2021-03-28, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Läste någonstans att "kanske" 5 miljoner är fullvaccinerade senast i juni

Bergström är lika kass som Tegnell.

Det beror på att vi inte får tillräckligt med vaccin.
Sen vill inte alla ta vaccinet, det är bara ett nödgokännande det fått.
Mig tvingar ni inte i detta oprövade preparat.

Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
En orsak till varför Tyskland har färre smittade och döda per capita är dels på grund av att Tyskland är bättre än Sverige på att smittspåra och isolera. I Tyskland är det staten som kontaktar dig när du är smittad för att få reda på vilka du har träffat den senaste tiden. På så sätt kan staten hitta människor som är smittade fort. De smittade isoleras och smittspridningen minskar.

Vad gäller kostnaderna är det så att staten har råd att investera i covidtestning om staten har råd att skicka pengar till Sydeuropa. Allting handlar om prioriteringar.

Men att testa allt och alla.. allvarligt. Det börjar bli som att jaga flugor i en ladugård.
Hade smittan varit begränsad hade man kunnat testa.
Citera
2021-03-28, 16:14
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon

Men att testa allt och alla.. allvarligt. Det börjar bli som att jaga flugor i en ladugård.

Syftet med att smittspåra och isolera är att begränsa virusets spridning.

Man kan inte begränsa viruset helt och hållet, men man kan reducera dess spridning rejält.
Senast redigerad av AttCza 2021-03-28 kl. 16:46.
Citera
2021-03-28, 16:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon

Sant, Sverige/EU har fått en begränsad mängd vaccin hittills.

Ganska sant, alla vill inte ta vaccinet, men enligt de senaste undersökningarna från Novus och sifo vill 80 - 90 % av den svenska befolkningen vaccinera sig.

Falskt, det är inget av vaccinen som används i Sverige som är nödgodkänt i Sverige eller i EU.
Citera
2021-03-28, 16:34
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Fast det är nog tyvärr just så. Vi i västvärlden äter ihjäl oss och med corona då blir det en ytterligare tankeställare. Redan vid bmi över 25 ökar risken markant att drabbas av högt blodtryck, diabetes, hjärtproblem och leversjukdomar.
Mem va fan vi ska alla dö till slut och du kan se ut som en sparris och dö en stroke i ändå.

Risken att dö i corona är forfarande mikroskopisk även om du är en halvfet medelålder hen.

Mikro nej så liten är inte risken den är milliskopisk, 0,001321. Rejält sjuk skulle dött utan intensivvård, det blir spekulation, men säg 0,01321 skulle dött utan någon vård alls. Som om vården betraktade covid som en förkylning och alla som söker för den som simulanter som avvisas 0,1321.

Men nu är jag ute på lika djupt vatten som du.

Brasilien är snart ett fullskaleexperiment blir du sjuk där så är risken att dö i den storleksordningen. Blir man inte insläppt och får vård 0,5 d.v.s. 50%.

Måste tillägga det gäller om alla skiter i att iaktta skyddsåtgärder låtsas att allt är "normalt" och vården låtsas att det regnar då dör var tionde svensk innan det är över.

Men så blir det givetvis inte man skyddar sig givetvis om folk dör som flugor runt om. Så ni som med förakt talar om "snuvan" kan ju aldrig motbevisas av verkligheten. Det kommer inte att få gå så långt som ni förespråkar. Det vet ju ni också så då är det lätt att vara extremist utan ansvar.
Senast redigerad av Returpapper 2021-03-28 kl. 16:43.
Citera
2021-03-28, 16:36
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ja men då har ni båda två rätt egentligen. Det är inte så konstigt att tänka dig att övervikt är en väldigt stor riskfaktor. Det är till största del övervikt som leder till diabetes, högt blodtryck, leversjukdomar

Obesity är väl bmi över 30 men jag tänker mer på "vanlig" övervikt. Skulle var intressant att se hur många med bmi under 25 och under 65 år som varit allvarligt sjuka.
"Ni båda två rätt"...?

Jag har ingen åsikt i ämnet, jag redovisar bara vad statistiken säger.

Jag tror dessutom du får ta och läsa på lite om förhållandet övervikt/diabetes och vad som orsakar vad.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-28 kl. 16:40.
Citera
2021-03-28, 17:03
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
"Ni båda två rätt"...?

Jag har ingen åsikt i ämnet, jag redovisar bara vad statistiken säger.

Jag tror dessutom du får ta och läsa på lite om förhållandet övervikt/diabetes och vad som orsakar vad.

Ehhh vad menar du?

Minst 85 % av alla patienter med typ 2-diabetes är överviktiga eller feta. Övervikten bidrar starkt till utvecklingen av*insulinresistens. Fetma och övervikt klassas av WHO (Världshälsoorganisationen) som det största globala hotet mot vår hälsa, främst via fetmans följdsjukdomar där typ 2-diabetes är en av de viktigaste.
https://www.insulin.se/typ-2-diabetes/orsaker
Citera
2021-03-28, 17:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Man kan inte begränsa viruset helt och hållet, men man kan reducera dess spridning rejält.

Till vilken kostnad? Är det inte bättre att satsa resursera på att skydda de som behöver skyddas fram till dess att vaccinet kommer?
Citera
2021-03-28, 17:08
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Mikro nej så liten är inte risken den är milliskopisk, 0,001321. Rejält sjuk skulle dött utan intensivvård, det blir spekulation, men säg 0,01321 skulle dött utan någon vård alls. Som om vården betraktade covid som en förkylning och alla som söker för den som simulanter som avvisas 0,1321.

Men nu är jag ute på lika djupt vatten som du.

Brasilien är snart ett fullskaleexperiment blir du sjuk där så är risken att dö i den storleksordningen. Blir man inte insläppt och får vård 0,5 d.v.s. 50%.

Måste tillägga det gäller om alla skiter i att iaktta skyddsåtgärder låtsas att allt är "normalt" och vården låtsas att det regnar då dör var tionde svensk innan det är över.

Men så blir det givetvis inte man skyddar sig givetvis om folk dör som flugor runt om. Så ni som med förakt talar om "snuvan" kan ju aldrig motbevisas av verkligheten. Det kommer inte att få gå så långt som ni förespråkar. Det vet ju ni också så då är det lätt att vara extremist utan ansvar.

Jag har ALDRIG sagt att det är en snuva.
Råkar man säga emot en alarmist så blir man automatiskt en förnekare tydligen.
Jag har hela tiden sagt att vi ska försöka trycka tillbaka smittan med BALANSERADE åtgärder. Sen ska jag ärligt säga att jag tycker det har blivit lite väl stora proportioner, det är inte mänsklighetens undergång vi pratar om.
Citera
2021-03-28, 17:14
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ehhh vad menar du?
Jag menar att diabetes orsakar viktökning i minst lika hög grad som tvärtom. Sannolikt mer. Du får som sagt läsa på lite.
Diabetes and weight gain
Weight gain is a common symptom of diabetes and other insulin-related medical conditions.

Compared with people who do not have diabetes, young adults with type 1 diabetes have a higher risk of developing excess body weight or obesity.

According to 2003 World Health Organization (WHO) estimatesTrusted Source, 90 percent of people with type 2 diabetes are either overweight or have obesity.

People who have diabetes may experience weight gain as a side effect of insulin therapy. Although insulin help regulates their glucose levels, it also promotes fat storage in the body.

Reducing excess body weight can help people manage diabetes symptoms and even reverse prediabetes and insulin resistance.
https://www.medicalnewstoday.com/articles/325328#link-between-insulin-and-weight
Citera
2021-03-28, 17:17
Avslutad
Tydligen är det bara 15% som ska dö av vaccinet...

https://brandnewtube.com/watch/spamcock-freudian-slip-23-march-2021-listen_WFMjsFCpSN1WPOu.html

Notera att han läser från ett papper, så det handlar nog knappast om att han råkade säga fel.
Matt Hancock är by the way Englands hälsominister för er som inte vet om det.
En riktig psykopat dessutom, som de flesta sketna politiker i dagens ruttna värld...
Citera
2021-03-28, 17:19
Medlem
Citat:

Men inget av detta har lyckats. Inte i Tyskland heller och knappast nåt annat land heller.
Det tar bara på kraften i onödan.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Sant, Sverige/EU har fått en begränsad mängd vaccin hittills.

Ganska sant, alla vill inte ta vaccinet, men enligt de senaste undersökningarna från Novus och sifo vill 80 - 90 % av den svenska befolkningen vaccinera sig.

Falskt, det är inget av vaccinen som används i Sverige som är nödgodkänt i Sverige eller i EU.

Covid vaccinen har ett nödgodkännande, de har inte genomgått en full test period.
Så blir det när hela världen är uppskrämd.
Inget vaccin till mig tack.
Citera
2021-03-28, 17:31
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Tydligen är det bara 15% som ska dö av vaccinet...

https://brandnewtube.com/watch/spamcock-freudian-slip-23-march-2021-listen_WFMjsFCpSN1WPOu.html

Notera att han läser från ett papper, så det handlar nog knappast om att han råkade säga fel.
Matt Hancock är by the way Englands hälsominister för er som inte vet om det.
En riktig psykopat dessutom, som de flesta sketna politiker i dagens ruttna värld...

Du fattar inte vad 85% skydd (effektivitet) innebär
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in