2021-03-27, 18:45
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Varför skulle hon det hon värnar ju om de äldre.
Jo det var ju det man tänkte innan detta. Men nu är man ju rädd att det bara är äldre som inte äger något hon anser sig ha bättre rätt till som hon värnar om.
2021-03-27, 18:49
Medlem
Grotiuss avatar
I sammanställningen från den muntliga förberedelsen anges bl.a. följande:
Esbjörn Bolin påstår inte att Ebba Busch har utövat någon form av tvång mot honom för att han ska underteckna köpekontraktet. Esbjörn Bolin gör inte heller gällande att avtalet är ogiltigt med stöd av lagen (1924:323) om verkan av avtal som slutits under påverkan av en psykisk störning. Vad gäller det sistnämnda antecknas dock att det är domstolen som känner rätten.
Den av mig fetade meningen betyder att domstolen utan att parten hävdar det kan använda 1924 års lag för att bedöma de omständigheter som parten lagt fram. Dvs domstolen är inte bunden av de lagrum som Esbjörn åberopar; ibland använder man en gammal latinsk term för detta: Jura novit curia.

Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning
"Ett avtal som någon har ingått under påverkan av en psykisk störning är ogiltigt. Var och en skall då lämna tillbaka vad han har tagit emot eller, om det inte kan ske, betala ersättning för dess värde. Om inte annat följer av andra stycket är dock den som har ingått avtal i sådant sinnestillstånd, inte skyldig att betala ersättning i vidare mån än vad han mottagit använts till skäligt underhåll eller annars befinns ha medfört nytta för honom.

Var den, med vilken avtalet slöts, i god tro, äge han rätt att i den omfattning, som prövas skälig, utbekomma ersättning för den förlust, som föranletts av avtalet."
Kommentar till lagen av justitierådet Ingemar Persson i rättsdatabasen Karnov:

"Det skall finnas ett orsakssammanhang mellan den psykiska störningen och avtalet för att ogiltighet skall komma i fråga. Den psykiska störningen behöver inte ha varit ensamt avgörande för rättshandlingen men skall ha medverkat till den, se Lagberedningens förslag, s. 520 f., NJA 1927 s. 141, NJA 1944 s. 12, frågan om verkan av att avtalet till sitt innehåll inte kunde anses oskäligt, se NJA 1946 s. 748, jfr också NJA 1958 s. 516.

Det krävs inte att den psykiska störningen är av viss varaktighet. Även helt tillfälliga störningar som t.ex. ett förvirringstillstånd som orsakats av berusning, skrämsel eller annan yttre anledning faller under lagens bestämmelser, se Lagberedningens förslag, s. 519. Även partiella psykiska defekter skall beaktas. Bevisbördan för att en psykisk störning och orsakssamband förelåg då avtalet ingicks åvilar den som gör gällande ogiltighet, angående beviskravet, se NJA 12958 s. 516 och NJA 1966 s. 44.

Ogiltighet inträder även om motparten var i god tro. Angående rättsverkan av god tro, se 2 st. i bestämmelsen och kommentar till 2 st. Angående god tro, jfr t.ex. 32 § 1 st. och 33 § AvtL och Adlercreutz, Gorton, 2016, s. 47 f. Angående tillämpning av den nu behandlade lagen eller 33 § AvtL, se NJA 1943 s. 728 och NJA 1966 s. 44."
Här ges således en möjlighet att i vissa fall ogiltigförklara ett avtal även om det avtalade priset är skäligt. Jag tycker att Esbjörns ombud ska ta sig en funderare utifrån denna lag.
________
2021-03-27, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Fast nu handlade ju inte frågan om det. Nu handlade ju frågan om vad jag/vi kunde utläsa av materialet med sekretesskydd.

Enkelt svar, Ja
Delvis sant, han hade 2 månader på sig och mitt i värsta semestertiderna.

Men du har rätt. Han hade chans att kolla upp, frågan är varför han litade blint på köparen. Hade han kollat om det var någon annan än Ebba? Jag tror ju dessutom att hon bjöd på en liten konjak till kaffet den där dagen.

Du har inte sett mina svar för att jag inte varit inne på ett par timmar.
Jag har iof till och med sagt att jag inte vet om en demensdiagnos skulle förändra utslaget i rättegången. Men det skulle förvärra det Ebba gjort moraliskt. För även om det inte går att bevisa juridiskt så vet alla att demens är en smygande sjukdom som tar lång tid. Så är han sjuk nu, så var han definitivt sjuk i somras oxå.
Hjälpmedel och mediciner som hjälper dementa personer finns visst.
Du argumenterar så oärligt så det är fascinerande.
Du skrev om sekretessmsrkeringarna så att alla förstår att det påverkar experterna. Det vet du att det inte gör för bedömningarna.
Vad vi, eller du, kan läsa ut påverkar inte resultatet. Det framgår av det som inte är svart att han inte är dement hur gärna du än verkar vilja få det så.
Den diagnos han har visar att han inte är dement vilket även experterna verkar ha bedömt. Men du vet alltså bättre än dem?
Alzheimer är det enda som har bromsmedicin inom demens vad jag vet. Kan inte du som verkar veta nämna vilka hjälpmedel och mediciner som är aktuella i det här fallet och med vilken bakgrund.
För du vet väl och inte bara fantiserar?
2021-03-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Esbjörn Bolin påstår inte att Ebba Busch har utövat någon form av tvång mot honom för att han ska underteckna köpekontraktet. Esbjörn Bolin gör inte heller gällande att avtalet är ogiltigt med stöd av lagen (1924:323) om verkan av avtal som slutits under påverkan av en psykisk störning. Vad gäller det sistnämnda antecknas dock att det är domstolen som känner rätten.
Den av mig fetade meningen betyder att domstolen utan att parten hävdar det kan använda 1924 års lag för att bedöma de omständigheter som parten lagt fram. Dvs domstolen är inte bunden av de lagrum som Esbjörn åberopar; ibland använder man en gammal latinsk term för detta: Jura novit curia.

Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning
"Ett avtal som någon har ingått under påverkan av en psykisk störning är ogiltigt. Var och en skall då lämna tillbaka vad han har tagit emot eller, om det inte kan ske, betala ersättning för dess värde. Om inte annat följer av andra stycket är dock den som har ingått avtal i sådant sinnestillstånd, inte skyldig att betala ersättning i vidare mån än vad han mottagit använts till skäligt underhåll eller annars befinns ha medfört nytta för honom.

Var den, med vilken avtalet slöts, i god tro, äge han rätt att i den omfattning, som prövas skälig, utbekomma ersättning för den förlust, som föranletts av avtalet."

"Det skall finnas ett orsakssammanhang mellan den psykiska störningen och avtalet för att ogiltighet skall komma i fråga. Den psykiska störningen behöver inte ha varit ensamt avgörande för rättshandlingen men skall ha medverkat till den, se Lagberedningens förslag, s. 520 f., NJA 1927 s. 141, NJA 1944 s. 12, frågan om verkan av att avtalet till sitt innehåll inte kunde anses oskäligt, se NJA 1946 s. 748, jfr också NJA 1958 s. 516.

Det krävs inte att den psykiska störningen är av viss varaktighet. Även helt tillfälliga störningar som t.ex. ett förvirringstillstånd som orsakats av berusning, skrämsel eller annan yttre anledning faller under lagens bestämmelser, se Lagberedningens förslag, s. 519. Även partiella psykiska defekter skall beaktas. Bevisbördan för att en psykisk störning och orsakssamband förelåg då avtalet ingicks åvilar den som gör gällande ogiltighet, angående beviskravet, se NJA 12958 s. 516 och NJA 1966 s. 44.

Ogiltighet inträder även om motparten var i god tro. Angående rättsverkan av god tro, se 2 st. i bestämmelsen och kommentar till 2 st. Angående god tro, jfr t.ex. 32 § 1 st. och 33 § AvtL och Adlercreutz, Gorton, 2016, s. 47 f. Angående tillämpning av den nu behandlade lagen eller 33 § AvtL, se NJA 1943 s. 728 och NJA 1966 s. 44."
Här ges således en möjlighet att i vissa fall ogiltigförklara ett avtal även om det avtalade priset är skäligt. Jag tycker att Esbjörns ombud ska ta sig en funderare utifrån denna lag.
________

Att Esbjörn stördes av röjningen vet vi!

Bra regel att en som inte är vid sina sinnens fulla bruk ska man inte kunna lura skjortan av även om personen säger att allt gick rätt till.

Frågan i detta fallet är om rätten uppfattar farbror Esbjörn som glasklar.
2021-03-27, 19:16
Medlem
fnirps avatar
Citat:

________

"Bevisbördan för att en psykisk störning och orsakssamband förelåg då avtalet ingicks åvilar den som gör gällande ogiltighet"

Hittills har det ju gått sådär med den bevisningen från Binninge.
2021-03-27, 19:20
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
"Bevisbördan för att en psykisk störning och orsakssamband förelåg då avtalet ingicks åvilar den som gör gällande ogiltighet"

Hittills har det ju gått sådär med den bevisningen från Binninge.

Jag har inte sagt att det skulle vara framgångsrikt, men om man ska fortsätta i "juristens" fotspår borde denna lag inte helt bortses från. (Jag gissar att "juristen" aldrig hört talas om den när domaren frågade.)
2021-03-27, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Fort än jag som oroas över vad Ebbas eskapader ska göra med förtroendet för partiet.
https://www.dn.se/sverige/partiets-vadjan-till-ebba-busch-ga-inte-vidare-till-domstol/

Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Jag tror att många tycker att det är bra att hon står på sig, och visar på att vi lever i ett rättssamhälle. Hon har väl lagen på sin sida?

Mycket av det som skrivs är drivet av media vilka älskar att smutskasta KD. Det är som en gratis reklamkampanj för Esbjörnarna i form av smutskastning mot Ebba och i förlängningen KD.

Hur mycket har det inte skrivits om detta?

Vänsterns hatare förnekar sig ej.

Hon har ju fortfarande fullt förtroende från partistyrelsen:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kd-inte-nodvandigt-med-time-out-for-busch
2021-03-27, 19:33
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Att Esbjörn stördes av röjningen vet vi!

Bra regel att en som inte är vid sina sinnens fulla bruk ska man inte kunna lura skjortan av även om personen säger att allt gick rätt till.

Frågan i detta fallet är om rätten uppfattar farbror Esbjörn som glasklar.
Nope!

Är ett av många skäl som Esbjörn uppger för sin ånger, alla kan inte vara rätt.
Det som nog är rätt, talar han tyst om och det är att Madame hotat med att kasta ut honom från paradiset.

Ingen markservice eller lagad husmanskost längre, vilket är en katastrof för honom, han har med åren blivit fullständigt beroende av henne och det utnyttjar hon samvetslöst.
2021-03-27, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Du argumenterar så oärligt så det är fascinerande.
Du skrev om sekretessmsrkeringarna så att alla förstår att det påverkar experterna. Det vet du att det inte gör för bedömningarna.
Vad vi, eller du, kan läsa ut påverkar inte resultatet. Det framgår av det som inte är svart att han inte är dement hur gärna du än verkar vilja få det så.
Den diagnos han har visar att han inte är dement vilket även experterna verkar ha bedömt. Men du vet alltså bättre än dem?
Alzheimer är det enda som har bromsmedicin inom demens vad jag vet. Kan inte du som verkar veta nämna vilka hjälpmedel och mediciner som är aktuella i det här fallet och med vilken bakgrund.
För du vet väl och inte bara fantiserar?
Alzheimers har inga egentliga bromsmediciner - det finns tre godkända som lindrar symptomen, men den påverkar inte själva sjukdomsförloppet.
2021-03-27, 19:46
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Vadslagning...?

Lågoddsare att det är Johan Östlund, han som nu jobbar på CVO och företrädde EsB i trafikmålet.
Eftersom Monica och Maggan vill stuva in Esb på ett gruppboende omgående, ligger denna snubbe lägligast till att ta över totalhaveriet signerat Binninge, då slår dom 2 flugor i en smäll.

https://se.linkedin.com/in/johan-östlund-b37075a9

Mja, tror jag avstår ett vad

Tror som du att om det nu finns någon som är djärv eller galen nog att ta över efter Binninge så bör det vara någon som redan är insatt i fulspelet runt E*björn och den du nämner har ju redan vanan inne att företräda E*björn så som du skriver, väldigt låga odds på honom.

Facit bör ju komma nu i veckan, spänningen är olidlig...
2021-03-27, 20:28
Medlem
trngws avatar
Citat:

Nja, det där är en sanning med modifikation. Det latinska uttrycket betyder att parterna inte behöver visa domstolen hur rättsreglerna skall tillämpas, det förutsätts domstolen veta.

I detta fallet handlar det istället om vilka rättsregler som skall tillämpas, och visst är det så att domstolen kan döma utifrån andra lagparagrafer än de som en part åberopat, vilket är vad rätten här påtalar. Men rätten kan inte döma på någon lagparagraf med mindre än att saken är bevisad, och bevisföringen åligger parterna. Det som är anmärkningsvärt med rättens uttalande i detta fallet är att de lägger sig i parternas sätt att föra sin talan och förekommer bevisföringen i målet. Det får rätten inte göra.

1924 års lag hade sannolikt varit en mer framkomlig väg för Esbjörn än den nu valda. Den missen får tillskrivas det inkompetenta ombudet som kom in och kluddade. Men det hade fortfarande förutsatt att de kunnat visa att det förelegat en psykisk störning, och det hade nog inte varit helt enkelt. Esbjörn har trots allt genomgående hävdat att han skrivit under avtalet av egen fri vilja och återigen har vi polisförhöret som skedde kort innan avtalsskrivningen och under tiden den process kring överlåtelsen som föregick avtalsskrivningen, som på ett detaljerat sätt visar Esbjörns, som Barry uttrycker det, orientering till person, plats, tid och situation är alldeles utmärkt, liksom hans minne.

En sannolikt enklare väg framåt för Esbjörn eftersom det mot bakgrund av den paragrafen bara behövs bevisas ett istället för tre rekvisit, men fortfarande lika svårt att bevisa någon form av psykisk störning.
2021-03-27, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Alzheimers har inga egentliga bromsmediciner - det finns tre godkända som lindrar symptomen, men den påverkar inte själva sjukdomsförloppet.
Du har helt rätt. Jag som uttrycker mig slarvigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in