2021-03-27, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
För att vaccin skall hjälpa helt så måste men vaccinera befolkningen upp till flockimmunitet.

17 Mar 2021
Chile: Alarming rise in COVID cases despite vaccination efforts

“People over 70, most of whom have already been vaccinated, have almost disappeared from our emergency rooms,” Ugarte told Al Jazeera on Wednesday.

“Now, we have younger patients, but some gravely ill.”

Health officials warn that vaccinations will not make much difference to the big picture right away, since 80 percent of Chileans must be fully vaccinated in order for herd immunity to be effective, and that is not predicted to happen for another three months.
https://www.aljazeera.com/news/2021/3/17/chile-second-covid-wave-hits-despite-vaccination-campaign

Annars kan man inte uppnå ett totalt stopp av massdöden.
LOL dagen bästa 0.01% har massdött i Sverige WOW
Citera
2021-03-27, 05:08
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag antar att om vi inte snart får grepp om hur detta virus fungerar och greppar hur det muteras så "springer det ifatt oss".

En global spridning, folk reser hit och dit globalt. detta virus har oändliga möjligheter att överleva.
Dessutom kommer till mutationerna med möjlighet globalt!

Vi har definitivt ett stort globalt problem som jag ser det.

Du tycker inte att vi redan har haft ett globalt problem det senaste året? Du ska veta att du skall skatta dig lycklig att ha bott i Sverige! Total lockdown hägrar nu i övriga Norden exempelvis med utegångsförbud et cetera.
Citera
2021-03-27, 06:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag inser att "lockdown" har en massa negativa effekter. Jag ville bara protestera mot idén att alla som dör i Covid-19 ändå var på väg att dö. Vi kan redan nu se att många av offren skulle ha haft en del tid kvar i livet.
ja en del har blivit berövade på stora delar av sitt liv. Adam Alsing är en mycket sorglig historia. Många år som gick till spillo helt i onödan.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Beträffande dom kommande åren, så förutspår jag att Sverige kommer att ha en markant underdödlighet. Orsaken är enkel. En del av samhällets sköraste invånare har redan rensats bort ur befolkningen. Dom som egentligen skulle ha dött om exempelvis 2 år, har dött redan nu.
det tror jag med. Och iom invandringen av unga män så lär den vara låg en bra tid framöver.
Citera
2021-03-27, 06:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Johan Carlson. Alltså. Han ger så "luddiga" svar eller så är han sjukt oärlig när han frågades ut i KU. Känns det bara så för mig?
Vad glad jag blev av att läsa ditt inlägg. Innan "förändringarna" av tråden var diskussionerna ​alltid aktuella nu verkar de bara handla om övervikt eller att tyka sig mot andra.

Jag tittade också på KU utfrågning av Johan Carlson. I bland var det knappt han svarade på frågorna utan satt bara och försökte rättfärdiga FoHM strategi. I slutet bads JC om ett klargörande. Det handlade om det stämde att FoHM inte känner till om regeringen fattat ett beslut om en övergripande strategi på nationell nivå och huruvida FoHM trodde att om ett sådant beslut tagits skulle de ha känt till det. Det var då korrekt enligt JC.
Som jag förstådde då var det alltså FoHM helt själva som skapade Sveriges strategi och regeringen har snarare bara accepterat det FoHM kommit fram till. Man kanske fattade att det låg till så, men det hörs inte riktigt ut, det är ju faktiskt regeringen som är förtroende valda och ska ha det yttersta ansvaret och då borde det vara de som fattar beslutet om strategin, gärna med diskussioner med experter. Men beslutet ska vara regeringens.

Nu har alltså strategin beslutats av personer som tycker det är mer farligt att gå över ett övergångsställe en pandemin.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-03-27 kl. 06:34.
Citera
2021-03-27, 06:43
Medlem
arbetets avatar
COVID20? Ja, kanske!

Norsk läkare slår larm om ”covid-20”: ”Helt annat virus än tidigare”

Allt fler unga personer och personer utan underliggande sjukdom läggs in för covid-vård i Norge.

Nu slår den norske överläkaren Jørn Einar Rasmussen larm om att man har att göra med ett helt nytt virus.

– Detta borde egentligen kallas covid-20, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86MOPA/norsk-lakare-slar-larm-om-covid-20-helt-annat-virus-an-tidigare

Upprepar det jag sa i början av året och jag fruktar att jag får rätt. COVID är inte klar med oss på långa vägar tror jag. Vi har säkert fler obehagliga överraskningar framför oss.
Citera
2021-03-27, 06:46
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vad glad jag blev av att läsa ditt inlägg. Innan "förändringarna" av tråden var diskussionerna ​alltid aktuella nu verkar de bara handla om övervikt eller att tyka sig mot andra.

Jag tittade också på KU utfrågning av Johan Carlson. I bland var det knappt han svarade på frågorna utan satt bara och försökte rättfärdiga FoHM strategi. I slutet bads JC om ett klargörande. Det handlade om det stämde att FoHM inte känner till om regeringen fattat ett beslut om en övergripande strategi på nationell nivå och huruvida FoHM trodde att om ett sådant beslut tagits skulle de ha känt till det. Det var då korrekt enligt JC.
Som jag förstådde då var det alltså FoHM helt själva som skapade Sveriges strategi och regeringen har snarare bara accepterat det FoHM kommit fram till. Man kanske fattade att det låg till så, men det hörs inte riktigt ut, det är ju faktiskt regeringen som är förtroende valda och ska ha det yttersta ansvaret och då borde det vara de som fattar beslutet om strategin, gärna med diskussioner med experter. Men beslutet ska vara regeringens.

Nu har alltså strategin beslutats av personer som tycker det är mer farligt att gå över ett övergångsställe en pandemin.

Hmm, hur tänker du egentligen? Alltså Sverige är ungefär det enda landet i hela världen som följer en förberedd pandemi-plan uttänkt av just experter. Övriga skitländer har agerat i affekt och därav Domino effekt. Irrationell rädsla har kostat vår värld tiotusentals miljarder och miljarder människoår pga lockdowns. Våra barn kommer att dömma oss hårt, den saken är säker iaf
Citera
2021-03-27, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
LOL dagen bästa 0.01% har massdött i Sverige WOW

Ca. 0,13% av Sveriges befolkning har dött i covid trots att en majoritet inte haft sjukdomen.
Citera
2021-03-27, 06:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Hmm, hur tänker du egentligen? Alltså Sverige är ungefär det enda landet i hela världen som följer en förberedd pandemi-plan uttänkt av just experter. Övriga skitländer har agerat i affekt och därav Domino effekt. Irrationell rädsla har kostat vår värld tiotusentals miljarder och miljarder människoår pga lockdowns. Våra barn kommer att dömma oss hårt, den saken är säker iaf
Vill du diskutera JC utfrågning med mig? Såg du den, i så fall vad tyckte du om den?

Nej vad jag menar är att det lät för mig som om FoHM fattat beslutet om Sveriges strategi helt utan samröre med regeringen och på helt eget bevåg.

Beslutet om Sveriges strategi ska tas av regeringen med hjälp av myndigheter och experter. I vilket fall som hellst bör regeringen i all fall vara delaktiga när så övergripande beslut tas. Vi har ju faktiskt demokrati i Sverige. Alternativ en myndighet fattar beslut efter att regeringen har gett myndigheten det i uppdrag.

Edit. Är det någon som uppfattade frågan och svaret likt mig. Frågan kommer i slutet av KU utfrågning av JC, det är den näst sista frågan. Utfrågningen är ca 1.30 lång och fasansfullt seg. Även om vi covid nördar ändå gillar att se JC ticsa i över en timme.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-03-27 kl. 07:00.
Citera
2021-03-27, 07:14
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
COVID20? Ja, kanske!

Allt fler unga personer och personer utan underliggande sjukdom läggs in för covid-vård i Norge.

Nu slår den norske överläkaren Jørn Einar Rasmussen larm om att man har att göra med ett helt nytt virus.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86MOPA/norsk-lakare-slar-larm-om-covid-20-helt-annat-virus-an-tidigare

Upprepar det jag sa i början av året och jag fruktar att jag får rätt. COVID är inte klar med oss på långa vägar tror jag. Vi har säkert fler obehagliga överraskningar framför oss.
Tack för länk.

Ja den artikeln gav två bilder, två sätt att se på det. Men bägge sätten bekräftar att de som läggs in nu är yngre. Antingen beror det på vaccinationen eller mutationen. Att det läggs in barn för första gången i Norge kan knappat bero på vaccinationen. Här i Sverige såg vi denna veckan 5 avlidna under 40 år. Detta är ovanligt mycket och kan självklart enbart vara en variation (jag tror att det är enbart vecka 19 förra året som det dog så många unga). Överdödligheten bland unga vuxna var ju också betydligt större i förhållande till avlidna i våg två i England jämfört med våg 1.

När det gäller Sverige och Norge är det svårt att säga något med säkerhet, vi ser tedansers men vad betyder de. Men situationen är om alltid påverkningsbar.
Citera
2021-03-27, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
COVID20? Ja, kanske!

Vi kommer aldrig att bli av med viruset då det finns bland djur också...
Citera
2021-03-27, 07:21
Medlem
Det har spårat ur fullständigt i Brasilien nu.
25 000 döda på en vecka och 100 000
smittade varje dag nu.
Citera
2021-03-27, 07:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Tydligen skenar smittan och antalet döda i Brasilien nu.

100 tusen nya smittade bara senaste dygnet. 24 tusen döda senaste 10 dagarna. Av de som smittas i Brasilien dör 2,5%. Det är onekligen högre siffror än de vi sett tidigare. Cirka 3 gånger värre.

Är väl inte helt orimligt att det är just den brasilianska mutationen som förklarar dessa skyhöga siffror?

Funderar på vad som som kommer hända när denna mutation letar sig hit i stor skala och det är väl bara en tidsfråga är jag rädd.

De som varit sjuka i Covid19 tidigare. Har de någon som helst immunitet mot denna nya variant? Läste att någon läkare kallade det för ett "helt nytt virus". Är det verkligen så?
Hur biter de olika vaccinen mot just denna mutation?
Läste att Astras vaccin inte ger något som helst skydd mot den sydafrikanska varianten. Hur är det med den brasilianska och hur är det med de övriga vaccinen?

Vidare undrar jag varför det är så många barn som smittas i Sverige nu. Är det också pga de muterade virusvarianterna? Känns som det mesta går fel nu och vad gör då regeringen? Jo, man återöppnar gymnasieskolorna...
Tror vi står inför några mycket svåra månader framöver. En del tycks tro att smittan kommer gå ned bara för att vi går mot varmare väder och bara för att det blev så förra året. Jag tror de har fel. Det finns absolut INGENTING som tyder på att vädret har någon avgörande betydelse för smittspridningen. Det är bara att kolla på de länder som drabbats hårt av smittan. Tag Brasilien exempelvis. Varmt och fuktigt. Eller ta delstaten Arizona. Varmt och torrt. Eller ta norra Italien förra året. Kallt och torrt. Finns inget samband alls med vädret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in