2021-03-27, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Så hon betalade för en värdering för att få ner priset så mycket som möjligt?

Ja exakt. HON visste fakta, vi kan inte anta att Esbjörn fick all fakta från. Det är naivt.

Gör JAG en besiktning av ett hus jag vill köpa kommer inte jag direkt till säljaren
"huset är i bra skick, har världens potential. Värderingen var väldigt positiv till fastighetens värdeutveckling."

Snarare. BARA fokus på det negativa från Ebbas sida.
"värderingen tog ju upp att huset stått tomt vintertid i så många år. Det är en risk."
"Och... dessa bilar, gör man inget åt dem kostar det flera hundra tusen att sanera marken"
"Och uteplatsen, huset ser ut som ett ruckel. Oskött ser det ut som, det var det värderingen sa"

"inget vatten, gammal el - att åtgärda dessa saker drar ned värdet kraftigt"
"värderingen såg att detta hus kan inte stå tomt många år till, det går snabbt utför nu"

Som sagt naivt att tro att han INTE använde värderingen för att få ett så bra pris som möjligt.
Samma sak med besiktningen, det är HENNES besiktning. Hon väljer exakt vad hon vill dra för slutsatser från den, citat etc.

Liksom... NI skulle göra det. Jag skulle göra det. Använda ER värdering/besiktning för att få ett bra pris. Det är exakt så det funkar.

Men skulle f-n aldrig göra det på en gammal gubbe, som av nån anledning inte ens kan bo kvar i sitt hus utan bor inneboende på kursgård. *red flag* *red flag* *red flag*
2021-03-27, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Ja exakt. HON visste fakta, vi kan inte anta att Esbjörn fick all fakta från. Det är naivt.
Kan du omformulera den här meningen så den blir begriplig för andra än dig...?
2021-03-27, 09:51
Medlem
Citat:

Gör JAG en besiktning av ett hus jag vill köpa kommer inte jag direkt till säljaren
"huset är i bra skick, har världens potential. Värderingen var väldigt positiv till fastighetens värdeutveckling."

Snarare. BARA fokus på det negativa från Ebbas sida.
"värderingen tog ju upp att huset stått tomt vintertid i så många år. Det är en risk."
"Och... dessa bilar, gör man inget åt dem kostar det flera hundra tusen att sanera marken"
"Och uteplatsen, huset ser ut som ett ruckel. Oskött ser det ut som, det var det värderingen sa"

"inget vatten, gammal el - att åtgärda dessa saker drar ned värdet kraftigt"
"värderingen såg att detta hus kan inte stå tomt många år till, det går snabbt utför nu"

Som sagt naivt att tro att han INTE använde värderingen för att få ett så bra pris som möjligt.
Samma sak med besiktningen, det är HENNES besiktning. Hon väljer exakt vad hon vill dra för slutsatser från den, citat etc.

Liksom... NI skulle göra det. Jag skulle göra det. Använda ER värdering/besiktning för att få ett bra pris. Det är exakt så det funkar.

Men skulle f-n aldrig göra det på en gammal gubbe, som av nån anledning inte ens kan bo kvar i sitt hus utan bor inneboende på kursgård. *red flag* *red flag* *red flag*
Men resultatet på värderingen bekräftas ju av värderingen Binninge beställde? Det är från den värderingen vi vet att det skulle kosta 2.5-3 miljoner att få huset till normal bostadsstandard. Det finns ingen mörkläggning eller bias i den värderingen. Det enda som behöver göras är att räkna om tidpunkten för värderingen.
2021-03-27, 10:22
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag förstår inte varför Esb ska tvingas gå igenom ännu en utredning.
Vad skulle han vinna på det?
Huset är ju redan sålt.
Alla hans tillgångångar har MPL indirekt stulit redan.
Han ska in på ett boende.
Och hans bostäder håller på att avveklas.
Vsd skulle han få av denna utredning i så fall?
Han har redan papper på att han inte är dement.
Han har inga papper på att han inte är dement. Han har papper på att han inte var dement för 10 år sedan. Barrys utredning var inte en demensutredning
Och han ska få en diagnos för att han kan få hjälpmedel, och bromsmedicin.
2021-03-27, 10:23
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Alla kan tycka vad som helst. Men det betyder inte att alla experter alltid tycker olika, eller ens måste tycka olika - bara för att de kan. Menar du att det alltid måste finnas en avvikande åsikt bland en grupp experter, att experter inte får vara enliga - vad skulle styra det? Finns det lagar, eller regler som säger så?
Hade du vistats mer än en timma inom den akademiska världen hade du vetat att experter alltid tycker olika.
Medlem
Citat:
Kan du lägga till ett "men" på 1 så tar vi ett "men" på 2 med?

"Ebba vill ha ett hus .... men betala så lite som möjligt"
Hur tänker du när du köper hus, betala så mycket som möjligt eller??. Ebba betalade det som hon tyckte va rimligt med tanke på värdering och renoveringskostnader. Det är sannolikt inte heller så billigt så det går att köpa fixa och sen flippa, om det är det som ni är rädda för att Ebba ska göra (svenska avundsjukan ni vet, inga ska kunna tjäna en slant). Utan hon kommer få lägga en stor peng på att rusta detta och sen bo där lycklig i alla sina dagar, och slutsumman för detta lär vara i paritet med vad andra hus med liknande läge och skick betingar....
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
I det här fallet tycker experterna lika. Esbjörn har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning men han är rättskapabel och förstår därmed vad han gör när han skriver under ett avtal. Han kollade dessutom med tidigare intressenter innan han gjorde det för att veta vad han skulle sätta för pris.
Fast det är ju bara du som säger.
2021-03-27, 10:24
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag får uppfattningen att de dokument Esbjörnsidan lämnar in, säger inte emot Ebbasidan. Snarare bekräftar. Så är de inte sanningsenliga, kan man ju fundera på varför de lämnas in.
Ja man har ju rätt att se saker olika.
2021-03-27, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkas
Hur tänker du när du köper hus, betala så mycket som möjligt eller??. Ebba betalade det som hon tyckte va rimligt med tanke på värdering och renoveringskostnader. Det är sannolikt inte heller så billigt så det går att köpa fixa och sen flippa, om det är det som ni är rädda för att Ebba ska göra (svenska avundsjukan ni vet, inga ska kunna tjäna en slant). Utan hon kommer få lägga en stor peng på att rusta detta och sen bo där lycklig i alla sina dagar, och slutsumman för detta lär vara i paritet med vad andra hus med liknande läge och skick betingar....

Nej, men folk här verkar tro att Ebba gjort allt rätt och riktigt ur ett objektivt perspektiv.

Det antas att Ebba inte alls tjatat, att Esbjörn visst var så på osv osv. osv.
Hon får absolut tjäna pengar på husköp, men sluta låtsas.... som att alla summor och kostnader, sanering mm presenterades objektivt. På rak svenska - skitsnack.

Det är ju detta som Svenskt med - man står inte för vad man gjort utan ska låtsas som att allt är så bra gjort.
2021-03-27, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Fast det är ju bara du som säger.
Läs gärna Barry Karlssons och de andra medicinarnas inlagor till rätten och motivera vad som är fel i min slutsats i stället för att svara med en meningslös oneliner. Stora delar, inklusive slutsatsen, i BK:s rapport är omaskad och i klartext. Den bekräftar det jag säger.
2021-03-27, 10:34
Medlem
Citat:
Nej, men folk här verkar tro att Ebba gjort allt rätt och riktigt ur ett objektivt perspektiv.

Det antas att Ebba inte alls tjatat, att Esbjörn visst var så på osv osv. osv.
Hon får absolut tjäna pengar på husköp, men sluta låtsas.... som att alla summor och kostnader, sanering mm presenterades objektivt. På rak svenska - skitsnack.

Det är ju detta som Svenskt med - man står inte för vad man gjort utan ska låtsas som att allt är så bra gjort.
Ditt inlägg bygger på känslopjunk, har du belägg som verifierar något?
2021-03-27, 10:39
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Och bara kasta en halv mille i sjön?

Ja, typ. Det kan kosta betydligt mer på lång sikt att fortsätta kasta pengar på något som aldrig kan bli bra och som ger Ebba 7 sorger och 8 bedrövelser. Ebba behöver också vårda sitt namn och rykte. Sådana här affärer kan kasta en skugga på hennes egen moral och etik, sånt som inte kan köpas för pengar. Surt är det att kasta en halv mille i sjön, men insatserna och riskerna kan vara större än så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in