2021-03-26, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är väl inte april ännu va? Säg det till alla småföretagare,frisörer, taxichaufförer och restaurangägare. För att inte tala om alla barn som inte varit i skolan på över ett år.

Jag byter gärna ekonomiskt system redan idag.
Citera
2021-03-26, 14:34
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Att lyda order och ha munskydd på sig som inte innebär skada för någon över huvud taget är inte samma sak som att döda tusentals, miljontals människor. Jösses

Ska vi vi alla bära en dumstrut på huvudet .. det skadar ju ingen?

Du har feltolkat.. jag hänvisar till beteendet.
Beteendet är detsamma.. lyd order, ifrågasätt inte.. visa dig duktig.. var en "i gänget"
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Nyfiken, vilket system förordar du?
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Det ser 100% korrekt ut. Varför skulle det vara en "skräpkalkyl"? Jag förstår inte alls... Det enda rimliga att titta på är överdödligheten och inte bara på covid-dödsstatistiken.
Det är väl ganska uppenbart att det är en skräpkalkyl på det sättet att den är irrelevant samt lätt missvisande om man tror att formeln på något sätt visar sjukdomens farlighet. Med samma formel har cancer en mortality rate på 0,2 % i Sverige. Ebola har i drabbade afrikanska länder haft en otroligt låg mortality rate om man räknar antal döda i förhållande till folkmängd.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Håller ej med. Jag har exempelvis diabetiker och cancersjuka i min bekantskapskrets och ingen av dem har någonsin varit överviktig. Misstänker att din mållåsning på överviktiga snarare beror på att det passar din världsbild av pandemin..

Finns olika slags diabetes. Typ två går i princip att undvika genom mer motion och bättre kost med mindre kolhydrater/socker. Ny forskning finns på cancer där ett stort sockerintag verkar vara extremt ogynnsamt. Själva sockret ger inte cancer men det leder till andra allvarliga kroniska sjukdomar som leder till cancer.

vad jag kan se i reportagen från länder där de har problem med covid, så är det nästan alltid kraftigt överviktiga människor. Vi behöver prata om detta om vi ska kunna lösa framtida pandemier..

Problemet är att lockdowns gör folk ännu mera överviktiga...
Citera
2021-03-26, 14:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

jaha till vadå?
Citera
2021-03-26, 14:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren

Lever du under en sten?

I dessa tider, så skulle jag helst göra det.

Citat:
Du vet att vi lever i en globaliserad värld?

Där har du problemet.

Citat:
Att det finns en uppfinning som heter flygplan som kan ta folk runt jordklotet?

Jag känner till uppfinningen flygplan. Jag har förespråkat att flygplanen ska stå kvar på marken när en epidemi härjar.

Citat:
Att man kan smittas av virus och det kan dröja dagar innan man uppvisar symptom?

Jag känner till problemet med inkubationstid. Och jag känner till en metod att hantera det problemet. Den metoden uppfanns redan på 1300-talet. (Nej, den metod jag tänker på är inte gisslartågen.)

Citat:
Nära 8 miljarder bor på jordklotet, ...

Det är alldeles för många. Det är afrikanerna som är mest pådrivande till den vansinniga befolkningsökningen. Någon måste säga åt afrikanerna att börja använda preventivmedel.

Citat:
... ska du tracka allihop?

Nej. Jag vill bara säga åt dessa folkmassor att inte resa in i Sverige.

Citat:
Om du har följt utvecklingen det senaste året över huvud taget så borde myntet ha landat nu. Det går inte att stoppa virus från att förflytta sig från ett hörn av världen till ett annat.

Jo, det går alldeles utmärkt.

Citat:
Det räckte med en person från Kina för att ta viruset till Italien och Europa.

Den personen borde ha stannat kvar i Kina.

Citat:
Man får bara hoppas att virusmutationerna håller sig relativt harmlösa för vi är ganska körda om nya digerdöden anländer.

Så länge västvärldens politik styrs av dom öppna gränsernas doktriner, så är vi körda.
Citera
2021-03-26, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Nyfiken, vilket system förordar du?

Citat:
jaha till vadå?

Ett som är bättre. Vi är OT nu.
Citera
2021-03-26, 14:37
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ett som är bättre. Vi är OT nu.
Vilket mäktigt svar!
Citera
2021-03-26, 14:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Det är väl ganska uppenbart att det är en skräpkalkyl på det sättet att den är irrelevant samt lätt missvisande om man tror att formeln på något sätt visar sjukdomens farlighet. Med samma formel har cancer en mortality rate på 0,2 % i Sverige. Ebola har i drabbade afrikanska länder haft en otroligt låg mortality rate om man räknar antal döda i förhållande till folkmängd.

Det behövs en nyansering kring hur farligt covid är. För de allra flesta är det totalt ofarligt och därför behöver man inte låsa in en hel värld.

Det jag vänder mig emot är att så många bara stirrar sig blinda på covid och glömmer bort alla andra minst lika allvarliga sjukdomar och vad som händer om man tillämpar lockdown längre perioder med folkhälsan.
Citera
2021-03-26, 14:39
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det har vi gjort flertal gånger i tråden men du tar fram samma skräpkalkyl varje gång. Du har uppenbart fel vilket de flesta förstår

där visade du verkligen vart skåpet ska stå med den så träffsäkra faktabaserade argumentationen "skräpkalkyl/Uppenbart/De flesta"

Vad är felaktigt?
- Antal döda?
- Befolkningsmängd?
- Formeln?

Har du inget mer konkret att komma med?
Citera
2021-03-26, 14:39
Avstängd
Citat:
Finns olika slags diabetes. Typ två går i princip att undvika genom mer motion och bättre kost med mindre kolhydrater/socker. Ny forskning finns på cancer där ett stort sockerintag verkar vara extremt ogynnsamt. Själva sockret ger inte cancer men det leder till andra allvarliga kroniska sjukdomar som leder till cancer.

vad jag kan se i reportagen från länder där de har problem med covid, så är det nästan alltid kraftigt överviktiga människor. Vi behöver prata om detta om vi ska kunna lösa framtida pandemier..

Problemet är att lockdowns gör folk ännu mera överviktiga...

Du verkar ju ha lösningen på denna pandemi och alla framtida pandemier. Härligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in