2021-03-26, 01:27
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Alla som någonsin har skrivit under ett avtal medvetet har gjort det av eget beslut. Om någon så riktar en pistol mot ditt huvud och säger åt dig att skriva på ett avtal så är det fortfarande helt och hållet ditt eget beslut att göra det, och du gör det fortfarande bara för att du vill göra det.

Så om du med en pistol mot huvudet tvingas suga av en aidssjuk uteliggare så gör du det frivilligt?
Citera
2021-03-26, 01:30
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Precis. Fri vilja betyder att om du ställs inför en viss situation så kan du agera ut situationen på flera olika sätt, fastän du bara väljer ett – du hade alltså kunnat göra annorlunda än det du faktiskt valde att göra i den situationen.

Skulle du märka någon skillnad om du vaknade med fri vilja imorgon?
Citera
2021-03-26, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Nej, därför att jag är redan fri.
Citera
2021-03-26, 01:37
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Antagligen skulle det finnas fyrkantiga trianglar och andra liknande sagoväsen i en ynklig liten bubbla. Universum skulle då förmodligen kunna rymmas i min handflata (men givetvis skulle inte jag heller finnas).
Enbart människors vilja kan inte determinera ett koherent universum.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-26 kl. 01:41.
Citera
2021-03-26, 01:45
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Antagligen skulle det finnas fyrkantiga trianglar och andra liknande sagoväsen i en ynklig liten bubbla. Universum skulle då förmodligen rymmas i min handflata.
Enbart människors vilja kan inte determinera ett koherent universum.

Så många spännande aktiviteter att se fram emot.
Och så skulle man få uppleva vad det innebär att handla annorlunda än man handlar.
Som jag har kämpat med att få svar på vad det betyder.
Citera
2021-03-26, 01:49
Medlem
Citat:
Så om du med en pistol mot huvudet tvingas suga av en aidssjuk uteliggare så gör du det frivilligt?
Det enda jag tvingas till är, precis som alltid, att välja mellan flera olika handlingsalternativ. Jag är helt fri att välja att strunta i att suga av den aidssjuke uteliggaren om jag föredrar konsekvenserna av det beslutet.
Citera
2021-03-26, 02:12
Medlem
Citat:
Det enda jag tvingas till är, precis som alltid, att välja mellan flera olika handlingsalternativ. Jag är helt fri att välja att strunta i att suga av den aidssjuke uteliggaren om jag föredrar konsekvenserna av det beslutet.
Alltså har du handlingsalternativ, och är fri att välja, konsekvenserna till trots.

Det vi saknar för att erkänna den fria viljan fullt ut nu är bara att förkasta idioti som att frihet kräver att man vid ett givet tillfälle skulle kunna välja flera olika handlingsalternativ samtidigt, eller att man måste förmå bryta mot naturlagar.

”Fri vilja” är inte detsamma som allsmäktighet.

Trams och skitsnack utan epistemiskt värde är inte filosofiskt intressant!
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-26 kl. 02:19.
Citera
2021-03-26, 02:25
Medlem
Citat:
Alltså har du handlingsalternativ, och är fri att välja, konsekvenserna till trots.

Det vi saknar för att erkänna den fria viljan fullt ut nu är bara att förkasta idioti som att frihet kräver att man vid ett givet tillfälle skulle kunna välja flera olika handlingsalternativ samtidigt, eller att man måste förmå bryta mot naturlagar.

”Fri vilja” är inte detsamma som allsmäktighet.

Trams och skitsnack utan epistemiskt värde är inte filosofiskt intressant!
Du kan bara välja det alternativet som du tror kommer ge det bästa resultatet. Och det enda hjälpmedel du har i detta beslutsfattande är dina tidigare erfarenheter. Alltså är det dina tidigare erfarenheter som avgör vilket alternativ du beslutar dig för att välja.
Citera
2021-03-26, 02:52
Medlem
Citat:
Du kan bara välja det alternativet som du tror kommer ge det bästa resultatet. Och det enda hjälpmedel du har i detta beslutsfattande är dina tidigare erfarenheter. Alltså är det dina tidigare erfarenheter som avgör vilket alternativ du beslutar dig för att välja.
Delvis, Hela min genealogi påverkar vad jag vill. Inte bara mina erfarenheter.

Hur jag Väljer att agera är en komplex vetenskap (beteendeteori).
För egen del hävdar jag enbart att de beslut som fattats efter sund metakognitiv analys (introspektion) är fattade av ”fri vilja”. Mina instinkter är jag inte fri att välja, inte heller mina gener, andras beteenden eller hur universum fungerar. Däremot är jag fri att analysera min egen vilja.

Som nikotinberoende rökare röker man inte varje cigarett av fri vilja, däremot blev man rökare av fri vilja såvida man inte blev rökare omedvetet.

Sitt arv är man inte fri att välja.
Men har man medvetet och frivilligt förkastat eller nyttjat sina privilegier så är agerandet självvalt.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-26 kl. 03:07.
Citera
2021-03-26, 03:11
Medlem
Citat:
Delvis, Hela min genealogi påverkar vad jag vill. Inte bara mina erfarenheter.

Hur jag Väljer att agera är en komplex vetenskap (beteendeteori).
För egen del hävdar jag enbart att de beslut som fattats efter sund metakognitiv analys (introspektion) är fattade av ”fri vilja”. Mina instinkter är jag inte fri att välja, inte heller mina gener, andras beteenden eller hur universum fungerar. Däremot är jag fri att analysera min egen vilja.

Som nikotinberoende rökare röker man inte varje cigarett av fri vilja, däremot blev man rökare av fri vilja såvida man inte blev rökare omedvetet.
Gener och erfarenheter (d.v.s. miljö) avgör vad du vill, ingenting annat. Detta är de enda två saker som formar en människa, som bestämmer vilken personlighet vi får och hur vi agerar i en bestämd situation. Detta är de enda två saker som skiljer en människa från en annan. Hade alla människor haft exakt likadana gener och levt i exakt likadana miljöer så hade de fattat exakt likadana beslut.
Citera
2021-03-26, 03:14
Medlem
Citat:
Gener och erfarenheter (d.v.s. miljö) avgör vad du vill, ingenting annat. Detta är de enda två saker som formar en människa, som bestämmer vilken personlighet vi får och hur vi agerar i en bestämd situation. Detta är de enda två saker som skiljer en människa från en annan. Hade alla människor haft exakt likadana gener och levt i exakt likadana miljöer så hade de fattat exakt likadana beslut.
Grundlösa antaganden och nonsens.
Godnatt Slavjävel!

Var det inte din vilja som avgjorde ändå, som du skrev nyss?
Nä - för din vilja är en romantisk fantasi utan grund i kunskap om verkligheten.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-26 kl. 03:18.
Citera
2021-03-26, 12:06
Medlem
Citat:
Grundlösa antaganden och nonsens.
Godnatt Slavjävel!

Var det inte din vilja som avgjorde ändå, som du skrev nyss?
Nä - för din vilja är en romantisk fantasi utan grund i kunskap om verkligheten.
Ja precis. Vart kommer viljan ifrån? Är den determinerad? Fritt vald?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in