2021-03-27, 19:23
Medlem
Tyskland kommer få sin första leverans av Johnson & Johnsons endosvaccin i mitten av april.

Det sa landets hälsominister Jens Spahn på lördagen, rapporterar Reuters.

– Det kommer bara att bli en liten leverans till en början, sa Spahn och tillade att han förväntade sig en leverans på cirka 275 000 doser under veckan den 12 april.

Johnson & Johnsons vaccin som godkändes av EMA den 11 mars är det fjärde vaccinet som godkänns för användning i EU.

Borde inte detta gälla för Sverige också då? Att första doserna kommer 12 apriö
Citera
2021-03-27, 19:25
Medlem
Premiärminister Boris Johnson säger att Storbritannien närmar sig en punkt när de kan börja lätta på restriktionerna:

– Om bara ett par dagar kommer jag äntligen kunna gå till frisören. Men än viktigare, jag kommer kunna gå ut och försiktigt, men oåterkalleligt, dricka en pint öl på puben, säger Johnson skriver The Guardian.

När är det britterna släpper på restriktioner?
Citera
2021-03-27, 19:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Japaner vet hur man använder munskydd.

Finns inga munskyddsförnekare i Japan.

Det har inte så mycket med saken att göra. Japan har en gammal befolkning men covid-19 verkar inte ha en chans där.

Det har mycket med detta faktum att göra.

https://coach.nine.com.au/latest/10-reasons-why-the-japanese-have-avoided-the-obesity-crisis/5ce477ce-f3be-4a4d-a1a9-da0ff4ee812c
Citera
2021-03-27, 19:34
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det har inte så mycket med saken att göra. Japan har en gammal befolkning men covid-19 verkar inte ha en chans där.

https://coach.nine.com.au/latest/10-reasons-why-the-japanese-have-avoided-the-obesity-crisis/5ce477ce-f3be-4a4d-a1a9-da0ff4ee812c

Exakt. Väldigt få har metabola sjukdomar.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_obesity_rate

Alla asiatiska länder som det gick bra för har en smal befolkning. Det har säkert inget med mask att göra.
Citera
2021-03-27, 19:38
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Jag är HELT övertygad om att från och med nästa vecka eller som senast veckan efter kommer det börja bli lägre och lägre och lägre siffror. Vi har sett toppen för våg 3 och nu kommer det bara sjunka. Så jävla gött!!

Bör kunna ha gett 25-30% av befolkningen första dosen innan april är slut. Då får man fan öppna upp allt.

Det är inte tillräckligt att riskgrupperna har fått första sticket i armen. Efter injektionen tar det flera veckor för immunförsvaret att bygga upp skydd. Dom första 12 dagarna efter injektionen har man inget skydd alls.

Ett exempel som har diskuterats i tråden är Chile. Dom senaste veckorna har Chile vaccinerat mycket intensivt, men trots det har Chile stora problem med ökande smittspridning.
Citera
2021-03-27, 19:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Bara för att det är många soltimmar betyder inte att folk solar. Spanjorerna har ju lägre nivå d vitamin än vi i Sverige tex.

Indien har mycket vitamin d brist trots sjukt mycket sol.

It is evident from the above tables that Vitamin D deficiency is quite rampant in India.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6060930/

De mörkhyade i Sverige kanske inte äter så mycket av våra vitamin d berikade produkter?

Förklaringen ligger i hur folk bor och vad de har för rörelsemönster. Inte hur mycket D-vitaminpiller folk knaprar i sig.
Citera
2021-03-27, 19:40
Avslutad
Citat:
Den tidigare högsta chefen för USAs motsvarighet till Folkhälsomyndigheten - Centers for Disease Control and Prevention - Dr. Robert Redfield säger i en intervju med CNN att han tror att coronaviruset uppfanns i ett laboratorium i Kina.
– Jag tror att den mest troliga teorin är att viruset kommer från ett labb i Wuhan. Det kommer så småningom komma fram, säger han och fortsätter:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Självklart Sickan! Eller hur?
Citera
2021-03-27, 19:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Klart Covid inte har en chans i Japan. Finns inga libertarians där o inga GBD fårskallar heller.

De bryr sig om sina landsmän o anstränger sig för att inte sprida smittan vidare.
Citera
2021-03-27, 19:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Förklaringen ligger i hur folk bor och vad de har för rörelsemönster. Inte hur mycket D-vitaminpiller folk knaprar i sig.

D vitamin är viktigt för immunförsvaret och det mesta pekar mot att det är viktigt för covid.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/01/kunskapslaget-talar-for-d-vitamintillskott-vid-covid-19/
Citera
2021-03-27, 19:49
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du tycker inte att vi redan har haft ett globalt problem det senaste året? Du ska veta att du skall skatta dig lycklig att ha bott i Sverige! Total lockdown hägrar nu i övriga Norden exempelvis med utegångsförbud et cetera.

På gott eller ont, men jag anser att Sverige har varit för slappt i att minska smittspridningen.
Citera
2021-03-27, 19:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Övervikt bland befolkningen är en högst sekundär faktor. Anledningen till att Japan och många andra asiatiska länder har få dödsfall är helt enkelt låg smittspridning. Om Japan hade haft en lika stor andel smittade som många europeiska länder hade även Japan drabbats av en betydande överdödlighet.
Citat:
Det är inte så att covid-19 inte varit där. Det viruset har i stort sett över hela världen från nordpol till sydpol.

Det kan bero på att de redan har immunitet från tidigare SARS virus och att de har helt annan folkhälsa pga bättre kost än vi äter i västvärlden.

Japan redovisar mycket färre infektionsfall än Europa.

Har japanerna varit sämre än européerna på att upptäcka infektionsfall? Eller har Japan aldrig haft som strategi att låta viruset bränna igenom befolkningen?

Ifall din teori skulle stämma, så borde Japan ha haft färre dödsfall än Europa, men ungefär lika många infektionsfall som Europa.
Citera
2021-03-27, 19:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Klart Covid inte har en chans i Japan. Finns inga libertarians där o inga GBD fårskallar heller.

De bryr sig om sina landsmän o anstränger sig för att inte sprida smittan vidare.

Du vet fortfarande inte vad GBD står för. Du borde läsa på bättre innan du börjar kasta halmgubbar omkring dig.

De är inte lika tjocka, äter nyttigare mat och är mer aktiva. Och lever längst i världen. Då är sannolikheten större att man inte märker av covid. Jag har haft det men det var inget jag tyckte var så plågsamt. Men det beror på att jag bryr mig om min hälsa. Ju fler som gör det desto mindre problem för vården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in