2021-03-29, 10:21
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Enligt pressträffen i torsdags (2021-03-26) så fanns det 682 disponibla IVA-platser och av dem var 558 belagda varav 294 covid19 patienter. Om smittspridningen skenar så blir det fort fullt, räcker med en rejäl olycka så är det knökfullt.

De har som målsättning 20% reservkapacitet så det är ett par procent för lite just nu. Värre för mindre regioner men få platser och litet antal reservplatser.
Citera
2021-03-29, 10:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Precis så är det. Det innebär att unga människor kan komma att avlida till följd av covid-debaclet i landet.

Hur många unga har avlidit i covid på en skala? Hur många fler kommer att dö pga restriktionerna och paniken? Vi ska vara glada att vi bor i det här landet.
Citera
2021-03-29, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad är det jag inte fattat? jag säger ju som det är. Covid är ett problem som bottnar i för dålig folkhälsa. Det behöver inte bli en sådan kris med bättre kunskap om kost och hälsa.
Nej men nu är det ett stort problem.

Ett ännu större problem verkar vara IQ-nivån hos delar av befolkningen . . .
Citera
2021-03-29, 10:24
Medlem
Citat:
Hur många unga har avlidit i covid på en skala? Hur många fler kommer att dö pga restriktionerna och paniken? Vi ska vara glada att vi bor i det här landet.
Tagit del av men inte förstått . . ..

Unga människor kan avlida av andra orsaker än covid, eftersom det inte finns plats på IVA. Fattaru?
Senast redigerad av NurseRatched 2021-03-29 kl. 10:25. Anledning: Skrivfel
Citera
2021-03-29, 10:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej men nu är det ett stort problem.

Ett ännu större problem verkar vara IQ-nivån hos delar av befolkningen . . .

Så hur många unga avlider då om det är "ett stort problem"?

Vi har ju all statistik tillgänglig?

Och vad leder restriktionerna till när folk blir arbetslösa, inte söker vård för andra betydligt mer allvarliga sjukdomar. Jag tror att det fearmonglare som du som saknar IQ.
Citera
2021-03-29, 10:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
De har som målsättning 20% reservkapacitet så det är ett par procent för lite just nu. Värre för mindre regioner men få platser och litet antal reservplatser.

Det går ju att skala upp, men risken är väl att man inte får rätt kompetens på rätt plats. Dvs icke-IVA utbildad personal.
Citera
Medlem
Citat:
Så hur många unga avlider då om det är "ett stort problem"?

Vi har ju all statistik tillgänglig?

Och vad leder restriktionerna till när folk blir arbetslösa, inte söker vård för andra betydligt mer allvarliga sjukdomar. Jag tror att det fearmonglare som du som saknar IQ.
Vad tror du att jag är rädd för? Pappskalle?
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Det verkar ha gått bra utan dessa sjukhus trots allt...Varför skulle det vara kris på iva nu? vad har vi för seriösa källor på det?
När du säger "det verkar ha gått bra" så utesluter du de tusentals äldre som man blev tvungen att hålla ifrån sjukhusen för att istället per telefon instruera sköterskor att ge dem palliativ vård, det gissar jag? Det gick knappast bra för dem, det får man väl utgå ifrån..?
Citera
2021-03-29, 10:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Tagit del av men inte förstått . . ..

Unga människor kan avlida av andra orsaker än covid, eftersom det inte finns plats på IVA. Fattaru?

Snälla nån. Unga kan dö av vad fan som helst. Det är en risk med att leva och det måste vi acceptera. Det finns plats på iva fortfarande.

Skulle jag oroa mig så skulle jag oroa mig för gamlingar som inte fått sitt vaccin ännu, inte för unga.

Det är foliehatteri deluxe.
Citera
2021-03-29, 10:28
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Det verkar ha gått bra utan dessa sjukhus trots allt...Varför skulle det vara kris på iva nu? vad har vi för seriösa källor på det?

Ja det var ingen som trodde att de kunde öka kapaciteten med flera hundra platser inom befintliga lokaler. Minns ej dåvarande tak men tror det var straxt under 1000 platser, mot nuvarande 682. Men det är personalen som är den kritiska tillgången och det är säkert skälet till att de snabbt plockade ner utrustningen igen. De vill inte redovisa en kapacitet de inte tror sig mäkta med att ta hand om långsiktigt.

Regionernas sjukvård är inte underställda myndigheterna, FHM, socialstyrelsen och regeringen när det kommer till beslut om hur verksamheten ska bedrivas.
Citera
2021-03-29, 10:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
När du säger "det verkar ha gått bra" så utesluter du de tusentals äldre som man blev tvungen att hålla ifrån sjukhusen för att istället per telefon instruera sköterskor att ge dem palliativ vård, det gissar jag? Det gick knappast bra för dem, det får man väl utgå ifrån..?

Nu har vi ju kommit lite längre på den fronten då vi vet mer om covid. Och fler äldre överlever tack och lov.

Det är inte så lätt i början när man inte vet så mkt om viruset.
Citera
2021-03-29, 10:31
Medlem
Citat:
Snälla nån. Unga kan dö av vad fan som helst. Det är en risk med att leva och det måste vi acceptera. Det finns plats på iva fortfarande.

Skulle jag oroa mig så skulle jag oroa mig för gamlingar som inte fått sitt vaccin ännu, inte för unga.

Det är foliehatteri deluxe.
Javisst men då kan vi ju lägga ner all vård och strunta i till exempel trafiksäkerhet eller säkerhet på arbetsplatser..

Du är en sällsynt stor idiot. Det tråkiga är att du inte fattar det.

Möjligen trollar du och i så fall gratulerar jag till att jag svalde hela betet . . .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in