2021-03-28, 14:43
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
En intressant parallell som kanske kan dras här är att utvecklingsstörda är en hårt drabbat grupp. Dom har tydligen problem med hygien, inklusive respiratorisk hygien och munskydd, och drabbas därför värre.

Om man jämför Sveriges dödstal som är högre än Japans, trots att vi bara har 1/13 av deras befolkning, så frågar man sig var det gick fel hos oss.

Vi har sämre hygien? Sämre respiratorisk hygien. Dåligt användande av munskydd? Mer djupgående problem?
Utvecklingsstörda bör ha munskydd på sig, det är väl slutsatsen. Det visste vi redan.
Kom du fram till något annat?
Citera
2021-03-28, 14:48
Medlem
Jag har två vänner som har blivit drabbade av den brittiska varianten, den ena vältränad och den andra mer normalbyggd. Den vältränade personen blev betydligt risigare än den andra personen, inte så att vård var nödvändigt dock.

Finns det någon studie på om den brittiska varianten drabbar aktiva människor hårdare än andra? Då tänker jag på om man möjligtvis tränar medan viruset finns i kroppen för att sedan bli ett he****e när det bryter ut?
Citera
2021-03-28, 15:01
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inte om man prioriterar skydd för riskgrupperna dvs äldre och multisjuka. Helt orimligt att hela världen ska behöva stänga ner för ett i princip ofarligt virus för de allra flesta av oss.

Ett i princip ofarligt virus som orsakar kaos i sjukvården, med inställda operationer och överbeläggningar i en utsträckning som saknar motstycke i modern tid, ett i princip ofarligt virus som tvingar sjukhus att trippla (minst) sin intensivvårdskapacitet, och som dessutom dödar även tidigare friska personer under 65. För att inte tala om alla de som överlever, men med långvariga nedsättningar fysiskt och psykiskt. Ett i princip ofarligt virus som håller på att bränna ut människor i sjukvården, så att vi kanske inte har någon intensivvård framöver. Men för övrigt ett i princip ofarligt virus. Eh.
Citera
2021-03-28, 15:01
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
På tal om mörkertal.

Danskarna som vi vet är bland de bästa i världen på att testa hittar bara ca 33% av alla fall..

https://www.berlingske.dk/samfund/ny-forskning-myndighederne-finder-kun-en-tredjedel-af-de-coronasmittede

Är ju intressant om man vill lista ut vad den korrekta IFR är..

känns som er hyfsat rimlig siffra. Om nu 780000 har varit bekräftat smittade i Sverige så landar det på ca 21% smittade i verkligheten. En bra bit kvar till flocken, men lägger man på vaccinationen så är vi iaf en bra bit på väg.
Citera
2021-03-28, 15:04
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag tror bara inte på att förstatliga vaccin och läkemedelsutveckling. Staten kan betala för grundforskning, men sen räcker det.
Företagen borde i så fall få betalt för hur frisk människor är, inte hur mycket medicin de köper. Någon slags försäkringslösning eller något ditåt...

Dagens system är perverst.
Citera
2021-03-28, 15:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men ge dig nu..

Du påstod att cancer var en smittsam sjukdom. Du ser i min text att jag skriver att cancer inte är EN sjukdom och definitivt inte smittsam. Cancer är som ett benbrott, ett resultat på någon orsak som i själv kan vara smittsam.

Svält har dödat miljarder, TBC har dödat miljarder, en vanlig FÖRKYLNING har dödat miljarder! Frågan är hur pass potent viruset är och Coronavidae är inte en potent familj. Hade vi t.ex. haft en lika spridning med Ebola hade mänskligheten varit nästan utrotad. Nu kan vi snacka om farligt virus.
Sorry, jag missade att vara tydlig med att jag lade mig i en diskussion mellan dig och någon annan (inte mig).

Cancer smittar inte, men man kan bli smittad av sådant som ger cancer.

Cancer är en sjukdom.

Corona/covid är inte ofarligt och det blir inte mindre farligt för att det finns andra sjukdomar som är farligare. Ebola anses vara mindre farlig än covid just eftersom ebola inte sprider sig så effektivt.
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-28 kl. 15:12.
Citera
2021-03-28, 15:17
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, jag har tillgång till sådan data, och jag har tidigare redovisat för exakt det du efterfrågar.
Den absolut högsta riskfaktorn i åldersgrupperna UNDER 65 är diabetes.

Här är en lista som sammanfattar de underliggande sjukdomarna bland alla COVID-19 dödsfall i UK fram till Juni 2020 för den åldersgrupp du nämner. Notera att statistiken gäller personer som är yngre än 69 år.

Kod:
Diabetes	1,525
Influenza and pneumonia	1,504
Hypertensive diseases	1,192
No pre-existing condition	756
Chronic lower respiratory diseases	702
Ischaemic heart diseases	611
Diseases of the urinary system	592
Cerebrovascular diseases	305
Cirrhosis and other diseases of liver	270
Heart failure and complications and ill-defined heart disease	249
Obesity	228

Måste man inte titta på överrepresentationen?
Citera
2021-03-28, 15:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngsoulrebels
Ett i princip ofarligt virus som orsakar kaos i sjukvården, med inställda operationer och överbeläggningar i en utsträckning som saknar motstycke i modern tid, ett i princip ofarligt virus som tvingar sjukhus att trippla (minst) sin intensivvårdskapacitet, och som dessutom dödar även tidigare friska personer under 65. För att inte tala om alla de som överlever, men med långvariga nedsättningar fysiskt och psykiskt. Ett i princip ofarligt virus som håller på att bränna ut människor i sjukvården, så att vi kanske inte har någon intensivvård framöver. Men för övrigt ett i princip ofarligt virus. Eh.

*för de allra flesta* kolla statistiken så ser du att det jag säger stämmer.
Citera
2021-03-28, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
305 på IVA nu enligt SIRI. Antalet inlagda på andra covidavdelningar verkar inte öka lika snabbt. Verkar som de nya varianterna skickar in folk direkt till IVA.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/stokig-biltraff-i-lidkoping-en-polis-skadad

Se hur många bönder(raggare) som hamnar där?
Citera
2021-03-28, 15:23
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
https://lockdownsceptics.org/risk-of-asymptomatic-spread-minimal-variants-over-hyped-masks-pointless-an-interview-with-professor- jay-bhattacharya/

Bra intervju med en kunnig person på ämnet..

Lite om munskydden:

Detta är nog en sanning med modifikation. Använder man mask korrekt så är det helt självklart att de gör nytta. Därför de används på sjukhus tex.

Men när det är massanvändning av mask, tex när vanligt folk måste ha det så fort de går ut, då kommer maskerna inte användas korrekt och då gör de ingen större nytta. Därför de inte fyller nån funktion för barn då barn sannolikt inte klarar av att använda maskerna rätt. Använder man istället mask när man inte kan hålla avstånd, tex inne på ICA, då gör de skillnad. Men då ska man ta på sig masken när man går in, inte pilla konstant och sen slänga den när man går ut. Inte sätta på sig masken hemma och ta av sig den hemma. För när man har mask en längre stund. Då är man där och pillar på tok för många gånger.

Själv har jag bara mask på jobbet (för att jag måste), aldrig annars.
Citera
2021-03-28, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det finns viss nyttja med att vi smittspårar/isolerar i samhället. Då minskar vi smittspridningen. Det är bra att Tegnell har föreslagit att man ska testa sig för covid om man har kollegor som är bekräftat smittade av covid. Man ska alltså testa sig om man har kollegor med covid oavsett om man uppvisar symtom eller ej.

Fast det har inte hjälpt något.
Då ska man i så fall testa sig i familjen också.
Snart räcker testerna inte till.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
På samma sätt som en droppsmitta smittar luftburet kanske? Dessutom missförstår du mig, avsiktligt eller inte vet jag inte. Min poäng är att Covid19 är en jävligt farlig och smittsam sjukdom som påverkar hela kroppen. Ungefär som HIV och cancer. Hade HIV och cancer också smittats luftburet hade vi haft liknande restriktioner där. Det handlar inte om någon jävla förkylning.

Covid smittar på samma sätt som en förkylning.
Cancer smittar inte alls, två olika saker således.
Citera
2021-03-28, 15:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
305 på IVA nu enligt SIRI. Antalet inlagda på andra covidavdelningar verkar inte öka lika snabbt. Verkar som de nya varianterna skickar in folk direkt till IVA.

Samma sak i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in