2021-03-27, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det finns inte alls någon GARANTI för att det ska börja brinna i linolja. Tvärtom det är ovanligt, men det finns en risk om man är vårdslös eller okunnig.

I det här fallet skulle det förvåna mig mycket om linoljan är en orsak till att branden startat då företaget sysslat med detta i mer än 30 år, är ett av dom mest välrenommerade på marknaden och har otroligt mycket kunskap om dom produkter dom hanterar.

Otroligt sorgligt att detta drabbat en väldigt seriös verksamhet.
Bara för att man hållit på med någonting länge så innebär det inte nödvändigtvis att man har säkerheten i fokus. Tvärtom så finns många exempel på att man i dylika fall kan invaggas i en falsk trygghet där man med tiden låter säkerhetsfrågor få allt mindre utrymme, tills den dag då någon begår ett enkelt misstag eller något annat problem uppkommer vilket leder till att katatrofen är ett faktum. Nu säger jag inte att det var så här och det finns väl heller ingen i detta läge som kan uttala sig om brandorsaken men säkerheten generellt inom många industrier och företag förlitar sig mer på slumpen än någonting annat.

Oavsett så ska man inte låsa fast sig vid självantändning som orsak. Även tekniskt fel, heta arbeten eller anlagd brand är förekommande brandorsaker i såna här fall. Tyvärr kan det också vara svårt att fastställa brandorsaken vid såna här omfattande bränder, då bevisen många gånger tenderar att gå upp i rök.
Citera
2021-03-27, 13:22
Medlem
Var en liknande brand runt 2009 i en lokal med båtar eller något sådant, c:a 12 år sedan i närområdet men jag kommer inte ihåg om den var anlagd eller om det var en olycka. Jag vet att det ska finnas ett kriminellt nätverk som smugglar bilar genom hamnen men osäker om detta skulle vara en koppling till själva branden.
Senast redigerad av Xxrudeacidxx 2021-03-27 kl. 13:32.
Citera
2021-03-27, 13:29
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Bara för att man hållit på med någonting länge så innebär det inte nödvändigtvis att man har säkerheten i fokus. Tvärtom så finns många exempel på att man i dylika fall kan invaggas i en falsk trygghet där man med tiden låter säkerhetsfrågor få allt mindre utrymme, tills den dag då någon begår ett enkelt misstag eller något annat problem uppkommer vilket leder till att katatrofen är ett faktum. Nu säger jag inte att det var så här och det finns väl heller ingen i detta läge som kan uttala sig om brandorsaken men säkerheten generellt inom många industrier och företag förlitar sig mer på slumpen än någonting annat.

Oavsett så ska man inte låsa fast sig vid självantändning som orsak. Även tekniskt fel, heta arbeten eller anlagd brand är förekommande brandorsaker i såna här fall. Tyvärr kan det också vara svårt att fastställa brandorsaken vid såna här omfattande bränder, då bevisen många gånger tenderar att gå upp i rök.

Vad är då din poäng när du citerar mitt svar? Har du jobbat mycket med linolja, eller vet du något som skulle tyda på att företaget i fråga skulle slarva med rutiner?

Jag känner väl till företaget och vet att dom är både kunniga och mycket seriösa, jag har också arbetat med linolja i alla dess former i många år och det börjar i princip aldrig att brinna av sig själv i en yrkesmässig verksamhet. Om du frågar mig...
Citera
2021-03-27, 13:35
Moderator
Citat:

Här i Sverige gäller systematiskt brandskyddsarbete för alla verksamheter. På företag är det tillsyn på det och den görs av Räddningstjänsten. Så var ifrån får du att det är slumpen som styr?
Citera
2021-03-27, 14:21
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Här i Sverige gäller systematiskt brandskyddsarbete för alla verksamheter. På företag är det tillsyn på det och den görs av Räddningstjänsten. Så var ifrån får du att det är slumpen som styr?
Det du säger är sant (systematisk brandskyddsarbete) och det har förhindrat massor av bränder helt klart, men vad han syftade på är tror jag att det trots systematisk brandskyddsarbete och utbildning i Heta arbeten så slarvas det av ren lättja , vissa förstår inte allvaret trots utbildning.

Har själv många ggr ansvarat för Heta arbeten och är stenhård på att reglerna och villkoren är uppfyllda innan man godkänner pga jag har ett förflyttet inom brandskyddet och varit med om flera bränder, men har sett andra med utbildning som godkänner utan det är tex rensat från brännbart material, eller att brandvakt finns kvar en timme efter jobbet, i 90% av sådana fall går det ändå bra men.... dvs slumpen.
Senast redigerad av Tystnad 2021-03-27 kl. 14:23.
Citera
2021-03-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det du säger är sant (systematisk brandskyddsarbete) och det har förhindrat massor av bränder helt klart, men vad han syftade på är tror jag att det trots systematisk brandskyddsarbete och utbildning i Heta arbeten så slarvas det av ren lättja , vissa förstår inte allvaret trots utbildning.

Har själv många ggr ansvarat för Heta arbeten och är stenhård på att reglerna och villkoren är uppfyllda innan man godkänner pga jag har ett förflyttet inom brandskyddet och varit med om flera bränder, men har sett andra med utbildning som godkänner utan det är tex rensat från brännbart material, eller att brandvakt finns kvar en timme efter jobbet, i 90% av sådana fall går det ändå bra men.... dvs slumpen.

Vill minnas att det en sådan brand i Partille industriområde för några år sedan. Tror Arvingarnas turnébuss i närheten brann upp. Bolaget Ag*rblom Entr hade tydligen systematiskt skitit i reglerna kring sina heta arbeten men försökte sätta dit nån enskild anställd för skulden. Vill minnas att firman torskade till sist
Senast redigerad av DackKnallen 2021-03-27 kl. 14:45. Anledning: Korrigering
Citera
2021-03-27, 15:03
Medlem
Citat:
Vad är då din poäng när du citerar mitt svar? Har du jobbat mycket med linolja, eller vet du något som skulle tyda på att företaget i fråga skulle slarva med rutiner?

Jag känner väl till företaget och vet att dom är både kunniga och mycket seriösa, jag har också arbetat med linolja i alla dess former i många år och det börjar i princip aldrig att brinna av sig själv i en yrkesmässig verksamhet. Om du frågar mig...
Min poäng är väl att det generellt slarvas mycket med säkerhet inom industrin. Jag vet inte hur många gånger som jag, likt i ditt inlägg, hört säkerhetsarbetet höjas till skyarna muntligen eller på pappret men när man väl börjar gräva ute på fältet så visar sig allt vara ett korthus som kan falla när som helst. Att man har jobbat länge med någonting säger inte heller så mycket där. Det är nästan i dessa fall som det brukar vara som allra värst. Det man i alla fall kan konstatera är att det är en försvinnande liten risk för att man får en sån här stor och omfattande brand om man har ett heltäckande och gediget säkerhetsarbete som grund i företaget om nu ingen enskild med ont uppsåt orsakat den.
Senast redigerad av pf10 2021-03-27 kl. 15:17.
Citera
2021-03-27, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Räddningstjänsten gör tillsyn ja men det är en försvinnande liten del av alla företag som får besök regelbundet. En godkänd tillsyn är heller inget kvitto på att man har ett heltäckande brandskydd då stickprovskontroller görs. Det systematiska brandskyddsarbetet är något som man som fastighetsägare och verksamhetsutövare själv ansvarar för och där finns ofta brister över tid. Användaren Tystnad ger också en bra redogörelse ovan.
Citera
2021-03-27, 15:32
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Min poäng är väl att det generellt slarvas mycket med säkerhet inom industrin. Jag vet inte hur många gånger som jag, likt i ditt inlägg, hört säkerhetsarbetet höjas till skyarna muntligen eller på pappret men när man väl börjar gräva ute på fältet så visar sig allt vara ett korthus som kan falla när som helst. Att man har jobbat länge med någonting säger inte heller så mycket där. Det är nästan i dessa fall som det brukar vara värst. Det man i alla fall kan konstatera är att det är en försvinnande liten risk för att man får en sån här stor och omfattande brand om man har ett heltäckande och gediget säkerhetsarbete som grund i företaget om nu ingen enskild med ond uppsåt orsakat den.

Jag har inte höjt något till skyarna, däremot tycker jag att det är aningen ofint av dig att försöka smutskasta ett seriöst företag när vi inte har en aning om hur branden startat.

Att en brand blir omfattande beror på att det finns mycket brännbart material i lokalerna vilket lika gärna kan vara trä eller plast. När det som i det här fallet finns brännbart material i flytande form så får branden i ett initialt skede ett hastigare förlopp då innehållet från trasiga behållare kan sprida branden över en större yta snabbt.

Att brandskydd och säkerhetsarbete skulle försämras med tiden är inte något jag håller med om heller, tvärtom regler för säkerhet/brandskydd och kontroller blir hårdare hela tiden och i en verksamhet som pågått länge har man haft längre tid på sig att anpassa verksamheten och kanske genom tillbud blivit uppmärksammad på risker.

Det är i alla fall 40 år sedan jag började arbeta i tillverkande industri, så jag undrar var du fått dina erfarenheter av att säkerheten skulle ha försämrats?
Citera
2021-03-27, 15:34
Moderator
Citat:
Räddningstjänsten gör tillsyn ja men det är en försvinnande liten del av alla företag som får besök regelbundet. En godkänd tillsyn är heller inget kvitto på att man har ett heltäckande brandskydd då stickprovskontroller görs. Det systematiska brandskyddsarbetet är något som man som fastighetsägare och verksamhetsutövare själv ansvarar för och där finns ofta brister över tid. Användaren Tystnad ger också en bra redogörelse ovan.
Förvisso, men tillsyn görs, är företaget dessutom ISO-certifierat så ingår det i certifieringen att det ska skötas och det är inte ovanligt att kunder gör egna revisioner för deras kvalitetsarbete. Att det skulle vara slumpen som styr att det inte händer mer än det gör tror jag inte en sekund på, det systematiska arbetet ger resultat. Att det slarvas på vissa företag är är jag med på, men eftersom tillsyn görs, och jag tror att Räddningstjänsten Storgöteborg faktiskt är rätt bra på det, så fångas även de upp så småningom.
Citera
2021-03-27, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Finns det spridningsrisk? Är inte dessa byggnader ihop-byggda? Hela ringön är väl under utredning angående nybyggen/lägenheter.

Helt otroligt att ett sådan centralt område får vara kvar. Är ju som att åka in i Rio de janiros slumomeåden där dessa versamheter håller hus.

Nej tack till ytterligare ett själlöst och hjärndött planerat bostadsområde. Jag anser man ska värna om de få områden som finns kvar som fortfarande skänker en gnutta charm åt en i övrigt tämligen skändad och sönderbyggd stad.

Väldigt tråkigt med Claesons trätjära. Hoppas de får möjlighet att starta upp igen.
Citera
2021-03-27, 16:01
Medlem
Citat:
Jag har inte höjt något till skyarna, däremot tycker jag att det är aningen ofint av dig att försöka smutskasta ett seriöst företag när vi inte har en aning om hur branden startat.
Jag skrev ju att vi inte vet hur branden startade, så någon smutskastning är det knappast frågan om. Det jag invände mot i ditt inlägg var påståendet som implicerade att man har en god säkerhet med en viss hantering bara för att man jobbat med något väldigt länge.
Citat:
Att en brand blir omfattande beror på att det finns mycket brännbart material i lokalerna vilket lika gärna kan vara trä eller plast. När det som i det här fallet finns brännbart material i flytande form så får branden i ett initialt skede ett hastigare förlopp då innehållet från trasiga behållare kan sprida branden över en större yta snabbt.
Rent generellt om man nu har vetskap om att man har så pass mycket brännbart och brandfarligt öppet liggandes i lokalerna, varför begränsar man då inte detta eller sektionerar av, installerar sprinkler och/eller andra släcksystem på kritiska punkter? Det är ju frågor som man kan behandla inom ramen för sitt systematiska brandskyddsarbete som en del i sitt goda säkerhetsarbete.
Citat:
Att brandskydd och säkerhetsarbete skulle försämras med tiden är inte något jag håller med om heller, tvärtom regler för säkerhet/brandskydd och kontroller blir hårdare hela tiden och i en verksamhet som pågått länge har man haft längre tid på sig att anpassa verksamheten och kanske genom tillbud blivit uppmärksammad på risker.

Det är i alla fall 40 år sedan jag började arbeta i tillverkande industri, så jag undrar var du fått dina erfarenheter av att säkerheten skulle ha försämrats?
Jag ser inga tecken på att säkerheten har försämrats under denna tidsperiod. Tvärtom har vi fått striktare arbetsmiljöregler och brandskyddskrav. Även om reglerna idag kräver en högre grad av eftertanke och riskbedömning då de inte är så detaljstyrda som förr. Men bara för att något inte har försämrats så behöver det inte innebära att det är tillräckligt bra. Egen eftertanke, ambitioner samt efterlevnad av regler och systematik i säkerhetsarbetet är fortfarande alldeles för dåligt på många håll.
Senast redigerad av pf10 2021-03-27 kl. 16:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in