2021-03-28, 08:43
Medlem
Hej. Vi tänker köpa en kamera och sätta den vid stugan (utomhus ) . Där finns inget Wi fi. Hemma har vi Arlo med wi fi, funkar väldigt bra. Men nu ska vi renovera i stugan och vill när vi inte är där, ha kolla på våra grejer.
Såg att de kamerorna man har till jakt (årtel ) verkar ju både gedigen och vattentåliga.
Är här någon som har en sådan kamera. Samt såg att man ska ha ett kort SD 128 G. Kostade mellan 200/300 hundra. Någon som vet hur länge vara ett sådant kort vara ungefär.
Tacksam för svar.
Citera
2021-03-28, 10:17
Medlem
yz44s avatar
Hur långt är ett snöre?
Det beror på vilken kamera som används, vad den har för upplösning på bilderna samt hur väl de komprimeras.
Men oavsett så bör 128 GB räcka för tusentals bilder vilket är betydligt mer än vad det inbyggda batteriet räcker till.
Citera
2021-03-28, 10:23
Moderator
Tystnads avatar
Funderade med på köpa en pga inbrott.

Har läst just om detta att Batterierna kan vara ett problem om dom tar många bilder, men skall väl gå justera känsligheten osv.

Är det inte bättre ha en kamera med GSM funktion som skickar bilderna ?
Stjäl dom åtelkameran har man ju åtminstone bilderna på förövarna.
Citera
2021-03-28, 10:42
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Funderade med på köpa en pga inbrott.

Har läst just om detta att Batterierna kan vara ett problem om dom tar många bilder, men skall väl gå justera känsligheten osv.

Är det inte bättre ha en kamera med GSM funktion som skickar bilderna ?
Stjäl dom åtelkameran har man ju åtminstone bilderna på förövarna.
På många åtelkameror finns möjligheten att koppla in externt batteri av typ powerbank vilket förlänger batteritiden avsevärt, denna måste i och för sig också väderskyddas på något sätt.

Kameran behöver fri sikt för att bilderna ska vara användbara och då finns alltid risken att den upptäcks.
Då är gsm-alternativet en bra lösning på det problemet. Finns kameror inbyggda i fågelholkar att köpa, men är även något man själv kan göra, då har man även plats för extra batteri..

Något som kan förhindra inbrott är om man installerar larm, gärna ett som låter mycket.
Larmet bör även kunna skicka meddelande (gsm) så att man vet om att någon varit där.
Citera
2021-03-28, 10:49
Medlem
PerniWhas avatar
Hade ett liknande bekymmer men ville först och främst ha koll på temperaturen inne/ute så att inte vattenledningar och toalett fryser sönder. Har två termostatstyrda element och ligger på ca 9 grader plus och lösningen blev en 4g router och systemet har allt eftersom kompletterats med kameror och trådlösa pluggar.
Citera
2021-03-28, 10:49
Medlem
Stugan har el. Men det finns ju också kamrer med solceller som batteri.
Tack för svaret då vet jag att ett kort med 128 räcker rätt länge.
Citera
2021-03-28, 13:41
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorden123
Stugan har el. Men det finns ju också kamrer med solceller som batteri.
Tack för svaret då vet jag att ett kort med 128 räcker rätt länge.

Fast det har du ingen nytta av om tjuvarna tar kameran eller minneskortet.
Välj en modell med 4G istället som kan skicka bilderna någonstans.
Citera
2021-03-28, 13:45
Medlem
Jordgubbes avatar
Och vad var det för fel på min närmast identiska tråd då, känner mig kränkt. // Edit: den tråden var mer fokus på SIM-kort (att kunna ringa upp) medan denna är mer fokus på åtel (att resa och titta i).
Senast redigerad av Jordgubbe 2021-03-28 kl. 13:50.
Citera
2021-03-28, 18:38
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Något som kan förhindra inbrott är om man installerar larm, gärna ett som låter mycket.
Larmet bör även kunna skicka meddelande (gsm) så att man vet om att någon varit där
.

I mitt fall är det ett mindre förråd så där är det inte lönt eller ens praktisk med ett larm .

Åtelkamera är dock högintressant
Citera
2021-03-28, 20:55
Medlem
Tack till ts för trådstarten, är själv också i behov av liknande som frågeställning är.

Tack även till alla tips och det lutar mot en åtelkamera, får läsa på lite mer om vad det är, fungerar osv!
Citera
2021-04-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Och vad var det för fel på min närmast identiska tråd då, känner mig kränkt. // Edit: den tråden var mer fokus på SIM-kort (att kunna ringa upp) medan denna är mer fokus på åtel (att resa och titta i).
Tycker Lorden bör ta en titt på din tråd. Simkort är bra för då kan du få information när något händer och om tjuven tar kameran så har du bilderna i säkert förvar.
Citera
2021-12-30, 13:43
Moderator
Tystnads avatar
Ni som har Åtelkameror .....

Kan man via fjärr , app styra att ta bilder enskilt , dvs utanför rörelsedetektorns "övervakning tid"??

fått tips om bla denna skall vara bra :
https://www.hylte-lantman.com/pro-optics-pro-34g-atelkamera-inkl-3-manaders-hyltesim

man kan styra via app /sms men står ytterst lite om detta ovan.

Varför? om någon undrar.... Jo har tankar om att kunna nattetid kontrollera om en mätare om denna rör sig eller inte ,misstänker nämligen sabotage eller fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in