Citat:
Ursprungligen postat av
vinc
Johan Carlson. Alltså. Han ger så "luddiga" svar eller så är han sjukt oärlig när han frågades ut i KU. Känns det bara så för mig?
Vad glad jag blev av att läsa ditt inlägg. Innan "förändringarna" av tråden var diskussionerna alltid aktuella nu verkar de bara handla om övervikt eller att tyka sig mot andra.
Jag tittade också på KU utfrågning av Johan Carlson. I bland var det knappt han svarade på frågorna utan satt bara och försökte rättfärdiga FoHM strategi. I slutet bads JC om ett klargörande. Det handlade om det stämde att FoHM inte känner till om regeringen fattat ett beslut om en övergripande strategi på nationell nivå och huruvida FoHM trodde att om ett sådant beslut tagits skulle de ha känt till det. Det var då korrekt enligt JC.
Som jag förstådde då var det alltså FoHM helt själva som skapade Sveriges strategi och regeringen har snarare bara accepterat det FoHM kommit fram till. Man kanske fattade att det låg till så, men det hörs inte riktigt ut, det är ju faktiskt regeringen som är förtroende valda och ska ha det yttersta ansvaret och då borde det vara de som fattar beslutet om strategin, gärna med diskussioner med experter. Men beslutet ska vara regeringens.
Nu har alltså strategin beslutats av personer som tycker det är mer farligt att gå över ett övergångsställe en pandemin.