2021-03-28, 09:30
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du verkar oroa dig för skolan så då är det lätt att hamna i hypokondrikerfacket.

Så varför skydda folk som inte ens behöver skyddas?

Det är uppenbart att en öppnad skola fungerar som en smittspridare, eleverna som blir smittade riskerar att smitta de olika grupperna av vuxna som löper större risk att bli allvarligt sjuk i Covid19.
Därför ska man så långt det är möjligt skydda barnen från att bli smittade och smittspridare!
Citera
2021-03-28, 09:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Det är uppenbart att en öppnad skola fungerar som en smittspridare, eleverna som blir smittade riskerar att smitta de olika grupperna av vuxna som löper större risk att bli allvarligt sjuk i Covid19.
Därför ska man så långt det är möjligt skydda barnen från att bli smittade och smittspridare!
Varför ska du skydda barnen överhuvudtaget? Det är mindre farligt att smittas med covid19 än den vanliga influensan för barn.

Det här är ett helt orimligt och hypokondriskt resonemang
Citera
2021-03-28, 09:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Jag oroar mig för skolan på grund av mutationen som numera är dominerande och mycket mer smittsam. Hade förutsättningarna varit lika i höstas hade jag ryckt på axlarna - vi vet att wuhan-varianten låter barn vara i fred i princip.

Naturligtvis skall man bara skydda folk som behöver skyddas. Det är ju så logiskt det kan bli. När det då påstås att t.ex. andningsskydd och visir inte fungerar så blir det direkt kontraproduktivt. Det fungerar inte för samhället men det fungerar för individen. Det är inte så komplicerat egentligen.

Med tanke på statistiken tror jag att din oro är helt obefogad.

Problemet är att varje individ är en del av samhället så därför är personligt skydd helt meningslöst såvida man inte måste använda det pga att man är i riskzonen för att bli allvarligt sjuk i covid.
Citera
2021-03-28, 09:35
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Varför ska du skydda barnen överhuvudtaget? Det är mindre farligt att smittas med covid19 än den vanliga influensan för barn.

Det här är ett helt orimligt och hypokondriskt resonemang
För att barnen INTE ska föra smittan vidare till folk som kan bli allvarligt sjuka i Covid19, du verkar vara trögfattad eller så är du bara uttråkad och vill sprida dynga?
Citera
2021-03-28, 09:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
För att barnen INTE ska föra smittan vidare till folk som kan bli allvarligt sjuka i Covid19, du verkar vara trögfattad eller så är du bara uttråkad och vill sprida dynga?

Så du säger att vi ska stänga skolorna? Många barn har redan haft covid för länge sedan utan att ens veta om det. Det är bra för alla i samhället och för barnens framtida skydd mot detta coronavirus.
Citera
2021-03-28, 09:37
Medlem
madchances avatar
Citat:
Med tanke på statistiken tror jag att din oro är helt obefogad.
Detta var goda nyheter! Kan du länka statistiken du refererar till?

Citat:
Problemet är att varje individ är en del av samhället så därför är personligt skydd helt meningslöst såvida man inte måste använda det pga att man är i riskzonen för att bli allvarligt sjuk i covid.
Precis.

Folk i riskzonen: skydda
Övriga: lev som vanligt

Detta var ungefär detta man försökte åstadkomma i våras men många människor hamnade i kläm.
Citera
2021-03-28, 09:38
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Samtidigt är inte lärare mer drabbade än några andra yrkeskategorier..

Vi måste sluta se barn som smitthärdar. Det är en felaktig bild och vittnar om en sjuklig hypokondri.

Du har fel många är små smutsiga, ovårdade, omedvetna, tanklösa som garanterat inte tvättar händerna ens varje dag. En del har dessutom föräldrar som är lika dana trots att de blivit vuxna.

Fy fan att ha med andras barn att göra. Lärare har ändå valt sitt yrke ivriga att få påverka och utge sin politisk korrekta syn till de små liven. Så på nått sätt kan jag tycka de inte är mer än rätt åt dem.

Och det är en mer drabbad yrkesgrupp än genomsnittet även om det inte är i nivå med de inom vården.

Men nu tar jag paus ska gå en runda och bränna av lite bukfett så jag inte ser ut som Kurt Sunes avatar.
Citera
2021-03-28, 09:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du har fel många är små smutsiga, ovårdade, omedvetna, tanklösa som garanterat inte tvättar händerna ens varje dag. En del har dessutom föräldrar som är lika dana trots att de blivit vuxna.
vad är det som är så farligt med det? Att skydda sig allt för mkt har visat sig vara helt kontraproduktivt. Både det när det gäller allergier men också att utsättas för virus. Det är när vi skyddar oss för mkt som problemen uppstår.

Citat:
Fy fan att ha med andras barn att göra. Lärare har ändå valt sitt yrke ivriga att få påverka och utge sin politisk korrekta syn till de små liven. Så på nått sätt kan jag tycka de inte är mer än rätt åt dem.
de ska göra sitt jobb som alla andra och sluta gnälla. Tillhör de riskgrupp är det en annan sak.

Citat:
Och det är en mer drabbad yrkesgrupp än genomsnittet även om det inte är i nivå med de inom vården.
nej de är det inte det.

Citat:
Men nu tar jag paus ska gå en runda och bränna av lite bukfett så jag inte ser ut som Kurt Sunes avatar.
det låter klokt det. Det bästa skyddet mot detta virus. Bättre än alla vacciner och munskydd som finns..
Citera
2021-03-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Så en unge har råkat bli sjuk i Covid19 (eller 20) och sedan har 7 till i klassen råkat bli sjuka? Yes! Sensationsrubriker på hög nivå.

Ska vi stänga ned skolor och arbetsplatser varje år anser du? För varje år har vi epedimier av CoViD, inViD samt CalViD. Varje år läggs ett antal tusen personer in på IVA för dessa sjukdomar och varje år dör folk av dessa sjukdomar.

Troligen är du en sådan förälder som släpar din febersjuke unge till förskola eller skola och säger till personalen att telningen minsann har varit hemma i en hel dag och är frisk nu. För det är ju inte så farligt med varken CoViD, inViD eller CalViD i verksamheten.

Skämtar du?! Det stängs ner skolor hela tiden och överallt! I Norge så är hela mellan- och lågstadiet nu stängda - varför tror du detta sker?
Citera
2021-03-28, 09:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Detta var goda nyheter! Kan du länka statistiken du refererar till?
jag har inte mer statistik än den som finns på SVT etc och jag kan inte se några tecken på att iva skulle krylla av unga och friska med ”covid-20”

Citat:
Precis.

Folk i riskzonen: skydda
Övriga: lev som vanligt

Detta var ungefär detta man försökte åstadkomma i våras men många människor hamnade i kläm.

För man inte la tillräckligt med resurser på att skydda de sköraste och de trångbodda i förorterna med dålig grundhälsa.

Det var de som kunde jobba hemma som fick den mesta av hjälpen.
Citera
2021-03-28, 09:48
Medlem
Citat:
Så du säger att vi ska stänga skolorna? Många barn har redan haft covid för länge sedan utan att ens veta om det. Det är bra för alla i samhället och för barnens framtida skydd mot detta coronavirus.

Och för de som de då smittar är det bra för att?
Citera
2021-03-28, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Skämtar du?! Det stängs ner skolor hela tiden och överallt! I Norge så är hela mellan- och lågstadiet nu stängda - varför tror du detta sker?

1. En mediahype orsakade totalkatastrof bland befolkningen.
2. Norge är i press från Sverige som har ett av WHOs bsl-4-labb.
3. WHO vill lägga locket på och försöka få stopp på ett virus de själva har tillverkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in