2021-03-28, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Rickard Bergströms ord är bara optimistnyheter, har han någonsin kommit med dåliga nyheter? Han kan möjligen någon gång ha sagt att vi kan få vänta "lite" längre innan alla är vaccinerade. Alla ansvariga för någonting i Sverige använder ordet "lite" om det som egentligen är ganska eller mycket sämre. Bergström är än av de värre missbrukarna.
Läste någonstans att "kanske" 5 miljoner är fullvaccinerade senast i juni

Bergström är lika kass som Tegnell.
Citera
2021-03-28, 15:29
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Fast det har inte hjälpt något.
Då ska man i så fall testa sig i familjen också.
Snart räcker testerna inte till.

Covid smittar på samma sätt som en förkylning.
Cancer smittar inte alls, två olika saker således.

En orsak till varför Tyskland har färre smittade och döda per capita är dels på grund av att Tyskland är bättre än Sverige på att smittspåra och isolera. I Tyskland är det staten som kontaktar dig när du är smittad för att få reda på vilka du har träffat den senaste tiden. På så sätt kan staten hitta människor som är smittade fort. De smittade isoleras och smittspridningen minskar.

Vad gäller kostnaderna är det så att staten har råd att investera i covidtestning om staten har råd att skicka pengar till Sydeuropa. Allting handlar om prioriteringar.
Citera
2021-03-28, 15:30
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Utvecklingsstörda bör ha munskydd på sig, det är väl slutsatsen. Det visste vi redan.
Kom du fram till något annat?
Har inte dragit någon slutsats, men juxtaposerade några fakta:
-Sverige har klarat sig betydligt sämre än Japan under pandemin;
-Sverige har inte alls anammat munskydd på samma sätt som Japanerna;
-Japanerna har en hög genomsnittlig IQ om man jämför internationellt och är mycket framgångsrika om man tittar på nobelprisligan exempelvis.

Häromdagen såg jag en dokumentärfilm om jordbävningen i Japan. Det slog mig hur pass rationella och organiserade de var, och hur pass väl dom hanterade den krisen. Jag frågade mig hur det skulle ha sett ut om Sverige hamnade i det scenariot.
Citera
2021-03-28, 15:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror på aluminiumfolie jag Tänk om det skulle komma ut att man lika gärna kan skita i munskydd. Vad skulle munskyddsfanatikerna säga då?

Ingen aning. Mitt ursprungliga inlägg handlade om konserter så jag bryr mig inte nämnvärt om munskyddsfrågan. Det är väl snarare din hjärtefråga.
Citera
2021-03-28, 15:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte frågan om en hel generation utan luktsinne. Snälla läs statistiken. De allra flesta blir helt återställda och de flesta unga märker knappt av viruset ens. Finns ingen anledning att skydda sig emot det om man är ung och frisk.

Det är de äldre och sköra som ska skyddas. Unga ska fortsätta med sina liv precis som vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kan du länka någon statistik som visar hur många som förlorat luktsinnet, hur många som fått tillbaks luktsinnet, etc, etc. All statistik om luktsinne och covid intresserar mig och säkert även andra.
Hittar du någon statistik om förlorat luktsinne?
Citera
2021-03-28, 15:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ingen aning. Mitt ursprungliga inlägg handlade om konserter så jag bryr mig inte nämnvärt om munskyddsfrågan. Det är väl snarare din hjärtefråga.

Tycker det är fårvarning på högsta nivå.. men det är ju jag
Citera
2021-03-28, 15:51
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Utvecklingsstörda bör ha munskydd på sig, det är väl slutsatsen. Det visste vi redan.
Kom du fram till något annat?

Om någon hjälper dem att ta på och av sig munskydden och bevakar att de inte tar på sina munskydd. Enligt gängs teori i den här tråden är att ta på sitt munskydd extra farligt. Ta var som helst men inte på ditt munskydd typ det är den vägen viruset går till angrepp. Låter det klokt, nej inte riktigt.
Citera
2021-03-28, 15:56
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, jag har tillgång till sådan data, och jag har tidigare redovisat för exakt det du efterfrågar.
Den absolut högsta riskfaktorn i åldersgrupperna UNDER 65 är diabetes.

Här är en lista som sammanfattar de underliggande sjukdomarna bland alla COVID-19 dödsfall i UK fram till Juni 2020 för den åldersgrupp du nämner. Notera att statistiken gäller personer som är yngre än 69 år.

Kod:
Diabetes	1,525
Influenza and pneumonia	1,504
Hypertensive diseases	1,192
No pre-existing condition	756
Chronic lower respiratory diseases	702
Ischaemic heart diseases	611
Diseases of the urinary system	592
Cerebrovascular diseases	305
Cirrhosis and other diseases of liver	270
Heart failure and complications and ill-defined heart disease	249
Obesity	228

Ja men då har ni båda två rätt egentligen. Det är inte så konstigt att tänka dig att övervikt är en väldigt stor riskfaktor. Det är till största del övervikt som leder till diabetes, högt blodtryck, leversjukdomar

Obesity är väl bmi över 30 men jag tänker mer på "vanlig" övervikt. Skulle var intressant att se hur många med bmi under 25 och under 65 år som varit allvarligt sjuka.
Citera
2021-03-28, 16:02
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Jag har två vänner som har blivit drabbade av den brittiska varianten, den ena vältränad och den andra mer normalbyggd. Den vältränade personen blev betydligt risigare än den andra personen, inte så att vård var nödvändigt dock.

Finns det någon studie på om den brittiska varianten drabbar aktiva människor hårdare än andra? Då tänker jag på om man möjligtvis tränar medan viruset finns i kroppen för att sedan bli ett he****e när det bryter ut?

Träningsfrekar har inte bättre immunitet än vanliga friska människor. Slumpen angör vilken individ som har bra gener och bra immunitet, rent generellt. Springa på gym är inte bra där sprids smittorna lätt av allt flåsande.
Generellt ska man inte träna hårt men virus i kroppen. Händer att folk får hjärtmuskelinflammation och det händer att de dör. Nog kan man gå en promenad om man är förkyld men med feber i kroppen är bäst att vila.
Citera
2021-03-28, 16:05
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Träningsfrekar har inte bättre immunitet än vanliga friska människor. Slumpen angör vilken individ som har bra gener och bra immunitet, rent generellt. Springa på gym är inte bra där sprids smittorna lätt av allt flåsande.
Generellt ska man inte träna hårt men virus i kroppen. Händer att folk får hjärtmuskelinflammation och det händer att de dör. Nog kan man gå en promenad om man är förkyld men med feber i kroppen är bäst att vila.

Dessutom orsakar högintensiv träning under längre perioder kroppslig stress. Stresshormonet kortisol kan öka som i sin tur kan försämra kroppens immunförsvar. Det i sin tur kan leda till ökad risk att bli smittad av covid eller andra virus.
Citera
2021-03-28, 16:06
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
I Sverige gäller att 71 % av männen mellan 45 och 64 är (minst) överviktiga. Då pratar jag om män i allmänhet, inte covidpatienter. Så om personal "tycker sig märka" att många inlagda covidpatienter väger för mycket så säger inte det ingenting. Normalvikt är nämligen långt ifrån detsamma som medianvikt. Så vad är "normalt" egentligen? Normalvikt borde döpas om till idealvikt eftersom så få (<30%) män i den åldersgruppen faktiskt är "normalviktiga". Det har blivit onormalt att ha normalvikt! Det är normalt i den gruppen att ha övervikt.

För män 65-84 gäller att 67 % är (minst) överviktiga. Så samma sak där, mindre än 1/3 är "normalviktiga". Även där är det alltså onormalt att vara normal.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/fysisk-aktivitet-och-matvanor/overvikt-och-fetma/forekomst-av-overvikt-och-fetma/#:~:text=F%C3%B6rekomsten%20av%20%C3%B6vervikt%20o ch%20fetma,f%C3%B6rekomsten%20av%20%C3%B6vervikt%2 0och%20fetma

Män 50-58, 60-69 och 70-79 är de största patientgrupperna vad gäller IVA-inläggningar för covid.

Faktiskt så är över hälften av den manliga befolkningen och över hälften över 30 överviktiga. Det är alltså inte normalt för män att vara normalviktig annat än för unga under 30. Se diagram 2.

Det är inte normalt att vara normal.

Men eftersom andelen överviktiga sjunker något över 65 verkar det galet att skylla allvarlig covid på övervikt. Covid är ju trots allt farligare ju äldre man är.

Fast det är nog tyvärr just så. Vi i västvärlden äter ihjäl oss och med corona då blir det en ytterligare tankeställare. Redan vid bmi över 25 ökar risken markant att drabbas av högt blodtryck, diabetes, hjärtproblem och leversjukdomar.
Mem va fan vi ska alla dö till slut och du kan se ut som en sparris och dö en stroke i ändå.

Risken att dö i corona är forfarande mikroskopisk även om du är en halvfet medelålder hen.
Citera
2021-03-28, 16:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Hela läkemedelsindustrin borde förstatligas.

Covid-19 har med mer än önskvärd tydlighet visat att vi inte kan ha privata företag vars affärsidé är att tjäna pengar på sjuka människor - incitamenten blir fel med ohyggliga konsekvenser både för hälsa, liv och ekonomin. Det går inte att reglera dessa monsterföretag då de helt enkelt är för starka.

Då är jag i allmänhet för privata företag men läkemedel är inte vilken produkt som helst.

Förstatliga skiten och betala inte en spänn till aktieägarna.

Tack för ordet.

Jag vill inte här ta ställning till vem som ska äga läkemedelsindustin. Däremot anser jag att epidemin har visat hur viktigt det är att sitta på inhemsk tillverkning. Västländerna behöver återuppbygga sina industrier.

Det gäller inte bara läkemedelstillverkning. Epidemin har visat att det är farligt att vara beroende av ett konstant flöde av varor över gränserna. Nästa epidemi kan vara mycket allvarligare än Covid-19. Då är det viktigt att det finns möjlighet att snabbt försluta gränserna. Nästa epidemi kan vara såpass smittsam att man inte kan upprätthålla godstransporterna över gränserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in