggar de på om Billinge, det ändlösa tugget tar aldrig slut.

Men kanske du missat detta inlägg som N.Armstark skrev i morse.

Helt fantastiskt och det har fått för lite uppmärksamhet.
Eller hur, nästan lite som ett hån mot de som är hemlösa.
men när ska vi prata om detta.

citat N.Armstark,
Jag skulle inte påstå att han är livsstilskriminell, däremot tror jag att han har haft svårt med relationer i hela sitt liv. Han har ett svårt humör och uttrycker sig elakt om andra människor. Han har en lindrig EIPS som gör att han lätt faller i affekt. Det finns även en hel del tecken som tyder på att han har ett lite flexibelt förhållande till sanningen.

Det tillhör till exempel ovanligheterna att man behåller sin lägenhet trots att man har ett förhållande med en livskamrat i 40 år. Den sortens särboförhållande är sällsynt.

Efter att fått frågor en stund kommer detta.
Citat N.Armstark

Jag har aldrig sagt att Esbjörn har diagnosen EIPS. Jag har sagt att du verkar ha det.

För att till slut försöka sig på att rädda upp situationen med detta
Citat M.Armstark

Det var autocorrect på telefonen som ändrade, jag pratade om Esbjörn och dig.

Jag skulle så gärna vilja prata lite om antagande som görs i första citatet.

Har du kommit någonstans i dina studier om vad lindrig kognitiv funktionsnedsättning innebär så vi kan gå vidare i resonemangen om andra spektras av mänskliga personlighetsdrag? Till exempel vad som gör en människa till vanemässig lögnare eller varför en människa känner behovet att ha kvar sin lägenhet trots ett 40-årigt förhållande?
2021-03-29, 06:33
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Det är omöjlig att få något svar på. Jag har hävdat om om Esbjörn är påverkad nu så var han det nog i somras oxå.

Men se där går jag bet. Jag får reda på att jag är en idiot. Men aldrig en förklaring i var det omöjliga ligger.

Man kan ju oxå tänka att Ebba har som yrke att påverka, argumentera och övertyga. Men det har tydligen inget med saken att göra.

Vi vet hur Barry har klassat Esbjörn i sin undersökning. Vi vet att det varit ett antal undersökningar sedan 2012 som klassat Esbjörn.

Placerar man de här punkterna i ett xy-diagram, kan man utläsa en kurva. Det är inte troligt att han avviker från kurvanmellan undersökningarna. Med väldigt hög sannolikhet så kan man reproducera var han låg på kurvan mellan undersökningarna också.

Nu säger ju alla undersökningar samma sak, så hur han är nu, var han nog i somras också.

Men säg att han var helt frisk för ett år sedan och helt väck i skallen idag. Hur var han då i somras då ingen undersökte honom? Det blir en gissningslek utan svar och inget som håller i en rättegång.

Det är inte Ebba som ska bevisa att han var frisk då, utan Esbjörn som ska bevisa att han inte var det. Hittills har de inte lämnat in något som styrker att han är oförmögen.
2021-03-29, 07:10
Medlem
Citat:
I övermorgon är det fyra veckor sedan MUFen. Det är dags för Esbjörn att inkomma med sin bevisning till varför avtalet skall förklaras ogiltigt.

Komiskt nog har Esbjörn redan innan MUFen lämnat in det han anser utgör bevisning i saken.

Dels en psykologutredning som deklarerar att Esbjörn är fullt orienterad till tid, plats, person och situation, som deklarerar att han inte är dement och som också säger att själva rapporten i sig inte ens håller i domstol för den diagnosen som den ställer, eftersom diagnosen är beroende av läkarundersökningar som inte genomförts.

Dels en värdering som visar att huset är värt ganska precis så mycket som Esjörn och Ebba kom överens om. Men som också i klartext klargör att den inte kan användas i tvist som denna i domstol.

Så summa kardemumma är att Esbjörn lämnat in två dokument till bevisning, men bägge dokumenten utesluter sig själva som bevis, och om man ändå skulle ta dem som bevisning, så bevisar de Ebbas sak, inte Esbjörns

Så, domstolen sa, utan att yttra ett ord om det trams Esbjörn skickat in hittills, det var så uppenbart självklart att det var helt underförstått, rent trams, så domstolen sa - Esbjörn, du har fyra veckor på dig att inkomma med bevisning.

Det ska bli intressant att se om de, Esbjörn och Binninge, har fått upp ögonen för 1924 års lag, som domstolen så vänligt, men rättsvidrigt, tipsade Esbjörn om under MUFen. Och vad de i så fall har hittat på för bevisning.

Det som skiljer de senaste fyra veckorna från tidigare när det gäller Esbjörns strategi i detta, är att det varit helt tyst avseende vad de avser att göra, ingen förhandsinformation om eventuella utredningar, värderingar osv. Antingen har Binninge till sist, efter ett par decennier fattat åtminstone några grundläggande saker om hur man driver ett fall, eller så har han fullständigt kastat in handduken och inte gjort ett skit åt saken, annat än att försöka ta sig ur rävsaxen han satt sig själv i.

Det ska bli intressant att se om vi får veta mer imorgon, eller om det dröjer tills på tisdag.

Det är väl snart läge för att lämna in den där värderingen som visar att fastigheten är värd åtta miljoner. Nu är ju både båda namnen Pernroth och Lüllmaa använda i olika konstellationer i handlingar rörande Esbjörn, men det kanske går att skriva under med Pernmaa eller Lüllroth och försöka komma undan med det?

Sen har det ju förhandstipsats i tråden om en pågående demensutredning, har man bara sett till så Majkgård får vara den som genomför anhörigintervjun även vid denna så har hon nog lärt sig hur man svarar bättre för att få resultatet man önskar. Hon var ju tvungen att korrigera sina svar till BK:s psykologutredning eftersom Esbjörn inte alls verkade förvirrad efter hennes första svar. De har nog anlitat en coach som har gått igenom detta med henne. Kanske den tidigare överläkaren från Beckomberga med fru som också är engagerade i Rättsäkerhetsorganisationen?

https://www.demenscentrum.se/Arbeta-med-demens/Verktyg/Skattningsskalor-instrument/Anhorigintervjun
2021-03-29, 10:17
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Har du kommit någonstans i dina studier om vad lindrig kognitiv funktionsnedsättning innebär så vi kan gå vidare i resonemangen om andra spektras av mänskliga personlighetsdrag? Till exempel vad som gör en människa till vanemässig lögnare eller varför en människa känner behovet att ha kvar sin lägenhet trots ett 40-årigt förhållande?
Jag har kunnat mer om dig kognitiv funktionsnedsättning väldigt länge.
Så låt oss äntligen gå vidare och prata om beatförfattarna du kallade Rsnjörn vanemässig lögnare och hade diagnosen EIPS.
Att han har svårt att släppa saker tror jag stämmer.
Varför han hade kvar din lägenhet vet jag inte, kanske sambon hade ruskiga pms problem.
Föresten har ju även Ebba och hennes klan lite ovanliga boende förhållanden.
Mamma och pappa hyr av företetts svärsonen. Och Ebba och exet är skrivna på samma adress, så att folk har sina egenheter är ju inte direkt något ovanligt.
2021-03-29, 10:24
Medlem
Q6s avatar
Skall vi tippa på att Björn Hurtig hoppar in som Esb nya ombud på onsdag samtidigt som Brännström skriver en tårdrypande artikel om att Hurtig inte har fått tid att sätta sig in i fallet och att lämna in de vattentäta bevisen samt förhandlingarna måste skjutas upp .
2021-03-29, 10:47
Medlem
Citat:
Så låt oss äntligen gå vidare och prata om beatförfattarna du kallade Rsnjörn vanemässig lögnare och hade diagnosen EIPS.
Varför han hade kvar din lägenhet vet jag inte, kanske sambon hade ruskiga pms problem.
Mamma och pappa hyr av företetts svärsonen. Och Ebba och exet är skrivna på samma adress, så att folk har sina egenheter är ju inte direkt något ovanligt.

Jag hoppar beatförfattarna och klanernas olika boendeförhållanden.

Din slutsats om PMS-problem som anledning till Esbjörns val att behålla sin lägenhet trots ett långvarigt förhållande med en livskamrat delar jag inte.

Vi kan i stället ägna oss åt din benägenhet att ljuga och överdriva, det är få som gör det med samma envishet som du i tråden. Du skapar en förfalskad verklighet där jag enligt dig har skrivit att Esbjörn har diagnosen EIPS och är en vanemässig lögnare. Du överdriver och omformulerar mina ord på samma sätt som du gör med diagnosen i BK:s utredning. Du väljer konsekvent att inte ta med ordet ”lindrig” i diagnosen lindrig kognitiv funktionsnedsättning. På samma sätt som du väljer att utesluta exakt samma ord, lindrig, i mitt inlägg.

Det är helt enkelt omöjligt att diskutera med dig eftersom du av någon outgrundlig anledning väljer att förvanska vad andra skriver och sedan argumentera mot detta.

Du tar andras åsikter och omformulerar dem, sen för du en monolog med dig själv.

Citat:
Jag skulle inte påstå att han är livsstilskriminell, däremot tror jag att han har haft svårt med relationer i hela sitt liv. Han har ett svårt humör och uttrycker sig elakt om andra människor. Han har en lindrig EIPS som gör att han lätt faller i affekt. Det finns även en hel del tecken som tyder på att han har ett lite flexibelt förhållande till sanningen.

Det tillhör till exempel ovanligheterna att man behåller sin lägenhet trots att man har ett förhållande med en livskamrat i 40 år. Den sortens särboförhållande är sällsynt.
2021-03-29, 10:54
Medlem
Citat:
Mycket fokusförflyttning nu.

Hur gick det med ditt påstående om bromsmedicin för demens? Vi andra vet att det bara finns 3 st som dämpar symptomen för Alzheimer men inte själva sjukdomen. Du är skyldig svaret. För du har väl underlag för ditt eget påstående?

I morgon är det dags för att lämna in nåt nytt underlag för att stödja Esbjörn påstående att avtalet inte ska ses som giltigt.
Du har väl inte glömt att det är hans, och enbart hans, uppgift för närvarande?
2021-03-29, 11:03
Medlem
Citat:
Jag hoppar beatförfattarna och klanernas olika boendeförhållanden.

Din slutsats om PMS-problem som anledning till Esbjörns val att behålla sin lägenhet trots ett långvarigt förhållande med en livskamrat delar jag inte.

Vi kan i stället ägna oss åt din benägenhet att ljuga och överdriva, det är få som gör det med samma envishet som du i tråden. Du skapar en förfalskad verklighet där jag enligt dig har skrivit att Esbjörn har diagnosen EIPS och är en vanemässig lögnare. Du överdriver och omformulerar mina ord på samma sätt som du gör med diagnosen i BK:s utredning. Du väljer konsekvent att inte ta med ordet ”lindrig” i diagnosen lindrig kognitiv funktionsnedsättning. På samma sätt som du väljer att utesluta exakt samma ord, lindrig, i mitt inlägg.

Det är helt enkelt omöjligt att diskutera med dig eftersom du av någon outgrundlig anledning väljer att förvanska vad andra skriver och sedan argumentera mot detta.

Du tar andras åsikter och omformulerar dem, sen för du en monolog med dig själv.
Det är fokusförflyttning med hjälp av halmgubbe om man uttrycker det finare. Men det vet du ju redan, bara lite info till andra som läser tråden....
2021-03-29, 11:12
Medlem
Citat:
Ange en källa någon gång själv eller sluta be om en. Jag har gett dig källor och du har aldrig varit nöjd.

Men häromsistens hade Aftonbladet eller Expressen en artikel om att Ebba viste. Mitt tips är att läsa den.

Aftonbladet och Expressen är knappast tillförlitliga källor. Journalister är i allmänhet ett vänsterpassionerat folkslag. Därav medias konstant grovt partiska vinkling i denna tvist.

Det märks att du är så extremt färgad av vad du har läst i media.

Mitt tips är att söka sig till källor som står på en neutral politisk grund, alternativt inhämta info från båda sidor för att få balans. Då kan vi börja diskutera på en seriös nivå!
2021-03-29, 11:56
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Binninge bor så, med sin mamma, sin syster och hennes man.

För att inte tala om miljontals sydeuropéer. Det är förvisso en annan sak, men något ovanligt är det definitivt inte, ur ett större perspektiv. I Binninges fall finns ju dock anledning att fundera en del över orsaken.
Jo, det är ovanligt ur ett svenskt perspektiv att ha både egen släkt och x:ets släkt precis inpå knuten. Att insistera på att bo just där. Och varför lät hon sig bli utköpt? Varför löste hon inte ut x:et om hon absolut måste bo där. Hon kanske inte ens har tänkt sig att bo på Esbjörns fastighet utan bara ska göra ett klipp.

Vad gäller Binninge så kan det finnas fler orsaker varför han är mantalskriven hos morsan. Han kan bo hos en kvinna som inte vill ha honom folkbokförd hos sig,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in