2021-03-29, 11:14
Medlem
Madagascars avatar
Den här grafen är bra för att se hur många som är inlagda på IVA för covid och hur det utvecklas över tid:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Finns motsvarande graf där man kan se totala beläggningen på IVA, dvs inkl alla sjukdomar och åkommor?

(Det borde finnas på icuregswe men det är en knölig sajt att navigera. Jag har misslyckats hitta det där. Någon här har kanske lyckats och vill dela med sig...)
Senast redigerad av Madagascar 2021-03-29 kl. 11:21.
Citera
2021-03-29, 11:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK, så överviktiga är inte lika mycket värda som andra människor.

Inte nog med att du saknar iQ, du saknar EQ också . . .

Idiot.

Du kör med den ena halmgubben efter den andra. jag har aldrig sagt att överviktiga är mindre värda än någon annan. Bara konstaterat fakta att de mkt mer utsatta och att viruset vekar trivas i deras kroppar.

Skjuta brevbäraren som säger som det är är vad du sysslar med. Skäms på dig. Vi kommer inte kunna lösa denna pandemi om vi inte får säga VAD krisen inom vården faktiskt beror på.
Citera
2021-03-29, 11:15
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det tror jag är det minsta problemet i sammanhanget. Den dåliga folkhälsan är huvudanledningen till att så många blir sjuka samtidigt och dör.

Japp det blir mycket mer problem då viruset verkar trivas bland överviktiga personer. Trist men sant.

Det är ett stort problem. Människor bär inte munskydd som gör att smittorisken är högre i sådana situationer jämfört med när människor inte bär munskydd. Som jag har skrivit tidigare finns det studier som visar att munskydd minskar smittspridningen.
Citera
2021-03-29, 11:17
Medlem
Citat:
Du kör med den ena halmgubben efter den andra. jag har aldrig sagt att överviktiga är mindre värda än någon annan. Bara konstaterat fakta att de mkt mer utsatta och att viruset vekar trivas i deras kroppar.

Skjuta brevbäraren som säger som det är är vad du sysslar med. Skäms på dig. Vi kommer inte kunna lösa denna pandemi om vi inte får säga VAD krisen inom vården faktiskt beror på.
Det (av mig) fetade: Ja och vad fan gör du av den informationen?
Citera
2021-03-29, 11:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
har du dyslexi? Jag har inte skrivit att jag vill ha lockdowns. Jag propagerar för krav på munskydd. Det är inget lockdown. Jösses.
Krav på munskydd var? På vilka vetenskapliga grunder ska vi ha det? Och vem ska kontrollera att reglerna efterföljs?

Citat:
Alla kan inte arbeta hemifrån. Alla bär inte munskydd vid slutna platser heller. Jag kan bli smittad även om jag har munskydd på mig. Munskydd handlar inte om att minska risken att man själv blir smittad.
Så varför ska du då bära munskydd om det inte fungerar?

Citat:
Munskydd handlar om att minska risken att smitta andra. Det är därför covidbekämpning är allas angelägenhet och inte bara den enskilda individens angelägenhet.

Det bästa du kan göra är att inte utsätta dig för trängda situationer. Det gör jag själv och därför behöver jag inget munskydd.
Citera
2021-03-29, 11:20
Avstängd
Citat:
Smittspridningen i sig behöver inte vara något problem sålänge de äldre och sköra skyddas. Där borde vi lägga alla resurser snarare än att hålla på och masstesta unga och friska som kan hantera viruset.

Jag håller inte med dig. De äldre och sköra skyddas bäst genom att minska den allmänna smittspridningen i samhället. Om du bemödar dig att läsa Coronakommissionens delbetänkande så kan du läsa att den huvudsakliga orsaken till att så många äldre drabbats är just på grund av den allmänna smittspridningen. Det är därför det är viktigt att smittspåra och hålla nere smittspridningen även bland de personer som får lindriga symtom.
Citera
2021-03-29, 11:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Ja och vad fan gör du av den informationen?

Hur får du det till att jag misskrediterar överviktiga?

Är det här att misskreditera överviktiga? https://www.sciencemag.org/news/2020/09/why-covid-19-more-deadly-people-obesity-even-if-theyre-young
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Visa var det framgår att ditt påstående om nödgodkännande av covid-vaccin stämmer. Jag kan inte hitta någon sådan information.

Jag läste det på nån sida ske försöka hitta var.
Citera
Medlem
Citat:
Vad händer i ungern?

1. De är överviktiga https://dailynewshungary.com/shocking-result-hungarians-fourth-obese-nation-world/

2. De är glada i alkohol https://dailynewshungary.com/hungary-8th-most-heavy-drinking-nation-in-the-world/

3. De röker betydligt mer än oss https://www.macrotrends.net/countries/HUN/hungary/smoking-rate-statistics

4. Ovanstående 3 punkter kombineras oftast och vad händer då när ett sådant här virus slår till?

Men det borde ju påverkat hela tiden.

Nu har de kommit långt med vaccineringen och fortfarande ökar både fall och dödsfall kraftigt.

Fortsätter det så här så kan de bli världens mest drabbade land om man räknar bort lilleputt-länder som Gibraltar och San Marino.
Citera
2021-03-29, 11:22
Medlem
Hade läkare från Skaraborgs sjukhus som gäster i helgen. Dom berättade då att denna helgen har varit ngt extremt ökade med 20 patienter på Covid avdelningen. När jag läst härinne så har jag fått uppfattning att smittan är på nergång, men detta visar ju tvärtom att smittan verkar spriddas ännu snabbare nu. Så vad händer tror ni som följt med är vi på nergång eller uppgång?
Citera
2021-03-29, 11:24
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Krav på munskydd var? På vilka vetenskapliga grunder ska vi ha det? Och vem ska kontrollera att reglerna efterföljs?

Så varför ska du då bära munskydd om det inte fungerar?

Det bästa du kan göra är att inte utsätta dig för trängda situationer. Det gör jag själv och därför behöver jag inget munskydd.

Här har du en metaanalys om munskyddets effektivitet att minska smittspridningen.

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2776536

Länsstyrelsen ska kontrollera regelbundet att människor bär munskydd.
Citera
2021-03-29, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Lockdowns har inget att göra med någon skenande smitta att göra. Det handlar endast om att förpesta livet så mycket som det bara går så att gemene man mot sin vilja ändå bestämmer sig för att ta "vaccinet" så att vi nån gång ska kunna återvända till det normala.

För er som hoppas att denna sommar blir ungefär som förra kan glömma det, vaccinet är snart här och då kan vi inte ha en normal sommar för då skulle folk börja fundera om de verkligen behöver ta giftsprutan.

Sverige kommer med största sannolikhet också ha lockdown, tro inget annat. Den så kallade pandemilagen har inte införts för att ligga där och skräpa...

Ok, det är bara en morot för att dra i sig sprutan.
Rätt bra insikt det har jag aldrig tänkt på, hon lura mig där Merkel.

Jag kommer inte vara redo för sprutan när det blir min tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in