• 2
  • 3
2021-03-26, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Nej. Vad jag menar är att om datorn är utrustad med kontakter för anslutning av firewire-enheter och thunderbolt-enheter, då kan kan en elak hacker stoppa i en "fejk-enhet" som är förberedd på ett sätt som gör att hackaren kan gå förbi alla mjuvaruskydd som lösenord mm, och installera ett eget program som gör det hackaren vill ska utföras även efter att hackaren ryckt ur sin "fejk-enhet" och lämnat rummet.

Detta är aningen avancerat för mig eftersom mina datorkunskaper är rätt så begränsade, minst sagt. Men om vi tar dom vanliga "hackerprogramen" som används för att manövrera/styra/utföra kommandon på datorer. Vi säger såhär.

Jag besöker en kompis och får tillgång till hans stationära dator en stund. Sedan installerar jag ett sådant program. Vi säger att personen har internet när jag gör det. Sedan efter några dagar så säger personen upp sitt bredbandsavtal och datorn saknar då internet. Då tolkar jag det som att det trots det kommer gå att styra datorn, trots att personen inte längre har något internet?
Om man använder programmen Firewire, PCMCIA, Thunderbolt?

Förlåt om det blir ett upprepande men jag förstår mig inte på datorer.
Citera
2021-03-26, 16:10
Medlem
"Hackad" betyder bara att någon brytit sig in i datorns system.

Om det är remote eller om du står vid datorn och utför jobbet har ingen betydelse i ordet.

Så JA du kan absolut hacka datorer utan internet.
Citera
2021-03-26, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
"Hackad" betyder bara att någon brytit sig in i datorns system.

Om det är remote eller om du står vid datorn och utför jobbet har ingen betydelse i ordet.

Så JA du kan absolut hacka datorer utan internet.

Jag vet ju att om man installerar ett hackerprogram på en dator så går den datorn sedan att styra utifrån. Men fungerar det att styra datorn utifrån med samma program om den "hackade" datorns internet upphör? Det är vad frågan handlar om.

Om man har en adapter som man sätter i datorn, då har jag förstått det som att datorn går att styra utifrån, även om datorn saknar internet.
Citera
2021-03-26, 16:42
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia
Detta är aningen avancerat för mig eftersom mina datorkunskaper är rätt så begränsade, minst sagt. Men om vi tar dom vanliga "hackerprogramen" som används för att manövrera/styra/utföra kommandon på datorer. Vi säger såhär.

Jag besöker en kompis och får tillgång till hans stationära dator en stund. Sedan installerar jag ett sådant program. Vi säger att personen har internet när jag gör det. Sedan efter några dagar så säger personen upp sitt bredbandsavtal och datorn saknar då internet. Då tolkar jag det som att det trots det kommer gå att styra datorn, trots att personen inte längre har något internet?
Om man använder programmen Firewire, PCMCIA, Thunderbolt?

Förlåt om det blir ett upprepande men jag förstår mig inte på datorer.

I detta fallet kommer du inte kunna fortsätta ge nya kommandon till kompisens dator via Internet.

Men om du går hem till kompisen igen, och om du var duktig på att hacka datorer, så skulle du kunna ge kompisens dator nya kommandon på plats, tex via Firewire eller Thunderbolt.

Firewire och Thunderbolt kan, när du är på plats vid datorn, även användas för att plocka ut data som hämtas in i stunden eller som hämtats in under tid när du inte varit på plats.

Oavsett vilka kommandon du lyckats ge till din kompis dator att utföra så kommer den inte kunna skicka hem något till dig via Internet, om kompisen inte har Internet-uppkoppling, så vida du inte lyckas få datorn att använda din kompis mobiltelefon för att skicka vidare.

Men även om Internet inte skulle gå att använda på något vis, påstår jag att det finns andra sätt att få datorn att sända ut information. Men då måste du vara i närheten ändå, och sitta i en skåpbil eller i en buske, med en speciell mottagare, högst ett par trädgårdar bort.
Senast redigerad av henriko 2021-03-26 kl. 16:45.
Citera
2021-03-26, 16:54
Medlem
Citat:
I detta fallet kommer du inte kunna fortsätta ge nya kommandon till kompisens dator via Internet.

Men om du går hem till kompisen igen, och om du var duktig på att hacka datorer, så skulle du kunna ge kompisens dator nya kommandon på plats, tex via Firewire eller Thunderbolt.

Firewire och Thunderbolt kan, när du är på plats vid datorn, även användas för att plocka ut data som hämtas in i stunden eller som hämtats in under tid när du inte varit på plats.

Oavsett vilka kommandon du lyckats ge till din kompis dator att utföra så kommer den inte kunna skicka hem något till dig via Internet, om kompisen inte har Internet-uppkoppling, så vida du inte lyckas få datorn att använda din kompis mobiltelefon för att skicka vidare.

Men även om Internet inte skulle gå att använda på något vis, påstår jag att det finns andra sätt att få datorn att sända ut information. Men då måste du vara i närheten ändå, och sitta i en skåpbil eller i en buske, med en speciell mottagare, högst ett par trädgårdar bort.

Om man använder en usb sticka och placerar den i en dator. Och usb stickan har någon form av hackerprogram i sig, går det då att styra datorn via usb stickan även om personen i fråga saknar internet och bredband? Sig att man stoppar in usb stickan i en stationär dator nrä man är på besök hos någon. Eller krävs det att personen har internetuppkoppling för att det ska gå tt styra datorn?
Citera
2021-03-26, 17:00
Medlem
Du kan ju förstås hacka en dator utan nätuppkoppling om du har fysisk tillgång till den. Utan fysisk tillgång ser jag inte hur det skulle gå.

Ifall man efter att man kommit in i datorn vill ge sig själv en smidig bakdörr tillbaka in i systemet där du kan styra datorn på distans vore enklaste lösningen installera en USB nätverksadapter i datorn och hoppas ingen upptäcker den.

Det finns olika experiment på att sända data från en dator akustiskt genom att variera fläktens hastighet.
Du måste då lämna en mobil i närheten med mikrofonen påslagen. TEORETISKT kunde man då få information från datorn utan installera något annan än mjukvara på den.
Senast redigerad av sidsix 2021-03-26 kl. 17:10.
Citera
2021-03-26, 17:03
Medlem
Citat:
Om man använder en usb sticka och placerar den i en dator. Och usb stickan har någon form av hackerprogram i sig, går det då att styra datorn via usb stickan även om personen i fråga saknar internet och bredband? Sig att man stoppar in usb stickan i en stationär dator nrä man är på besök hos någon. Eller krävs det att personen har internetuppkoppling för att det ska gå tt styra datorn?

Det skulle i så fall krävas att USB-stickan har någon form av radioutrustning, så du kan kommunicera med den utifrån. Men om du har en stat som betalar räkningarna så går det att lösa utan större problem: redan på 70-talet fanns radiosändare stora som tändstickor! De hade förstås ingen vidare räckvidd, kanske så mycket som 50 meter, men om du vill avlyssna en spion räcker det.

För lite rolig läsning kan du börja tex här: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Th...stening_device)
Citera
2021-03-26, 17:26
Medlem
henrikos avatar
Citat:

En klassisk USB-port ger inte naivt tillgång till datorns minne på samma sätt som tex Firefire.

Men däremot kan det man stoppar i USB-porten agera som ett USB-tangentbord, som då automatiskt och snabbt kan skriva en massa kommandon för att ta över datorn, och sedan städar bort spåren efter sig, inom sekunder. Detta förutsätter dock att datorns användare är inloggad på datorn, alltså att datorn inte är låst med ett lösenord just då.

Lite beroende på hur datorn står placerad, och lite beroende på om den har en dockningsstation eller inte, så kan man dock tänka sig att lämna kvar en liten fejk-USB-enhet, som på lite olika sätt försöker gissa när användaren har loggat in men ändå inte verkar aktiv, och precis då slår den till och blixtsnabbt skriver in en massa kommandon för att ta över makten över datorn, innan någon hinner reagera.

En enda pytteliten grej du sätter i USB-porten kan samtidigt agera som ett tangentbord, och som en mus, för att styra datorn, samtidigt som den agerar som ett minne där den kan ha alla sina egna instruktioner och olika verktyg som den då kan lägga in på måldatorn. Inget hindrar att enheten har helt egna sensorer för att avgöra när datorns ägare är i närheten eller inte.

Jag vill ändå hävda att en dator med enbart en gammal USB är lite säkrare än en med Firewire, PC-card eller Thunderbolt, för den här typen av attacker, när hackern har datorn inom en armlängds avtånd, men under väldigt kort tid.

Om vi istället pratar om attacker där hackern har datorn inom en armlängds avstånd i flera timmar, då spelar det mindre roll om den saknar naivt konstruera portar på utsidan eller inte. För i ett sådan scenario kan man alltid skruva isär den och med speciell utrustning koppla in sig rakt på minnet inuti datorn och den vägen tanka ur data eller ta över makten.
Citera
2021-03-26, 18:20
Medlem
Citat:
En klassisk USB-port ger inte naivt tillgång till datorns minne på samma sätt som tex Firefire.

Men däremot kan det man stoppar i USB-porten agera som ett USB-tangentbord, som då automatiskt och snabbt kan skriva en massa kommandon för att ta över datorn, och sedan städar bort spåren efter sig, inom sekunder. Detta förutsätter dock att datorns användare är inloggad på datorn, alltså att datorn inte är låst med ett lösenord just då.

Lite beroende på hur datorn står placerad, och lite beroende på om den har en dockningsstation eller inte, så kan man dock tänka sig att lämna kvar en liten fejk-USB-enhet, som på lite olika sätt försöker gissa när användaren har loggat in men ändå inte verkar aktiv, och precis då slår den till och blixtsnabbt skriver in en massa kommandon för att ta över makten över datorn, innan någon hinner reagera.

En enda pytteliten grej du sätter i USB-porten kan samtidigt agera som ett tangentbord, och som en mus, för att styra datorn, samtidigt som den agerar som ett minne där den kan ha alla sina egna instruktioner och olika verktyg som den då kan lägga in på måldatorn. Inget hindrar att enheten har helt egna sensorer för att avgöra när datorns ägare är i närheten eller inte.

Jag vill ändå hävda att en dator med enbart en gammal USB är lite säkrare än en med Firewire, PC-card eller Thunderbolt, för den här typen av attacker, när hackern har datorn inom en armlängds avtånd, men under väldigt kort tid.

Om vi istället pratar om attacker där hackern har datorn inom en armlängds avstånd i flera timmar, då spelar det mindre roll om den saknar naivt konstruera portar på utsidan eller inte. För i ett sådan scenario kan man alltid skruva isär den och med speciell utrustning koppla in sig rakt på minnet inuti datorn och den vägen tanka ur data eller ta över makten.

Hmm okej.
Citera
2021-03-26, 18:34
Medlem
Citat:
intressant

Om du gillar "cloak and dagger"-grejer kan jag rekommendera engelsmannen Peter Wright: han jobbade några decennier inom brittiska kontraspionaget, och när han pensionerade sig skrev han två böcker om sina uppleverlser i den världen. Riktigt kul läsning, tyckte jag när jag läste dem.
Citera
2021-03-26, 20:34
Medlem
Sainsburyss avatar
Utan att veta allt för mycket av just hacking så kan jag anta detta.

Om en person har installerat ett virus/trojan på din dator när du har haft internetuppkoppling men inte längre har det, så kan han kanske fortsätta fjärrstyra din dator och se allt som händer om han befinner sig tillräckligt nära och använder någon WiFi eller Bluetooth exploit.

Om personen vill hacka dig men din dator inte har en internetuppkoppling men dock ett trådlöst nätverkskort, så kan han (förutsatt att han vet vad han gör) hacka sig in om han befinner sig tillräckligt nära. Då använder han program likt Wireshark för att avlyssna din dators trådlösa nätverkskort när den kommunicerar med routern.
Då får han använda några andra program samt exploits för att kunna ta sig in i din dator.
Är det lätt och något gemene man kan göra? Nej, absolut inte.
Citera
2021-03-28, 08:54
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enavgudsprototyper
Det beror helt på vad du menar med att "hacka".
Att t.ex. avlyssna en dator kan göras på andra sätt.
https://nocamels.com/2016/07/israeli...ters-via-fans/

Har även för mig att det gjort lyckade försök att avlyssna CPU instruktioner genom att detektera små fluktuationer av el-spänningen i byggnaden där datorn står.

Det verkar vara sjukt omständligt! Dels ska man lyckas plantera ett malware i datorn, dels behöver man en mottagare, som i deras exempel är en mobiltelefon som även den är infekterad.. I teorin funkar det säkert, men i praktiken? Tveksamt!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in