Jag tycker ju inte att jag är varken lat eller fantasilös men det är väldigt lätt att fylla tomrummet med grejer. Samma som att tristess-äta.
Gillar tanken att sätta allt i ett större sammanhang. För så tänker jag också, produktion och skatt och kommersialism och miljö. Bara att jag inte får det att ändra mina handlingar.
Bridgeblandning, vilken tröst att det går att vända. Minimalisterna har jag tyckt känts så... kanske präktiga. Men ska ge det en chans.
Citat:
Ursprungligen postat av
MisterMagooo
Jag tror folk som konsumerar gör det för att fylla ett hål i deras själ. Man får lite kort primitiv tillfredsställelse av att köpa skit.
Vad man kanske kan göra är att söka en annan tillfredsställelse istället. Men att shoppa online är enkelt och bekvämt, så vette fan vad som skulle kunna ersätta det om man är lat och fantasilös.
Själv hatar jag våra politiker, jag hatar att betala skatt, och jag gillar naturen och miljön, och det sammantaget motiverar mig att bara köpa sådant jag verkligen behöver så jag minimerar mängden skatt moms jag betalar.
Att sluta titta på reklam, sluta slösurfa på webbutiker hjälper också. Att snabbt flytta pengar från lönekontot till något besvärligt spärrat konto i annan bank, hindrar mig från att shoppa upp dessa pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av
bridgeblandning
Så här levde jag också tidigare. Jag hade till och med en jävla lista för vilka prylar jag skulle köpa kommande månader... Räddningen blev bloggarna Minimalisterna, som det har tipsats om här i tråden, och Miljonär innan 30. Idag känner jag bara stress om jag måste köpa någon pryl eller besöka en galleria. Känslan av att ha allt man behöver är riktigt skön.