2021-03-29, 10:10
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullipersson
Att gå igenom en polisutredning i allmänhet och våldtäkt i synnerhet innebär en enorm påfrestning så jag tror inte att man okynnesanmäler.

Visst lär det innebära en påfrestning, _om_ man blivit utsatt för en våldtäkt, däremot lär en person knappast vara speciellt traumatiserad om den inte utsatts för ett brott, och att "man" inte skulle göra något innebär per automatik inte att andra heller inte skulle göra det. Tyvärr finns det människor, även om de förhoppningsvis inte är speciellt många, som inte drar sig för att lura och bedra andra, oavsett om det görs med rättsväsendet som redskap, eller på något annat sätt.
Citera
2021-03-29, 10:15
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Visst lär det innebära en påfrestning, _om_ man blivit utsatt för en våldtäkt, däremot lär en person knappast vara speciellt traumatiserad om den inte utsatts för ett brott, och att "man" inte skulle göra något innebär per automatik inte att andra heller inte skulle göra det. Tyvärr finns det människor, även om de förhoppningsvis inte är speciellt många, som inte drar sig för att lura och bedra andra, oavsett om det görs med rättsväsendet som redskap, eller på något annat sätt.
Är man personlighetsstörd kan en utredning ge något som kan liknas vid en berusning: något att fokusera på, alla är på din sida, du kan lägga alla andra plikter åt sidan ("Förstår att du inte orkar med det just nu"), omhändertagande väninnor tätt inpå, dygnet runt etc. Det finns ett par procent i vårt samhälle som inte fungerar på samma sätt som vi andra, det får vi inte glömma bort...
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2021-03-29 kl. 10:28.
Citera
2021-03-29, 10:17
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Håller med dig.
Citera
2021-03-29, 10:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
SJÄLVKLART ska män och kvinnor vara lika inför lagen.
Ett bevis på att beviskraven inte sänkts är denna händelse. Omvänd bevisbörda används inte.

59% av advokater har erfarenhet av mål där omvänd bevisbörda tillämpats
Enligt en undersökning av BRÅ har 59% av dom advokater som varit involverade i våldtäkstmål erfarenhet av mål där omvänd bevisbörda tillämpats.

Den andelen ökade från 17% till 59% efter att samtyckeslagen införts 2018 som en del av våldtäktslagstiftningen.

Se BRÅ Rapport 2020:6.

Hur kan det tolkas på ett annat sätt än att beviskraven sänkts?

Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Eftersom Lambertz hjälpte MÄ med förtalsmålet kände han till både att hon är åtalad för förtal och vad förtalet handlar om, en våldtäktanmälan där förundersökningen lades ned. Detta fick inte Lambertz att dra öronen åt sig utan det blev en blöt julafton på tu man hand med övernattning. Det är illa nog.

Så ja, Lambertz är nog självmordsbenägen tyvärr.

Det är inte klarlagt vad Lambertz hade kännedom om i övrigt. Där går deras uppfattningar isär. Min tanke är att Lambertz tar reda på vilka de är som söker hans hjälp innan skriver någon sorts intyg, vilket han ska ha gjort åt MÄ. Han riskerar ju sitt goda namn. Jag köper helt enkelt inte Lambertz påstående om att han är naiv och lättlurad, eftersom det krävs att man är motsatsen om man ska komma dit han gjort i karriären. Lambertz har sett och hört det mesta under alla år i rättegångssalar. Jag köper inte heller bilden av Lambertz som genomärlig och helylle.

Det lär visa sig hur mycket Lambertz visste eller inte visste om MÄ så småningom. Jag tror att hon kommer att prata när det blir klart att förundersökningen inte återupptas ( återigen en gissning).
Menar du att en förundersökning kanske återupptas efter att den har blivit nedlagd?
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Är man personlighetsstörd kan en utredning ge något som kan liknas vid en berusning: något att fokusera på, alla är på din sida, du kan lägga alla andra plikter åt sidan ("Förstår att du inte orkar med det just nu"), omhändertagna väninnor tätt inpå, dygnet runt etc. Det finns ett par procent i vårt samhälle som inte fungerar på samma sätt som vi andra, det får vi inte glömma bort...

Apropå "vänninor": en av EA:s väninnor har ju varit mycket aktiv under flera år. Jag tänker här på den kvinna som Lambertz kallar "Lotta" i sin blogg.

"Lotta" var den som EA messade till och face timeade med under julkvällen hemma hos Lambertz (och var förmodligen den väninna som gjorde våldtäktsanmälan).

"Lotta" var också aktiv tillsammans med EA 2017 då dessa två kvinnor (plus ytterligare en kvinna) bestämde sig för att anmäla krogprofilen PA.

I tråden verkar det ha uppstått en missuppfattning att "Lotta" skulle vara identisk med kvinnan AA, som var vittne i våldtäktsanmälningen mot juristen DU. Detta är alltså inte fallet.

Har du någon aning om vilka som gemensamt anmälde PA? En av dessa är nämligen SAMMA kvinna som är involverad i fallet Lambertz OCKSÅ.
Senast redigerad av Ken Dryden 2021-03-29 kl. 10:36.
Citera
2021-03-29, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Här har du ett gäng:
https://mega.nz/folder/Q891CKZR#iYzM4OTGzTgxXkEb8QE5-g

Jag gillar bild 1063 mest. Förmodligen den vy GL hade under akten. Lite avis blir man allt men don't stick your dick in crazy trumfar det mesta.
Citera
2021-03-29, 10:34
Medlem
Citat:
Du har fel om vad Lambertz skrev på FB.
Lambertz skrev "Nej, hon hade inte berättat om domen" som svar på frågan "Kände du till agerandet 2018? Isåfall hur kunde du bjuda hem henne på julhelgen".

Notera att Lambertz enbart säger att hon inte berättat för honom om domen. Han förnekar varken att han kände till domen på annat sätt eller att hon berättat om målet. Lambertz vet exakt hur han ska uttrycka sig för att det han säger ska vara öppet för tolkningar. Han är ju en extremt framgångsrik jurist och jurister analyserar betydelser in i minsta tecken. Han lurade ju de facto dig till att tro att han sagt något han inte sagt.
Hatandet mot Lambertz kommer att pågå i evig tid!
Av svenska Emmel som galant bortser från vad falskanmälerskor, politiserade åklagare, MSM kamp-anjmedia levererar för svensk Skit.
Rättssäkerhet, vad är det för något - roligare är det, att babbla om Gubbslem.
Citera
2021-03-29, 10:36
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
150.000 i skulder 2019 enligt henne själv.

Vart har hon uttalat det?
Citera
2021-03-29, 10:40
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Vad har IK med det här målet att göra???

I.K. är namngiven av användaren Intenog, som verkar tillförlitlig. I Lambertz-fallet.

Citat:
Att gå igenom en polisutredning i allmänhet och våldtäkt i synnerhet innebär en enorm påfrestning så jag tror inte att man okynnesanmäler.

Det finns många som okynnesanmäler orosanmälningar av barn till socialtjänsten, ett mycket effektivt sätt att hämnas på. Det blir många gånger en mycket jobbig utredning av det, men anmälaren behöver inte ens delta i utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Är man personlighetsstörd kan en utredning ge något som kan liknas vid en berusning: något att fokusera på, alla är på din sida, du kan lägga alla andra plikter åt sidan ("Förstår att du inte orkar med det just nu"), omhändertagande väninnor tätt inpå, dygnet runt etc. Det finns ett par procent i vårt samhälle som inte fungerar på samma sätt som vi andra, det får vi inte glömma bort...

En mycket bra vinkel också!
Citera
2021-03-29, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Bara en liten enkel fråga med hänvisning till det jag fetat:
Hur ser du på ett sånt medvetet och utstuderat förfarande, alltså att genom slug klippning lyckas få någon dömd för en våldtäkt han inte begått?

Det här bedrägeriet trotsar det mesta vad gäller omoral som jag stött på.
Men du kanske kan bara skaka av dig ett sånt, närmast sadistiskt, beteende? Kan du solidarisera dig med hur EA tycks ha betett sig nu mer än en gång?
Att jag frågar beror på äkta nyfikenhet och för att du tycks ha intagit rollen att vara EA:s oombedda(?) ombud här i tråden.

Ja du kärring
Särskilt "slug" håller jag inte med om att klippningen var
Om hon har blivit våldtagen är det ju inte konstigt att hon lämnar in den del som stödjer det
Det kan ju ha varit så att hon ville suga (vilket många kvinnor älskar att göra som du säkert vet) honom och gjorde det, men att han sedan ville övergå till att knulla henne, vilket hon då motsatte sig.

Om den tilltalade har begått våldtäkt eller inte det vet ju inte du, såvida du inte var närvarande och såg/hörde händelsen då den ägde ägde rum.

Dina övriga frågor ser jag som irrelevanta.
Citera
2021-03-29, 10:43
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det är förskräckligt att sitta i en domstol, det kan ingen vilja.

Men det kan vara så, jag har pyttelite erfarenhet av detta, att polisen är extremt vänlig, hjälpsam, stöttande, mot kvinnor i utsatt position. I så fall når man samma trygghetskänsla som t.ex de tanter som ringer ambulansen varje dag. Det är skönt att få prata ut och träffa någon, för trygghetssökande.

Jag är med andra ord MOT att polisen i sin arbetsbeskrivning ska ha någon roll att hjälpa och stötta utsatta kvinnor. De ska behandlas som vilka brottsoffer som helst. Man ska inte placera ord i deras mun, inte förutsätta att de talar sanning, inte läsa mellan raderna. Det är inte rättssäkert och triggar falska anmälningar. Jag tycker det är ett lika allvarligt brott att bli våldtagen som att sättas i finkan i 6 månader oskyldig, så polisen måste vara neutral.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in