Citat:
Bara för att man hållit på med någonting länge så innebär det inte nödvändigtvis att man har säkerheten i fokus. Tvärtom så finns många exempel på att man i dylika fall kan invaggas i en falsk trygghet där man med tiden låter säkerhetsfrågor få allt mindre utrymme, tills den dag då någon begår ett enkelt misstag eller något annat problem uppkommer vilket leder till att katatrofen är ett faktum. Nu säger jag inte att det var så här och det finns väl heller ingen i detta läge som kan uttala sig om brandorsaken men säkerheten generellt inom många industrier och företag förlitar sig mer på slumpen än någonting annat.Det finns inte alls någon GARANTI för att det ska börja brinna i linolja. Tvärtom det är ovanligt, men det finns en risk om man är vårdslös eller okunnig.
I det här fallet skulle det förvåna mig mycket om linoljan är en orsak till att branden startat då företaget sysslat med detta i mer än 30 år, är ett av dom mest välrenommerade på marknaden och har otroligt mycket kunskap om dom produkter dom hanterar.
Otroligt sorgligt att detta drabbat en väldigt seriös verksamhet.
I det här fallet skulle det förvåna mig mycket om linoljan är en orsak till att branden startat då företaget sysslat med detta i mer än 30 år, är ett av dom mest välrenommerade på marknaden och har otroligt mycket kunskap om dom produkter dom hanterar.
Otroligt sorgligt att detta drabbat en väldigt seriös verksamhet.
Oavsett så ska man inte låsa fast sig vid självantändning som orsak. Även tekniskt fel, heta arbeten eller anlagd brand är förekommande brandorsaker i såna här fall. Tyvärr kan det också vara svårt att fastställa brandorsaken vid såna här omfattande bränder, då bevisen många gånger tenderar att gå upp i rök.