Citat:
Ursprungligen postat av
SmyghukareN
Just detta du skriver är det som noterats från början.
Folk som generellt drabbas allvarligt är i grupperna träningsfreak med toppkondition, tjockisar med rökning och sprit i bakgrunden och dom äldre med många underliggande sjukdomar.
Kommer på rak arm på ett vältränad ung kille från Ukraina som knalldog efter en Turkietsemester och en var en tjej som var bandyproffs i Sverige.
Om jag förstått rätt drabbas dom vältränade hårt på grund av att deras immunförsvar överreagerar på det nya viruset, och kroppens immunförsvar attackerar dom egna cellerna vilket kan dämpas med bland annat cortison behandling.
Att vi har en överdödlighet bland dom äldre beror på att dom nekas sjukhusvård och i stället för syrgas får morfin och lugnande medel.
Det är faktiskt en stor nackdel att samma stat du betalat in pengar till pension hela livet också förväntas ta hand om dig när du blivit äldre.
Steffe med gänget har helt enkelt fallit för frestelsen att rensa lite, för att komma åt bostäder och pensionspengar.
Just detta med träningsfreaksen tror jag också handlar om att dessa har tränat för fullt när dom varit smittade av covid-19, alltså att dom har en pågående infektion i kroppen, men då det för de allra flesta är i princip omärkbart kanske dessa personer ändå går till gymmet och kör ett fullt pass varpå kroppen tar stryk av detta. Det är egentligen alltid viktigt att vara frisk när man tränar, hjärtmuskelinflammation fanns innan pandemin och drabbade friska vältränade individer.
Att då gå ut och säga att covid-19 drabbar faktiskt även vältränade friska människor är lite fel, problemet var nog i huvudsak att dom faktiskt gick och tränade när dom var smittade och sjuka.
Lyssnade på nåt klipp där en ung kvinna förklarade hur det gick till när hon hamnade på IVA, hon hade sprungit ett maratonlopp och dagen efter var det feber osv för att utvecklas till dubbelsidig lunginflammation (covid-19), jag skulle nog säga att hade personen inte sprungit de där maratonloppet hade det räckt med en vecka vila för att sjukdomen skulle passerat som en mild förkylning. Men sambandet påpekades aldrig eller verkade inte ens finnas som ett alternativ, utan hon var en frisk vältränad individ som drabbades av covid-19 och nästan dog.