2021-03-28, 11:18
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. Din källa skriver:

Vilket var precis det jag skrev och du käftat mot hela jävla tiden.
Och då får jag be dig läsa vad du skrev igen.

Vad du skriver är att vi inte vet hur Paracetamol fungerar mot smärta. Det vet vi. Vad vi INTE vet är varför Paracetamol t.ex. inte har den antiinflammatoriska effekt som följer när man hämmar produktionen av prostaglandiner med t.ex. Ibuprofen.

Jag förstår uppriktigt sagt inte vad du har för bekymmer med detta, det är ju vitsordat inom forskningen?
Citera
2021-03-28, 11:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Fick vi flest döda per capita om man sammanfattade våren? Det visste jag inte.

Ja. Jämför med grannländerna. Finns inget land som ens ligger i närheten av dödstalen i Sverige.
Citera
2021-03-28, 11:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Han borde titta i intensivvårdsregistret. 82% av de döda har bakomliggande sjukdomar. Ofta kombinerade.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Ni vet att om man är 65+, så har man en riskfaktor?
Man behöver alltså inte vara multisjuk för att räknas som person i riskgrupp.
Jag känner ganska många +65 som är jävligt mycket fräschare än folk i 40 årsåldern
Citera
2021-03-28, 11:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det gör vi iof inte. Snarare tvärtom om man jämför med övriga Europa.

Det får du ange källa till.
Citera
2021-03-28, 11:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det blir som vanlig förkylningsspridning. Du har ju inte klagat på de förkylningar och maginfluensor vi har varje år.

Jämför med Aids istället, eller smittsam cancer. Där har du Covid19. Det är ingen jävla förkylning.
Citera
2021-03-28, 11:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ni vet att om man är 65+, så har man en riskfaktor?
Man behöver alltså inte vara multisjuk för att räknas som person i riskgrupp.
Jag känner ganska många +65 som är jävligt mycket fräschare än folk i 40 årsåldern

Ålder är den största riskfaktorn men samtidigt kan vi se att även ålder behöver nyanseras. De flesta äldre som blir smittade överlever trots allt covid-19. Och i exempelvis Japan med flest äldre i hela världen och extremt tätbefolkat verkar viruset inte ha så mkt att säga till om.
Citera
2021-03-28, 11:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag läser hellre statistiken än aftonbladet om man säger så.

Och jag har fortfarande inte sett något som tyder på att covid-19 skulle vara farligt för barn och unga, mer än andra sjukdomar och virus.

Står precis att flera under 17 år intensivvårdas nu, men det är förstås inte farligt för det. De gör det nog bara för att det är kul på sjukhusen och att de inte har något annat för sig?
Citera
2021-03-28, 11:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det får du ange källa till.

Ja det kan du få.. https://www.dn.se/sverige/overdodligheten-i-sverige-pa-knappt-8-procent-for-2020/

Och på längre sikt är jag ganska säker på att vi kommer att utklassa de flesta andra länder
Citera
2021-03-28, 11:30
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det spelar ingen roll smittan finns redan i landet man åker till.

Därför bör alla som åker tillbaka från högriskländer (länder där smittspridningen är hög) testas när de kommer tillbaka från utlandet.
Citera
2021-03-28, 11:31
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ålder är den största riskfaktorn men samtidigt kan vi se att även ålder behöver nyanseras. De flesta äldre som blir smittade överlever trots allt covid-19. Och i exempelvis Japan med flest äldre i hela världen och extremt tätbefolkat verkar viruset inte ha så mkt att säga till om.

Du glömmer att japanerna är bra på att lyda order som bland annat innebär att man bär munskydd och håller avstånd.
Citera
2021-03-28, 11:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Står precis att flera under 17 år intensivvårdas nu, men det är förstås inte farligt för det. De gör det nog bara för att det är kul på sjukhusen och att de inte har något annat för sig?

Hur många är ”flera”? De flesta vårdas inte där och ju fler som genomgått infektionen desto mindre stress blir det för vården i framtiden.
Citera
2021-03-28, 11:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Du glömmer att japanerna är bra på att lyda order som bland annat innebär att man bär munskydd och håller avstånd.
De lyder inte alls order. Munskydd är ett mode där borta.

Vi håller avstånd på ett helt annat sätt än japaner ens har möjlighet att göra och fler bär munskydd nu än någonsin tidigare. Ändå går det åt skogen i jämförelse trots att Japan har en större andel äldre än oss.
Senast redigerad av kurt-sune 2021-03-28 kl. 11:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in