2021-03-29, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Läst vad som menas med en femma .... Är du dum i huvudet? Det låter som att du aldrig klivit utanför dörren. En femma heter en femma för att det var just fem för fem man fick ... att köpa en femma förutsätter i min svenska värld att man får fem gram. Att blattar och annat otyg säljer mindre bitar som en femma kan jag inte råda över, men jag rör inte deras bitar.
Du har verkligen inte läst! Men men är man 17år och inte klarat svenska 2 undervisningen och inte heller SFI för den delen så kan man inte göra mycket.
Du är en riktig tuffing/thug life som skapar dig egna regler. Alla blattar och negrer bara knä böjer sig när den svenska banan sheriffen kommer på sin hingst med sin dragna Kalle. Om du läser TS vilket är det som man ska försöka svara på så är du helt borta. Eller just det banan sheriffen på sin ponny kan inte läsa för han missade SFI skolan och även särskolan för den delen.
Ditt mongo! Det står i polisens underrättelse rapport att 4g är det som i folkmun kallas en femma och kostar 500kr och att uttrycket från början betydde 5g men pga av inflation så har det gått från att betyda 5g till 4g och om det sker någon dispyt mellan köpare och säljare så är det pga av att köparen får långt under 4g.

Om du har några bevis på ditt påstående/lögn så får du lägga fram dom tills dess ska du och resten av ungarna som spelar smarta i denna tråd hålla käften.
Citera
2021-03-29, 07:49
Moderator
evilhoneys avatar
När man förr sa en femma så menade man givetvis grammen då det kostade mindre än en femhundring.

Det verkar som det sen utvecklat sig språkligt åt två olika håll sen fem(gram) för fem(hundra kronor) var standard. Vilken femma man refererade till då var oväsentligt.

Vissa verkar sen gå på första ledet och låter den första femman, grammen, vara ledande medans vissa hakat på den andra femman, pengarna, och går efter det.
Citera
2021-03-29, 07:55
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Du har verkligen inte läst! Men men är man 17år och inte klarat svenska 2 undervisningen och inte heller SFI för den delen så kan man inte göra mycket.
Du är en riktig tuffing/thug life som skapar dig egna regler. Alla blattar och negrer bara knä böjer sig när den svenska banan sheriffen kommer på sin hingst med sin dragna Kalle. Om du läser TS vilket är det som man ska försöka svara på så är du helt borta. Eller just det banan sheriffen på sin ponny kan inte läsa för han missade SFI skolan och även särskolan för den delen.
Ditt mongo! Det står i polisens underrättelse rapport att 4g är det som i folkmun kallas en femma och kostar 500kr och att uttrycket från början betydde 5g men pga av inflation så har det gått från att betyda 5g till 4g och om det sker någon dispyt mellan köpare och säljare så är det pga av att köparen får långt under 4g.

Om du har några bevis på ditt påstående/lögn så får du lägga fram dom tills dess ska du och resten av ungarna som spelar smarta i denna tråd hålla käften.
Det fetade: Nej, det är väldigt få som rättar sig efter normen. Men dessa har jag - som sagt inget utbyte med.

Som du märker så säger jag inte emot dig - det är något du instinktivt tror då jag påtalar att verkligheten ser ut som den gör och jag propagerar hur det varit, och hur det bör vara. Jag inleder med att säga att det numera är ett ekonomiskt värde, snarare än gram. Men jag är inte överens i den frågan & har med klar bekräftelse att det fortfarande är en viktenhet, när "femman" kommit på tal.

Min bevisning? Anekdotisk empiri. Att jag ens skulle behöva det för att du ska nå fram till samma konklusion som mig tyder mer på din naivitet, än min okunskap. Konsensus är att en femma är en femma.
Senast redigerad av GoUoD 2021-03-29 kl. 07:59.
Citera
2021-03-29, 07:59
Medlem
En femma ska vara en 5 g, dock så fuskar kranarna med detta, speciellt förr i tiden då folk inte hade egna vågar.
Dessutom ska man ha en riktigt fin kran som inte tar med emballagets vikt.

Din kran borde bli bättre på att förklara sig i tal och säga t ex, 1 g brunt är 150:-, men om du köper en femma kostar det 600:-.
Citera
2021-03-29, 10:34
Avslutad
Känner mina kranar bra så jag brukar få mellan 5-6 för en röding men praxis är 0,75 för en släng utan påse när man handlar på gatan -oavsett hudfärg. Efterblivna rasister som tror att de bara är negrer som styr marknaden.
Citera
2021-03-29, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Haha ... va?

Känns som att det går i rundgång nu, så jag tar och reciterar vad jag skrivit.

"Hasch för en rödning och en femma är två skilda ting ja. Men det verkar som det. En femma har blivit en ekonomisk skildring snarare än en vikt."
"Givetvis ska jag ha 5 för 5 om jag ska köpa något."
"säga nej och gå vidare om folk inte kan sälja riktiga femmor. "
" jag räcker över pengar för två gram och får till svar att jag ska betala för tre gram, vi börjar diskutera grampriset & kommer fram till att jag ska betala för det jag får."
"att köpa en femma förutsätter i min svenska värld att man får fem gram. Att blattar och annat otyg säljer mindre bitar som en femma kan jag inte råda över, men jag rör inte deras bitar. "

Frågor på det? Om inte hoppas jag inte att du svarar med "kalle balle cool svenne banan sheriff"
5 för 5 eller så går du vidare..... vilket skämt, ortens farligaste banan gangster Sven Svensson har bestämt hur det ska vara och alla svartskallar rättar sig efter. Använder samma vokabulär som du, ”blattar och otyg”.
TS handlar om vikten på det som i folkmun kallas för ”femma”. Jag har bifogat en utredning som narkotika polisen har skrivit där dom tydligt förklarar vad som menas med en ”femma” och historien bakom ordet men dina svenska 2 kunskaper är begränsade vilket förklarar varför du inte förstår när du läser. Men Sven Svensson verkar ha bättre koll än ett antal tusen poliser och sätter ner foten och talar om hur det ska vara. Det utredningen skriver stämmer också överens med vad jag vet personligen då jag förut bodde ett stenkast från vad polisen kallar för ”öppen drogmarknad”.
Citera
2021-03-29, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtunderliv
Känner mina kranar bra så jag brukar få mellan 5-6 för en röding men praxis är 0,75 för en släng utan påse när man handlar på gatan -oavsett hudfärg. Efterblivna rasister som tror att de bara är negrer som styr marknaden.

0.75 för en 100 är ett jämförelsepris. Det blir 3.75 för 500kr och kallas i folkmun för ”en femma”.
Det här är Flashback. De flesta användares vokabulär är begränsat. Inte mycket att göra åt.
Citera
2021-03-29, 17:19
Medlem
Cashews avatar
Citat:
När jag ”gungar” upp en ”femma” så är det 30g för 200kr. Det är det jag kallar för en ”femma”.

Du glömde din falukorv och din cowboy hat. Man kan inte vara en riktig Sven Banan Svensson utan falukorven i arslet och hatten.

Berätta för oss hur du handskas med blatte gängen och negerarna när du sätter ner foten. Intressant o veta så vi kan göra samma sak nästa gång vi inte får en riktig femma. Med ena handen köper ni från invandrargängen och med andra handen sitter ni här och skriver att dom är dittan och dattan. På svenska kallas det för dubbel moral. Men det visste säkert Sven Banan Svensson redan.

Pajas som spelar allan ballan på FB.

Det är väl inte konstigare än att olika människor har olika syn på vad en femma ska vara?
I centrum när man handlar av nån snubbe man inte känner så är 3,5 nog standard. Hos personer man kan föra ett samtal med och som inte är i åldern 12-25 så säger dom alltid att det är 4/5 eller liknande. Anekdotiskt bevis är att jag för några månader sen åkte för att handla av en snubbe och skrev att jag ville ha 4 st femmor, men jag hade glömt att han sålde 4r så snubben frågade om jag ville ha 16 för 2000 eller 20 för 2500. Jag ville ha för 2 lax så det var ju tur att han inte följde polisens guider kring ortenbecknande.
Citera
2021-03-29, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cashew
Det är väl inte konstigare än att olika människor har olika syn på vad en femma ska vara?
I centrum när man handlar av nån snubbe man inte känner så är 3,5 nog standard. Hos personer man kan föra ett samtal med och som inte är i åldern 12-25 så säger dom alltid att det är 4/5 eller liknande. Anekdotiskt bevis är att jag för några månader sen åkte för att handla av en snubbe och skrev att jag ville ha 4 st femmor, men jag hade glömt att han sålde 4r så snubben frågade om jag ville ha 16 för 2000 eller 20 för 2500. Jag ville ha för 2 lax så det var ju tur att han inte följde polisens guider kring ortenbecknande.
Att vissa säljer i andra portioner fattar jag oxå men nu handlar det om hur den absoluta majoriteten av cannabis försäljningen i mindre mängder görs och vad som i folkmun kallas för ”femma” är.
Det är inte polisens guide, det är polisens underrättelser som beskriver vad en ”femma” betyder i folkmun bland brukare och missbrukare.
Citera
2021-03-29, 18:14
Medlem
Cashews avatar
Citat:
Att vissa säljer i andra portioner fattar jag oxå men nu handlar det om hur den absoluta majoriteten av cannabis försäljningen i mindre mängder görs och vad som i folkmun kallas för ”femma” är.
Det är inte polisens guide, det är polisens underrättelser som beskriver vad en ”femma” betyder i folkmun bland brukare och missbrukare.
Ja, och det du kallar för folkmun kanske skiljer sig från vad jag upplever att folkmunnen säger. Jag är i 40 års åldern och tror inte någon jag känner i min åldersgrupp kallar en 3,5a för en femma. Polisens uppgifter bygger ju på vad kidsen i orten och deras svennekunder i samma ålder tycker. Det finns en hel del folk som inte åker till orten för att köpa sitt röka, och då snackar jag inte ens om darknet där röka för 5g/500 går att hitta enkelt. Torkan fuckade med priser men mest bland ett visst klientel.
Det enda jag säger är att ord kan ha flera betydelser, speciellt slang och extra speciellt inom knark.
Citera
2021-03-29, 19:03
Moderator
Morfar-52s avatar
Tjafsa får ni göra via PM, inte i tråden. OT raderat/mod
Citera
2021-03-29, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cashew
Ja, och det du kallar för folkmun kanske skiljer sig från vad jag upplever att folkmunnen säger. Jag är i 40 års åldern och tror inte någon jag känner i min åldersgrupp kallar en 3,5a för en femma. Polisens uppgifter bygger ju på vad kidsen i orten och deras svennekunder i samma ålder tycker. Det finns en hel del folk som inte åker till orten för att köpa sitt röka, och då snackar jag inte ens om darknet där röka för 5g/500 går att hitta enkelt. Torkan fuckade med priser men mest bland ett visst klientel.
Det enda jag säger är att ord kan ha flera betydelser, speciellt slang och extra speciellt inom knark.
En femma betyder oftast 4g för 500kr på gatan. Är också nästan 40 och har rökt i 20 år i Sveriges mest drogtäta stad. Dock odlar jag själv den senaste tiden men har ändå koll då många barndomskompisar i samma ålder köper.

Vad kostar ett hegge idag? Ca 7500-8000kr. Så becknarna tjänar alltså 20-25kr per gram. Dom utsätter sig för risker endast så dom kan tjäna 20-25kr per gram. Det är knappt någon vinst på att sälja för 100kr grammet. Det är inte logiskt.

Alla jag känner köper 4g för 500kr och dom är inga små kids. Sist jag köpte så var det samma och det hette en ”femma”.
En bit för 500kr som motsvarar 4g.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in