• 1
  • 2
2021-03-28, 13:43
Medlem
Ta ett jobb och sänd in ny låneansökan då
Citera
2021-03-28, 13:45
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Stillsam har en poäng.
Misstänker dock att de andra arvingarna vill ha sina pengar så fort (och mycket) som möjligt. Ett alternativ är om ni ändå kan göra ett låne/hyresupplägg med dem.

Så brukar det vara. I bästa fall finns det tillräckligt med andra tillgångar för att lösa ut syskonen, eller att syskonen är snälla och villiga att vänta.
Citera
2021-03-28, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thegodlight
Hejsan! Vi är tre syskon, min pappa äger ett hus och har lån på 60% av värdet på huset. Han kommer snart att gå bort och jag och min sambo är intresserade av att ta över detta. Vi har blivit uppsagda och bor i en annan stad. Finns det en chans för oss att ta över huset och hur går man isåfall tillväga? Vi har ungefär 30% vad huset är värderat till på banken om det skulle göra någon skillnad. Kan vi ta över hans lån eller hur funkar det rent praktiskt?

Vi får nej av banken när vi söker lånelöfte eftersom vi har blivit uppsagda.

Tacksam för svar!

Som vanligt med denna typ av frågor så är det bankens ord som gäller. När banken som i detta fall säger nej så är det nej som gäller oavsett hur många självutnämnda anonyma experter säger annat. Er möjlighet är väl då att se om någon annan bank säger ja. Jag gissar att det inte är många banker som beviljar lån till någon som är uppsagd och inte har nytt arbete.

Vad gäller i övrigt så är det en fråga om att komma överens med eventuella övriga dödsbodelägare. Observera att vid nära förestående bortgång så kommer en sådan förmögenhetsövergång kunna komma att betraktas som förskott av arv och kommer likväl att bli en fråga om att komma överens med övriga (direkta) arvvingar ändå.
Citera
2021-03-28, 14:58
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thegodlight
Det vet jag redan. Frågan gäller ett så kallat gåvobrev. Man tar inget lån, man tar över dödsboets lån

Mmm nu funkar det ju inte så. Man "tar inte över ett lån", man löser det gamla och tecknar ett nytt.
Citera
2021-03-28, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Mmm nu funkar det ju inte så. Man "tar inte över ett lån", man löser det gamla och tecknar ett nytt.
Det beror på vem som handhar dödsboet. Vi har haft det så att dödsboet har lånet och betalar ränta så länge pengar finns i den avlidnes bankkonto. När kontot verkade bli tomt flyttade vi över egna pengar
Men man måste betala alla skulder också för annars kan fastigheten bli såld på exekutiv auktion. Viktigt är att komma överens med övriga dödsbodelägare skriftligt. De kan vänta tills allt är ordnat för er om ni är vänner/överens. Men om inte kan ni ju lösa ut dem med era sparpengar, det blev vi tvungna att göra. Vi har nu fastighet, bankkonto och banklånet, som dödsbo (jmfr med att ha ett företag) och ganska tomt privatsparkonto, men lön kommer ju in varje månad. Det funkar ok. Senare ska vi ta över banklånet från dödsboet, men det är inte nödvändigt. Gåva är bra att få om det inte är ett dödsbo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in