2021-03-29, 06:11
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Har lyssnat lite på Konvent från Köpenhamn nu den senaste tiden. Tycker att de har en skön stil!

Konvent - Puritan Masochism.

Vad tycker ni andra?
Det var tungt. Bra huvudriff som jag tyckte påminde om nåt annat... Satt och letade i huvudet - High on Fire? Pantera? Nej. Sen kollade jag kommentarerna (ytterligare en anledning att lyssna via Youtube... få svar på dina "vad fan påminner det här om"-frågor) och hittade: Det är ju Deftones My Own Summer! Nu är det den kanske bästa nu-metal-låten som gjorts, med det bästa nu-metal-riffet, så sämre inspirationskällor kan man ha. Och det är inte en exakt kopia, men visst påminner det om det.
Citera
2021-03-29, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det var tungt. Bra huvudriff som jag tyckte påminde om nåt annat... Satt och letade i huvudet - High on Fire? Pantera? Nej. Sen kollade jag kommentarerna (ytterligare en anledning att lyssna via Youtube... få svar på dina "vad fan påminner det här om"-frågor) och hittade: Det är ju Deftones My Own Summer! Nu är det den kanske bästa nu-metal-låten som gjorts, med det bästa nu-metal-riffet, så sämre inspirationskällor kan man ha. Och det är inte en exakt kopia, men visst påminner det om det.

Okej, tack för din feedback.

Ska lyssna på Deftones-låten som du nämnde!

Mvh.
Citera
2021-03-29, 08:12
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Har lyssnat lite på Konvent från Köpenhamn nu den senaste tiden. Tycker att de har en skön stil!

Vad tycker ni andra?

Skön röst sångaren har, det är väl en kvinnlig sångare?
Annars tycker jag att det var oerhört liknande på hela plattan, tungt, men personligen saknar jag variation i tempot, lät som samma låt hela tiden. De har potential i min mörka värld men då få de lägga på ett kol med takten.
Citera
2021-03-29, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Skön röst sångaren har, det är väl en kvinnlig sångare?
Annars tycker jag att det var oerhört liknande på hela plattan, tungt, men personligen saknar jag variation i tempot, lät som samma låt hela tiden. De har potential i min mörka värld men då få de lägga på ett kol med takten.

Japp! Sångerskan heter Rikke.

Det där med takten var något jag också tänkte på faktiskt, när jag plöjde genom deras skiva.. Det hoppas man ju, att de tänker på nästa gång. Det får inte bli för enformigt...
Citera
2021-03-29, 23:32
Medlem
Citat:

Vad tycker ni andra?

Skit. Men originalet är fett. Behemoth är ett av extremt få band som hållit på i evigheter men bara blivit bättre och bättre.

https://youtu.be/ji1tCcIgH5U
Citera
2021-03-30, 18:10
Medlem
Lastonwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placeforparks
Jag köpte Walknuts vinyl för 400:- och sålde den för 3000:-. Bra profit.

Det enda som hade låtit bättre än så är om du hade sålt den till mig för mindre profit
Citera
2021-04-01, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastonwe
Det enda som hade låtit bättre än så är om du hade sålt den till mig för mindre profit

Kommer jag någonsin över ett till ex (föga troligt, dessvärre) så ska jag tänka på dig.
Citera
2021-04-01, 19:52
Medlem
Citat:
Japp! Sångerskan heter Rikke.

Det där med takten var något jag också tänkte på faktiskt, när jag plöjde genom deras skiva.. Det hoppas man ju, att de tänker på nästa gång. Det får inte bli för enformigt...

Konvent är kompisar till mig. Musiken är kanske inte riktigt min kopp med te, men det går väldigt bra för dem i Danmark. De sålde exempelvis ut stora scenen på Pumpehuset som huvudakt när de lirade där innan coronan slog till.
Citera
2021-04-01, 23:56
Medlem
svartblods avatar
Har nu läst ca 1/10 av tråden. Vissa band har man hört tillräckligt men det är massa nytt. Förutom att jag inte diggar Shining och Burzum så har jag heller aldrig förståt Katatonia.

Vissa partier kan jag förstå men inte som helhet. Har jag inte fattat grejen med deppig musik eller?
Citera
2021-04-02, 12:25
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartblod
Har nu läst ca 1/10 av tråden. Vissa band har man hört tillräckligt men det är massa nytt. Förutom att jag inte diggar Shining och Burzum så har jag heller aldrig förståt Katatonia.

Vissa partier kan jag förstå men inte som helhet. Har jag inte fattat grejen med deppig musik eller?
Du gillar förmodligen inte goth-rock. Det handlar inte så mycket om att inte fatta. Folk har olika musiksmak (vissa god smak, andra kass).
Citera
2021-04-02, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Placeforparks
Konvent är kompisar till mig. Musiken är kanske inte riktigt min kopp med te, men det går väldigt bra för dem i Danmark. De sålde exempelvis ut stora scenen på Pumpehuset som huvudakt när de lirade där innan coronan slog till.

Jag vet.
Citera
2021-04-02, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartblod

Jag tycker själv inte deras första plattor är något vidare, som ändå är besläktade med Black Metal. Däremot Discouraged ones är ett jävla mästerverk och även de två albumen efter den är bra. Men det beror ju på huruvida man gillar musikstilen eller ej.

Burzum har jag aldrig förstått hur man inte kan dyrka om man gillar Black Metal. q
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in