2021-03-29, 10:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det vet jag. Ändå är inte militärsjukhusen uppe...

Nä man gjorde intermediära covidavdelningar istället. Bättre stå där inne än i ett tält.
Citera
2021-03-29, 10:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
I och med det svaret avslöjar du att du inte alls satt dig in i problematiken.

Vad är det jag inte satt mig in i? Jag ifrågasätter varför vi har så få IVA-platser jämfört med andra länder i europa.

vad jag däremot ifrågasätter är att dra för stora växlar på att 300 ligger på iva. Om det hade varit en sådan kris hade militärsjukhusen satts upp. De åkte ner ganska så fort och användes aldrig.
Citera
2021-03-29, 10:11
Medlem
Citat:
Det vet jag. Ändå är inte militärsjukhusen uppe...
Vad ber or det på då, tror du.

Inte för att jag tror att du har ett vettigt svar, eftersom du hittills inte skrivit något vettigt i tråden.
Citera
2021-03-29, 10:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nu tror jag nästan du är litet sarkastisk, revodneb. covid kanske är liiitet allvarligare än en snuva.

Mmm lite.
Citera
2021-03-29, 10:13
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Men om det nu är sådan "kris" på iva, varför plockades militärsjukhusen ner? Svar: Det är ingen kris på iva.

Du hängde inte med där allas va? FHM MSB Militären där någonstans fattade man beslut om fältsjukhusen.
Sjukvården som är regionernas ansvar tog egna beslut de röjde ut salar och byggde upp kapacitet motsvarande vad de hade personal till inom sjukhusens väggar i stället. Ingen läkare eller syrra vill åka till Älvsjö de vill jobba på sin ordinarie plats. Fältsjukhuset i Göteborg fick protester mot arbetsmiljön direkt av personalen på Sahlgrenska. De vill inte gå in och jobba där.

Alla kan ju inte hänga med på allt här i världen, så du är förlåten din okunskap, Kurt-Sune.
Citera
2021-03-29, 10:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad ber or det på då, tror du.

Inte för att jag tror att du har ett vettigt svar, eftersom du hittills inte skrivit något vettigt i tråden.

det var inte så allvarligt som man befarade i början.

Vad är att skriva "vettigt"? Ägna sig åt hypokondri och domedagsprofetior? Vad tjänar vi på det?
Citera
2021-03-29, 10:14
Medlem
Citat:
Vad är det jag inte satt mig in i? Jag ifrågasätter varför vi har så få IVA-platser jämfört med andra länder i europa.

vad jag däremot ifrågasätter är att dra för stora växlar på att 300 ligger på iva. Om det hade varit en sådan kris hade militärsjukhusen satts upp. De åkte ner ganska så fort och användes aldrig.
Du fattar inte varför vi har färre IVA-platser än andra EU-länder?

Det är samma anledning till att vi inte har några fältsjukhus i drift heller..

(Iofs kunde man kanske mobilisera oss som är krigsplacerade i sjukhusbataljoner men det har inte gjorts ännu.)
Citera
2021-03-29, 10:15
Medlem
Citat:
det var inte så allvarligt som man befarade i början.

Vad är att skriva "vettigt"? Ägna sig åt hypokondri och domedagsprofetior? Vad tjänar vi på det?
OK. Du har naturligtvis inte fattat någonting.
Citera
2021-03-29, 10:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Har du hört uttrycket Potemkinkuliss?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Potemkinkuliss
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du hängde inte med där allas va? FHM MSB Militären där någonstans fattade man beslut om fältsjukhusen.
Sjukvården som är regionernas ansvar tog egna beslut de röjde ut salar och byggde upp kapacitet motsvarande vad de hade personal till inom sjukhusens väggar i stället. Ingen läkare eller syrra vill åka till Älvsjö de vill jobba på sin ordinarie plats. Fältsjukhuset i Göteborg fick protester mot arbetsmiljön direkt av personalen på Sahlgrenska. De vill inte gå in och jobba där.

Alla kan ju inte hänga med på allt här i världen, så du är förlåten din okunskap, Kurt-Sune.

Det verkar ha gått bra utan dessa sjukhus trots allt...Varför skulle det vara kris på iva nu? vad har vi för seriösa källor på det?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ok.. valid kommentar.. men är Covid den enda sjukdomen värd pratas om?
Hur många vårdas årligen i Sverige för andra anledningar.. eller är dessa obetydliga.. cancerpatienter bla..

I förhållande till vad???? är alltid en bra början.

Fact Check: Dödsviruset har härjat fritt i ett helt år nu och trots det har endast 0,06% av Sveriges befolkning har hamnat på IVA.. ha det i åtanken!

Totalt antal som uppsökt vård: 50.000 (här är även de som hamnat på IVA inkluderade)
Beräkning: 50.000 / 10.380.450 x 100 = 0.48%
Såldes.. antal personer som INTE uppsökt vård är: 100% - 0.48% = 99.52%

Totalt antal som legat på IVA: 6.500
Beräkning: 6.500 / 10.380.450 x 100 = 0.06%
Såldes.. antal personer som INTE legat på IVA: 100% - 0.06% = 99.94%

Antalet på IVA kommer från Intensivvårdsregistret.
Antalet i slutenvård kommer från Socialstyrelsen."

Självklart beredd att revidera om någon sifra är felaktig.

Det är ju jävligt illa. Om vi räknar på att 50% fått sjukvård, och övriga fått sprutan.
Så har över 10% dött trots vård på ett sjukhus.

Då måste man gå in och jämföra våg 1 mot våg 2 i statistiken. Så man kan få fram
hur stor del av de som dör nu, mot våg 1. Det intressanta är hur effektiva nuvarande behandlingsprotokoll är mot de under våg 1?
Citera
2021-03-29, 10:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
OK. Du har naturligtvis inte fattat någonting.

Vad är det jag inte fattat? jag säger ju som det är. Covid är ett problem som bottnar i för dålig folkhälsa. Det behöver inte bli en sådan kris med bättre kunskap om kost och hälsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in