2021-03-27, 20:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Hur många av de 294 som nu ligger på IVA som är mellan 30-40 år är svårt att säga. Från IVA-registret kan man dock utläsa att de senaste 14 dagarna har 28 personer i åldern 30-39 skrivits in på IVA. Av dem är 13 inte "taggade" med någon riskgrupp.

Kan låta mycket, men som tidigare så visar statistiken på att det inte alls är fler unga friska som nu blir svårt sjuka.

För ganska precis 1 år sedan när första vågen var som värst skrevs det in enligt nedan i samma åldersgrupp och 14-dagarsperioder (antal utan riskgrupp i parentes)

3/23-4/05 : 27 st (11)
4/05-4/19 : 39 st (16)
4/20-5/03 : 26 st (13)

Alltså precis samma nivå på antal och antal ej i riskgrupp. Det är jävligt enkelt att slänga ur sig ogrundade lögner på internetforum. Som att det är något nytt att unga friska blir svårt sjuka av COVID-19. Det har de blivit sedan start, men de är väldigt få till antal och risken för svår sjukdom i den åldern är mycket låg.

Men som jag sagt tidigare, nu ska risken vara = 0 annars måste vi stänga allt. Inga vaccin får heller användas om det är 20/20000000 som fått blodpropp.

Det här är ungefär min bild. De som ojar sig om unga kan inte visa på någon statistik för sina påståenden. Det är bara dumt att sprida skräckpropaganda om man inte har något att komma med.

Om unga och friska varit lite smarta hade de tagit emot covid med öppna armar och levt på som vanligt och byggt upp sitt immunförsvar under tiden. Men så blev det tyvärr inte.
Citera
2021-03-27, 20:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Återigen, de avlidna dog inte av de bakomliggande sjukdomarna. Då hade de varit motsvarande sjukdomar som varit angivna som dödsorsak på dödscertifikaten.

Jo man kan dö i samtliga bakomliggande sjukdomar och riskfaktorer och dessa förkortar i sig livet. Det som påverkar absolut mest är förstås ålder och det ser vi ju på de som dör som i medel är 84 år.
Citera
2021-03-27, 20:56
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Skulle gissa på yngre och aktiva människor, men det är i sig inte farligt för de allra flesta.

Så särskilt ”drabbade” vete fan om så många blir.

Du talar i princip emot dig själv med det uttalandet, kan det vara så att du bara trollar runt i din oro rörande smittan?
Citera
2021-03-27, 20:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Du talar i princip emot dig själv med det uttalandet, kan det vara så att du bara trollar runt i din oro rörande smittan?

Varför det? Jag har redan haft covid och har antikroppar. Går inte runt och oroar mig ett piss, men vissa andra verkar göra det helt i onödan.
Citera
2021-03-27, 21:04
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Varför det? Jag har redan haft covid och har antikroppar. Går inte runt och oroar mig ett piss, men vissa andra verkar göra det helt i onödan.

Två grundläggande aspekter:
1. Var inte en smittspridare
2. Bli inte smittan.

Sedan tillägger jag att mutationer av smittan kan direkt "blåsa bort" allt rörande vår eventuellt funna trygghet, tyvärr.

Vi är inte på lång väg säkra även om vi har genomlidit de första av vågor.
Senast redigerad av Vasteras 2021-03-27 kl. 21:11.
Citera
2021-03-27, 21:09
Avstängd
Citat:
Jo man kan dö i samtliga bakomliggande sjukdomar och riskfaktorer och dessa förkortar i sig livet. Det som påverkar absolut mest är förstås ålder och det ser vi ju på de som dör som i medel är 84 år.

Visst kan man dö av de bakomliggande sjukdomarna men det var inte det jag skrev. Läs gärna igen.
Citera
2021-03-27, 21:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Två grundläggande aspekter:
1. var inte en smittspridare
2. Sprid inte smittan.

Sedan tillägger jag att mutationer av smittan kan direkt "blåsa bort" allt rörande vår eventuellt funna trygghet, tyvärr.

Vi är inte på lång väg säkra även om vi har genomlidit de första av vågor.

Det här är helt orimliga krav som vi lever. Man ska inte behöva ha dåligt samvete för att man lever sitt liv.

Jag har två bättre förslag

1. Sköt sin hälsa
2. Sluta misshandla din kropp med skräpmat, alkohol och tobak
Citera
2021-03-27, 21:11
Medlem
Citat:
De har så pass bra folkhälsa att de inte ens behövde göra så mycket. Vad jag vet har livet varit nästan precis som vanligt i Japan under pandemin.

Hur många infektionsfall de har är svårt att mäta exakt. Det troliga är att många blivit smittade men det bet inte på japanerna och de byggde upp immunitet.

Ungefär som för vanligt friskt folk här i västvärlden. De flesta får trots allt milda symptom. Inkl undertecknad.

Väldigt få japaner är överviktiga, de äter väldigt hälsosam mat.
Citera
2021-03-27, 21:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Väldigt få japaner är överviktiga, de äter väldigt hälsosam mat.

Precis ... det är därför de klarar pandemin som en dans sannolikt.
Citera
2021-03-27, 21:15
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Det här är helt orimliga krav som vi lever. Man ska inte behöva ha dåligt samvete för att man lever sitt liv.

Jag har två bättre förslag

1. Sköt sin hälsa
2. Sluta misshandla din kropp med skräpmat, alkohol och tobak

Det låter nästan hur man ditten fucken datt med häxprocesser, det var inte verkningsfullt.
Det samma här hur regeringen hanterar detta, sjukt!
Sunt förnuft för i helvete!
Citera
2021-03-27, 21:24
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Lycka till att inte bli smittad. Det här viruset är i klass med vattkoppor. .
Det dör i snitt 20 personer i vattkoppor varje år i UK. Hittills har det avlidit i runda tal 150,000 personer i COVID-19.

Du tycker att det känns jämförbart?

VZV R0 = 10-12

https://www.hse.ie/eng/health/immunisation/hcpinfo/guidelines/chapter23.pdf
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-27 kl. 21:29.
Citera
2021-03-27, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det är som en vanlig influensa.

Jag har smittan just nu och jag skulle säga att den är mildare än influensan. När jag får influensa blir jag alltid mycket mer sjuk än vad jag är nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in