2021-03-28, 14:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte frågan om en hel generation utan luktsinne. Snälla läs statistiken. De allra flesta blir helt återställda och de flesta unga märker knappt av viruset ens. Finns ingen anledning att skydda sig emot det om man är ung och frisk.

Det är de äldre och sköra som ska skyddas. Unga ska fortsätta med sina liv precis som vanligt.
Kan du länka någon statistik som visar hur många som förlorat luktsinnet, hur många som fått tillbaks luktsinnet, etc, etc. All statistik om luktsinne och covid intresserar mig och säkert även andra.
Citera
2021-03-28, 14:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ålder är den i särklass största riskfaktorn och med den kommer Alzheimers och demens.
Om du tittar under 65 så tror jag att övervikt och med den högt blodtryck ligger väldigt högt upp bland dom svårt sjuka och döda.

Du har väl tillgång till sådana data angående övervikt, alltså bmi mellan 25-30 och fetma.

Försök att svara utan att förolämpa och se om du klarar det.

Alla har inte demens men jag upplever att det är dom som lever många år på landets särskilda boenden. Slut i huvudet men annars en ganska frisk kropp. Nu har de väl blivit vaccinerade också inte längre riskgrupp.

Ja ha blodtryck, är det oupptäckta höga blodtryck du tänker på eller behandlade som alltså inte är höga längre?

Fetma i sig är ingen sjukdom men man brukar få det av att vara fet. Dock tror jag att de har extra svårt att andas och därför dör lättare om de får Covid.
Citera
2021-03-28, 14:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ålder är den i särklass största riskfaktorn och med den kommer Alzheimers och demens.
Om du tittar under 65 så tror jag att övervikt och med den högt blodtryck ligger väldigt högt upp bland dom svårt sjuka och döda.

Du har väl tillgång till sådana data angående övervikt, alltså bmi mellan 25-30 och fetma.

Försök att svara utan att förolämpa och se om du klarar det.
I Sverige gäller att 71 % av männen mellan 45 och 64 är (minst) överviktiga. Då pratar jag om män i allmänhet, inte covidpatienter. Så om personal "tycker sig märka" att många inlagda covidpatienter väger för mycket så säger inte det ingenting. Normalvikt är nämligen långt ifrån detsamma som medianvikt. Så vad är "normalt" egentligen? Normalvikt borde döpas om till idealvikt eftersom så få (<30%) män i den åldersgruppen faktiskt är "normalviktiga". Det har blivit onormalt att ha normalvikt! Det är normalt i den gruppen att ha övervikt.

För män 65-84 gäller att 67 % är (minst) överviktiga. Så samma sak där, mindre än 1/3 är "normalviktiga". Även där är det alltså onormalt att vara normal.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/fysisk-aktivitet-och-matvanor/overvikt-och-fetma/forekomst-av-overvikt-och-fetma/#:~:text=F%C3%B6rekomsten%20av%20%C3%B6vervikt%20o ch%20fetma,f%C3%B6rekomsten%20av%20%C3%B6vervikt%2 0och%20fetma

Män 50-58, 60-69 och 70-79 är de största patientgrupperna vad gäller IVA-inläggningar för covid.

Faktiskt så är över hälften av den manliga befolkningen och över hälften över 30 överviktiga. Det är alltså inte normalt för män att vara normalviktig annat än för unga under 30. Se diagram 2.

Det är inte normalt att vara normal.

Men eftersom andelen överviktiga sjunker något över 65 verkar det galet att skylla allvarlig covid på övervikt. Covid är ju trots allt farligare ju äldre man är.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-03-28 kl. 14:58.
Citera
2021-03-28, 14:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Då gäller det att myndigheterna producerar/tillhandahåller tillräckligt mycket munskydd till allmänheten. Har staten pengar att skicka till Sydeuropa har staten också pengar att investera i munskydd. Allting handlar om prioriteringar.
Du och dina munskydd. Det är som plåster på ett benbrott. Grundproblemet att lösa är folkhälsan och skydda de som behöver skyddas fram tills att vaccinet är här. (Som precis som munskydd är en nödlösning)
Citera
2021-03-28, 14:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej, eftersom de är inte lika klarsynta som du. Ett skyddande membran av teflon hade fungerat minst lika bra istället för munskydd

Jag tror på aluminiumfolie jag Tänk om det skulle komma ut att man lika gärna kan skita i munskydd. Vad skulle munskyddsfanatikerna säga då?
Citera
2021-03-28, 14:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns inga vattentäta skott. Unga smittar äldre. Ju mer smittspridning bland yngre, desto fler äldre kommer dö.

Inte om man prioriterar skydd för riskgrupperna dvs äldre och multisjuka. Helt orimligt att hela världen ska behöva stänga ner för ett i princip ofarligt virus för de allra flesta av oss.
Citera
2021-03-28, 14:32
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Evidence. Sjunker det in?

Det jag argumenterade för var att vi inte behöver veta saker för att det skall anses finnas belägg. Det räcker med en korrelation. Försök att läsa vad jag skrev, jag tredje eller fjärde gången skrev jag inte att hypoteser var bevis, jag skrev att korrelation är bevis om det föregås av en hypotes som förklarar korrelationen. Det är inte samma sak som att "hypoteser är bevis".
Citera
2021-03-28, 14:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu är inte cancer överhuvudtaget smittsamt och inte ens en sjukdom. HIV är bara smittsamt om du a) har samlag med någon b) råkar vara en avkomma till någon med HIV. CoViD-19 är ingen farlig sjukdom, det är en fullt normal förkylning som orsakas av ett virus som har blivit terapeutiskt modifierat för att vara mer smittsam och skapa följdsjukdomar som inte är normalt för Coronavidae.

Vi har redan restriktioner för HIV då den sjukdomen är samhällsfarlig.
Försök hålla dig till sanningen i en vetenskaplig medicinsk tråd.
Vad är cancer?
Cancer är ett samlingsnamn för cirka 200 olika sjukdomar, som i sin tur delas in i flera olika undergrupper. Alla cancersjukdomar har det gemensamt att celler på någon plats i kroppen har börjat dela sig och växa okontrollerat.
https://www.cancerfonden.se/om-cancer/symtom-och-orsaker/fragor-och-svar

Nej, själva cancern är inte smittsam, men tex. är HPV smittsamt som sedan kan ge cancer.
Vad är HPV egentligen?
HPV är en förkortning av humant papillomvirus, mänskligt vårtvirus. Alla typer av HPV ger dock inte vårtor. Det finns mer än 200 typer av HPV. De flesta infekterar huden men cirka 40 typer infekterar slemhinnan i underlivet där de kan orsaka till exempel kondylom och livmoderhalscancer. Viruset kan också infektera slemhinnan i munnen. HPV är världens vanligaste sexuellt överförda infektion.
https://ki.se/forskning/fragor-och-svar-om-hpv-och-tonsillcancer

Covid-19 har dödat eller hjälpt till att döda nära 2,8 miljoner människor, så helt ofarligt är det ju inte.
https://covid19.who.int/
Citera
2021-03-28, 14:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det jag argumenterade för var att vi inte behöver veta saker för att det skall anses finnas belägg. Det räcker med en korrelation. Försök att läsa vad jag skrev, jag tredje eller fjärde gången skrev jag inte att hypoteser var bevis, jag skrev att korrelation är bevis om det föregås av en hypotes som förklarar korrelationen. Det är inte samma sak som att "hypoteser är bevis".
Du har försökt med denna märkliga förklaring med mig tidigare, men så är det inte vad jag känner till.

Du får nog bemöda dig att presentera något som styrker ditt påstående om du ska få något gehör för det du framför.
Citera
2021-03-28, 14:38
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Att Paracetamol lindrar smärta genom att hämma produktionen av prostaglandiner är ingen "hypotes", det finns bevis för det. Det är därför de använder just ordet "E-V-I-D-E-N-C-E".
Citera
2021-03-28, 14:40
Medlem
kurt-sunes avatar
https://lockdownsceptics.org/risk-of-asymptomatic-spread-minimal-variants-over-hyped-masks-pointless-an-interview-with-professor- jay-bhattacharya/

Bra intervju med en kunnig person på ämnet..

Lite om munskydden:

Senast redigerad av kurt-sune 2021-03-28 kl. 14:45.
Citera
2021-03-28, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Försök hålla dig till sanningen i en vetenskaplig medicinsk tråd.
Vad är cancer?
Cancer är ett samlingsnamn för cirka 200 olika sjukdomar, som i sin tur delas in i flera olika undergrupper. Alla cancersjukdomar har det gemensamt att celler på någon plats i kroppen har börjat dela sig och växa okontrollerat.
https://www.cancerfonden.se/om-cancer/symtom-och-orsaker/fragor-och-svar

Nej, själva cancern är inte smittsam, men tex. är HPV smittsamt som sedan kan ge cancer.
Vad är HPV egentligen?
HPV är en förkortning av humant papillomvirus, mänskligt vårtvirus. Alla typer av HPV ger dock inte vårtor. Det finns mer än 200 typer av HPV. De flesta infekterar huden men cirka 40 typer infekterar slemhinnan i underlivet där de kan orsaka till exempel kondylom och livmoderhalscancer. Viruset kan också infektera slemhinnan i munnen. HPV är världens vanligaste sexuellt överförda infektion.
https://ki.se/forskning/fragor-och-svar-om-hpv-och-tonsillcancer

Covid-19 har dödat eller hjälpt till att döda nära 2,8 miljoner människor, så helt ofarligt är det ju inte.
https://covid19.who.int/

Men ge dig nu..

Du påstod att cancer var en smittsam sjukdom. Du ser i min text att jag skriver att cancer inte är EN sjukdom och definitivt inte smittsam. Cancer är som ett benbrott, ett resultat på någon orsak som i själv kan vara smittsam.

Svält har dödat miljarder, TBC har dödat miljarder, en vanlig FÖRKYLNING har dödat miljarder! Frågan är hur pass potent viruset är och Coronavidae är inte en potent familj. Hade vi t.ex. haft en lika spridning med Ebola hade mänskligheten varit nästan utrotad. Nu kan vi snacka om farligt virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in