Citat:
Ursprungligen postat av
Herrkaramell
Att han inte blir dömd betyder ingenting, 3 procent av alla anmälda våldtäkter leder till fällande dom. Om ingen blir dömd för att ha gjort inbrott i ditt hem, har du då inte haft inbrott?
Har Abbe blattelito inte mördat Annie för att han inte blev dömd?
Om du blivit misshandlad två gånger på stan av två olika män, är du då mindre trovärdig när du anmäler?
Mansidioti
Av alla våldtäkter som anmäls av vuxna offer går 11% till rättegång, men om det blir rättegång så fälls 70% av de åtalade vilket innebär att det handlar om 11x0.7 eller strax över 7% som fälls inte 3%
Tror jag då att de 89% som ej går till rättegång är falskanmälninger? Nej men man kan inte säga att de är automatiskt våldtäkter heller, av olika skäl så håller inte bevisen för att leda till en rättegång.
Från min egen ungdomstid 30-40 år sedan kommer jag ihåg två fall av påstådd våldtäkt i min bekantskapskrets och inget av dem gick till rättegång. I ett fall var det en tjej med pojkvän som hamnade i säng med en annan kille på en fest och som när pojkvännen hörde ryktet om detta sa att hon blivit våldtagen. I det andra fallet var det en tjej som jag spenderade många kvällar hos som sällskap efter att hon blivit slagen och våldtagen av en före detta pojkvän. Inget av fallen anmäldes eller ledde till någon fällande dom. I första fallet eftersom det fanns vittnen som styrkte att det inte var någon våldtäkt och i andra fallet eftersom gärningsmannen körde ihjäl sig på fyllan innan någon anmälan hann göras.
Om man sänker ribban för åtal så är det en stor chans att oskyldiga döms och normalt anses det vara värt att en del skyldiga går fria hellre än att oskyldiga döms.