2021-03-27, 20:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Har lite frågor rörande enskilt åtal.

1) Om jag väcker enskilt åtal mot en person. Hamnar det alltid i rätten då? Eller görs någon bedömning?
Hur går det till rent praktiskt? Får motparten hem ett brev från Åklagarmyndigheten eller Tingsrätten?

2) Om jag förlorar får jag stå för både mina egna och motpartens rättegångskostnader, liksom för hela rättegången i sig? Visst är det så? Vad kan det kosta? Kan motparten yrka ersättning för hur stora kostnader som helst rörande advokater, utebliven arbetsinkomst etc? Hur mycket kan jag tänkas riskera om jag väcker enskilt åtal och förlorar? Finns något tak?
Citera
2021-03-27, 21:30
Medlem
miikoss avatar
1. Det handläggs alltid av domstolen. Om det går till huvudförhandling eller ej beror på flera saker. Dels så måste den åtalade delges åtalet innan preskribitionstiden för brottet, avgiften behöver betalas och så kan domstolen göra en bedömning av gärningsmannabeskrivningen för att bedömma om ett åtal är ogrundat, ex falska brott, så kan åtalet ogillas direkt utan förhandling. För brott som normalt är under allmänt åtal så krävs det också att åklagarmyndigheten har beslutat att inte åtala.

2.
Domstolen tar för fn. 2 800 kr i avgift.
Motparten kan väl få högre summor än det, för advokat hade jag räknat med minst 1 000 kr exklusive moms per timme. Resor, kostnader för vittnen. Går inte att säga på förhand utan att veta vad det handlar om.
Och sedan dina kostnader.

Med andra ord så behöver du inte betala för domstolens kostnader, annat än ansökningsavgiften. Det mesta av domstolens kostnader betalas av skattemedel.
Senast redigerad av miikos 2021-03-27 kl. 21:34.
Citera
2021-03-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
1. Det handläggs alltid av domstolen. Om det går till huvudförhandling eller ej beror på flera saker. Dels så måste den åtalade delges åtalet innan preskribitionstiden för brottet, avgiften behöver betalas och så kan domstolen göra en bedömning av gärningsmannabeskrivningen för att bedömma om ett åtal är ogrundat, ex falska brott, så kan åtalet ogillas direkt utan förhandling. För brott som normalt är under allmänt åtal så krävs det också att åklagarmyndigheten har beslutat att inte åtala.

2.
Motparten kan väl få högre summor än det, för advokat hade jag räknat med minst 1 000 kr exklusive moms per timme. Resor, kostnader för vittnen. Går inte att säga på förhand utan att veta vad det handlar om.

Med andra ord så behöver du inte betala för domstolens kostnader, annat än ansökningsavgiften. Det mesta av domstolens kostnader betalas av skattemedel.

Låter som att det är ansökningsavgiften för stämning du angett, den är på 2800 om det inte är s.k. småmål. då gäller 900. Nu var det enskilt åtal tråden handlade om, inte stämning i civilmål.
Citera
2021-03-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Låter som att det är ansökningsavgiften för stämning du angett, den är på 2800 om det inte är s.k. småmål. då gäller 900. Nu var det enskilt åtal tråden handlade om, inte stämning i civilmål.

Enskilt åtal går under kategori B enligt Förordning (1987:452) om avgifter vid de allmänna domstolarna
och kostnaden för dessa är 2 800kr.
Citera
2021-03-27, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Enskilt åtal går under kategori B enligt Förordning (1987:452) om avgifter vid de allmänna domstolarna
och kostnaden för dessa är 2 800kr.
Ok, så de råkar sammanfalla i avgiftshänseende med det jag skrev då tydligen.
Citera
2021-03-27, 23:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos

2.

I mitt fall är brottet bara någon månad gammalt och preskriptionstiden lär vara 2 år. Åtalet är garanterat inte ogrundat. Däremot är jag osäker på om det kommer räcka för en fällande dom. Jag har en polisanmälan inne för prövning mot allmänt åtal, men jag befarar att den kommer läggas ned. Återstår då så vitt jag känner till enskilt åtal. 2800:- i avgift tar jag mer än gärna.

Det jag är rädd för är motpartens kostnader. Kan motparten teoretiskt redovisa hur stora kostnader som helst? Låta en försvarsadvokat läsa in sig på målet i 100 timmar osv a 2000 kr/tim. Eller kan de säga 1000 timmar så jag åker på 2 miljoner i kostnader? Finns det i överhuvudtaget något tak? Jag kan ju också anlita advokat. Om jag vinner ska väl motparten betala mina kostnader? Finns det något tak för hur höga kostnader jag kan ha? Olika advokater har kanske olika arvode, eller finns någon slags standard?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in