2021-03-26, 13:07
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det enda jag tvingas till är, precis som alltid, att välja mellan flera olika handlingsalternativ. Jag är helt fri att välja att strunta i att suga av den aidssjuke uteliggaren om jag föredrar konsekvenserna av det beslutet.

Då är vi alltså överens så långt.

Frågan är då, är vi även överens om att "fri vilja" finns i den metafysiska eller virtuella verkligheten, men inte i den fysiska?

Det är till exempel som så, hävdar jag, att det endast är i den virtuella verkligheten man kan "handla annorlunda". Håller du med?
Citera
2021-03-26, 14:08
Medlem
Citat:
Gener och erfarenheter (d.v.s. miljö) avgör vad du vill, ingenting annat. Detta är de enda två saker som formar en människa, som bestämmer vilken personlighet vi får och hur vi agerar i en bestämd situation. Detta är de enda två saker som skiljer en människa från en annan. Hade alla människor haft exakt likadana gener och levt i exakt likadana miljöer så hade de fattat exakt likadana beslut.
Du menar att om alla människor hade varit samma människa så hade det bara funnits en enda människa och då hade "alla" människor betett sig unikt? ^^
Citera
2021-03-26, 14:10
Medlem
Citat:
Gener och erfarenheter (d.v.s. miljö) avgör vad du vill, ingenting annat.

DÅ KANSKE VI SKA GE VARANDRA ROLIGA OCH TANKEVÄCKANDE ERFARENHETER!
Citera
2021-03-26, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Då är vi alltså överens så långt.

Frågan är då, är vi även överens om att "fri vilja" finns i den metafysiska eller virtuella verkligheten, men inte i den fysiska?

Det är till exempel som så, hävdar jag, att det endast är i den virtuella verkligheten man kan "handla annorlunda". Håller du med?
"Den virtuella verkligheten" är en motsägelse, virtuell och verklig är två motsatsord. Du kan handla annorlunda i fantasin, men det är inte verkligheten. Du kan föreställa dig själv handla annorlunda, precis som att du kan föreställa dig själv flyga runt som Stålmannen. Men om du tror att du verkligen kan göra dessa saker så lurar du bara dig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Du menar att om alla människor hade varit samma människa så hade det bara funnits en enda människa och då hade "alla" människor betett sig unikt? ^^
Nej, jag menar att om alla människor hade varit likadana så hade de betett sig likadant. Om du ställer upp en rad med robotar vid ett löpande band och ger dem exakt samma programmering och exakt samma arbetsstation så kommer de att göra exakt samma saker. Detsamma gäller oss människor, eftersom vi också bara är robotar.
Citera
2021-03-26, 16:10
Medlem
Citat:
Nej, jag menar att om alla människor hade varit likadana så hade de betett sig likadant. Om du ställer upp en rad med robotar vid ett löpande band och ger dem exakt samma programmering och exakt samma arbetsstation så kommer de att göra exakt samma saker. Detsamma gäller oss människor, eftersom vi också bara är robotar.
"Bara," vad menar du? Kan du producera en robot som "bara" är som en människa så blir du rik. ^^
Citera
2021-03-26, 16:59
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
"Den virtuella verkligheten" är en motsägelse, virtuell och verklig är två motsatsord.

Det är åtminstone en distinktion mellan olika abstraktionsplan.

Vanligen, när vi pratar om "verkligheten" så är det ju faktiskt en virtuell verklighet vi refererar till.
Alltså den verklighet där olika "fantasier" som färger, medvetande, och handlande agenter genereras av oss själva.
Citera
2021-03-26, 18:13
Medlem
Det är tur att man inte har fri vilja, skulle nog blivit kaos då.
Citera
2021-03-26, 18:24
Medlem
Citat:
"Bara," vad menar du? Kan du producera en robot som "bara" är som en människa så blir du rik. ^^
Människor är bara fysiska maskiner som bara gör det de programmerats till att göra. Denna maskin är dock för avancerat för att tillverka på konstgjord väg med dagens teknik.
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det är åtminstone en distinktion mellan olika abstraktionsplan.

Vanligen, när vi pratar om "verkligheten" så är det ju faktiskt en virtuell verklighet vi refererar till.
Alltså den verklighet där olika "fantasier" som färger, medvetande, och handlande agenter genereras av oss själva.
Det håller jag inte med om, jag skulle inte kalla de där sakerna för fantasier. Det där är saker som faktiskt existerar rent fysiskt.
Citera
2021-03-26, 18:30
Medlem
Citat:
Människor är bara fysiska maskiner som bara gör det de programmerats till att göra. Denna maskin är dock för avancerat för att tillverka på konstgjord väg med dagens teknik.
Låter smaklöst att kalla den mest avancerade maskinen som finns för "bara" haha. Vad har du för förväntningar egentligen.

Starship är "bara" den mest avancerade raketen som någonsin lämnat jordytan!

Vår mest precisa interferometer kan "bara" upptäcka gravitationsvågor från svarta hål som kolliderar.

Och så vidare...
Citera
2021-03-26, 18:40
Medlem
Citat:
Låter smaklöst att kalla den mest avancerade maskinen som finns för "bara" haha. Vad har du för förväntningar egentligen.

Starship är "bara" den mest avancerade raketen som någonsin lämnat jordytan!

Vår mest precisa interferometer kan "bara" upptäcka gravitationsvågor från svarta hål som kolliderar.

Och så vidare...
Det kan man tycka. Men faktum är att väldigt många människor är övertygade om att människan är något mer än en fysisk maskin, att världens mest avancerade maskin inte är tillräcklig för att kunna besitta alla människans egenskaper. Och då måste man vara tydlig med att de har fel.
Citera
2021-03-26, 18:46
Medlem
Citat:
Det kan man tycka. Men faktum är att väldigt många människor är övertygade om att människan är något mer än en fysisk maskin, att världens mest avancerade maskin inte är tillräcklig för att kunna besitta alla människans egenskaper. Och då måste man vara tydlig med att de har fel.
Aha, varför måste man det? Jaja, sak samma iofs. Jag har nog sett ditt program redan.

Det är ett tips. Rebel against all programming! Kill the default mode network. ^^

Överdramatiserat, men ibland måste man vara tydlig antar jag...
Citera
2021-03-26, 18:46
Medlem
Citat:

Medvetandet är svårast att tillverka på konstgjord väg men det kanske är äkta och inte något den determinerade kroppen skapar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in