2021-03-27, 20:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ingen tvekan om att det är bra att vi får i oss de vitaminer vi behöver, men det är ingen universalmedel för att undvika att bli sjuk. Ibland framställs det så, men det är rent bullshit.
På somliga låter det som om alla bara åt en d-vitamintablett om dagen så skulle pandemin vara över. Fullständigt nys naturligtvis.

I en större population tror jag det märks genom att färre blir allvarligt sjuka eller dör. Men såklart ingen garanti för att inte bli sjuk.

Sverige kan vara lindrigare drabbade pga färre med d vitamin brist.
Citera
2021-03-27, 20:21
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
...och trångboddhet? Räcker väl förresten med att vara förälder till barn som går i skolan så utsätter man sig för risk. Hade du tänkt att alla föräldrar ska gå runt med andningsskydd 24/7 hemifrån för att skydda sig mot smitta? Många invandrare har förresten många barn så de löper självklart större risk.

Trams, syftar du på att detta är genetiskt påverkande?
Citera
2021-03-27, 20:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Hur är det med ”covid-20”?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...us-an-tidigare

Sidan kunde ej hittas.

Men är intressant att förstå om d vitamin även minskar risken att bli allvarligt sjuk av nya mutationer
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Jag vet att Japaner äter alger o lax. Använder såklart mycket alger o lax i min kost.
jag med och har således ingen d-vitaminbrist

Citat:
Du borde ju även veta att japaner inte är maskförnekare.

Det är de inte i Sydeuropa heller. Eller i usa... ändå har det gått åt helvete.

Och som lite av ödets ironi så går det bättre för de delstater som slopat masktvånget.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Ja, jag tror på det jag skriver.

Coronavirus tål Inte UV strålning. Då dör det , om det är utanför kroppen, håller man lite avstånd på sommaren så smittar det därför inte. Men om man pussas, kramas och byter andedräkt nära varandra kan det naturligtvis smitta oavsett hur stark solstrålningen är,

Vitamin D modulerar immunförsvaret och gör så att man får ett effektivt försvar utan hyperinflammation. Bara det faktum att solen skiner innebär dock inte att man skapar vitamin D! Man måste vara ute i solen, åtminstone delvis utan kläder.
Gamla i Spanien har tex väldigt låga nivåer av vitamin D, de går ju aldrig ut i solen på sommaren. Ett annat land med låga nivåer på vitamin D i befolkningen är Iran.
Sverige och Thailand har bland de högsta vitamin D nivåerna, i Sverige på grund av vår berikning av mat. Samt vår ofta gedigna konsumtion av lax, gös, sill och ägg. Tyvärr äter våra mörkhyade nysvenskar oftast mindre av den D-vitaminberikade kosten. De köper kanske inte Bregott utan importerad matolja, de dricker kanske inte mjölk och fil.

Fetma som ger dåligt reglerat blodsocker ökar också risken mycket för Covid , liksom andra infektioner.

UV-ljus i alla ära, men jag är övertygad om att typ 95% av smittoöverföringen i Sverige sker i inomhusmiljö. I förskola, skola, på arbetsplatser och i kollektivtrafik. Smittoöverföringen sker antingen genom droppsmitta eller genom aerosoler. Tjatas mycket om handtvätt och handsprit, men det är nog en tämligen ovanlig smittväg att någon tar i ett kontaminerat föremål för att sedan klia sig i ögonen. Jag tror utan omsvep att 99% av smittspridningen sker genom luftvägarna.
Citera
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Ingen som vill diskutera detta?

”Norsk läkare slår larm om ”covid-20”: ”Helt annat virus än tidigare”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86MOPA/norsk-lakare-slar-larm-om-covid-20-helt-annat-virus-an-tidigare

Haha, ständigt dessa "larm". Hur många gånger per år har inte Aftonbladet och annan propagandamedia rubriker som innhåller ordet "larm", eller "läkare/forskare slår larm"?

Sluta läs skiten så mår ni bättre.
Citera
2021-03-27, 20:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Trams, syftar du på att detta är genetiskt påverkande?

Vilket av det?
Citera
2021-03-27, 20:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja fast tittar du på de som dött så har 82% haft andra bakomliggande sjukdomar. Ofta kopplade till just övervikt.

Det är med övervikt som är inkörsporten till de många andra kroniska sjukdomarna.

Det där är dina egna slutsatser. Oavsett om det fanns bakomliggande sjukdomar eller inte bland de människor som avlidit av Covid så beror inte dödsorsaken på motsvarande sjukdomar utan beror på det virus som vi diskuterar i den här tråden.
Citera
2021-03-27, 20:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du är uppenbart ett totalt faktaresiatent GBD får.
du vet fortfarande inte vad GBD står för. Vilka är det som ligger bakom GBD och vilka universitet kommer de ifrån? Nä du... GBD är inga knäppskallar. De säger som det är. Lockdowns lönar sig inte. Och det är tur att några säger emot medan politiker tävlar om vem som kan stänga ner flest skolor och förbjuda flest fritidsaktiviteter för barn.

Citat:
Vi andra förstår att vi nu har en brittisk variant som inte bara drabbar fetton eller äldre med ena foten i graven.
Du förstår inte mycket du. Sköt hälsan så slipper du vara så orolig. Det har gått ett år ju snart..
Citera
2021-03-27, 20:28
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Sidan kunde ej hittas.

Men är intressant att förstå om d vitamin även minskar risken att bli allvarligt sjuk av nya mutationer

Det talas mycket om olika vacciner och huruvida de ska tas eller inte (bieffektriskerna).
Vitamin-D är något som nämnts men var knappast reella resultat att betrakta i denna stund.

Ge helt fanken fan i att bli smittad ser jag som den säkraste lösningen.
Det innebär färre smittade samt att viruset inte kan gro vidare och muteras till något annat (värre).
Citera
2021-03-27, 20:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det där är dina egna slutsatser. Oavsett om det fanns bakomliggande sjukdomar eller inte bland de människor som avlidit av Covid så beror inte dödsorsaken på motsvarande sjukdomar utan beror på det virus som vi diskuterar i den här tråden.

Det är så statistiken ser ut. Att viruset kan ha en sådan brakfest beror på att folkhälsan är på tok för dålig. Vi vet det nu. Det fina är att det går att ändra på men då kan vi inte fortsätta med lockdowns och ha för mkt onödiga restriktioner.
Citera
2021-03-27, 20:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Det talas mycket om olika vacciner och huruvida de ska tas eller inte (bieffektriskerna).
Vitamin-D är något som nämnts men var knappast reella resultat att betrakta i denna stund.

Ge helt fanken fan i att bli smittad ser jag som den säkraste lösningen.
Det innebär färre smittade samt att viruset inte kan gro vidare och muteras till något annat (värre).

Lycka till att inte bli smittad. Det här viruset är i klass med vattkoppor. Alla kommer att få det. Det är bara en fråga om tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in