2021-03-26, 10:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Pandemi med 0,1% Mortality Rate.. ja, ja.. så kan de se ut efter WHOs ändring av definitionen för ca 10 år sedan. (där de tog bort stort antal döda)

Jag smutskastar inte.. jag får ner dem på jorden... väsentlig skillnad.

Det är Kunskap och fakta som driver mig, kära Watson.. och inte känslor.

Nej det är det inte. Du förnekar både att det är en pandemi, att folk dör, att pcr-tester inte fungerar osv. Så nej, det är inte vetenskap. Ditt begrepp "mortality rate" är dessutom helt malplacerat. Du är ju totalt känslodriven, buhuu jag får inte gå på krogen, buhuu jag får inte gå på fotboll etc. Är inte det att vara känslodriven?
Citera
2021-03-26, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
''Rapport: Kvinnor mer våldsutsatta under pandemin''

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eKqlQy/rapport-kvinnor-mer-valdsutsatta-under-pandemin

Som sagt, ett begränsat samhälle har sina pro and cons.

Dom som blir slagna i hemmet var redan drabbade innan pandemin, det är bara det att dom blir mer utsatta nu eftersom dom spenderar mer tid tillsammans.

En lösning skulle ju kunna vara att sluta dejta rövhål
Citera
2021-03-26, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Tror du helt seriöst att Svenska folket kommer att sluta att anpassa sig
efter SAP (Sozialistische arbeits partei)? Svenska folket är perfekta slavar.

Partiet styr. Svenska befolkningen är för vek för att resa på sig mot en "specifik skara människor".

4000+ fick en nål i stället för vård, såg du några som gjorde något för att stoppa det?
Åja, du och dina Frihet Sverige-likar går ju ut och demonstrerar i alla fall.
Citera
2021-03-26, 11:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag säger inte emot dig, däremot tycker jag det är för tidigt att öppna upp (det som aldrig varit stängt). Fast du bor kanske inte i Sverige?

Det har ju redan öppnats upp i usa i florida och texas. Det verkar inte gå så dåligt. Snarare tvärtom. Det är de nedstängda staterna som får problem med folkhälsan och därmed framtida problem inför kommande pandemier.

Jag bor i sverige och tycker att det verkar som att vi har gjort det mesta rätt, även om det inte varit helt perfekt.
Citera
2021-03-26, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Dom som blir slagna i hemmet var redan drabbade innan pandemin, det är bara det att dom blir mer utsatta nu eftersom dom spenderar mer tid tillsammans.

En lösning skulle ju kunna vara att sluta dejta rövhål

Förvisso, men det finns säkerligen en hel del saker som kan utlösa våld även fast personen vanligtvis inte är en våldsam person. En anledning skulle ju kunna vara psykisk ohälsa som har uppstått genom en trängd ekonomisk situation pga förlorat arbete i och med det begränsade samhället vi har idag.
Citera
2021-03-26, 11:05
Medlem
Citat:
Nej det är det inte. Du förnekar både att det är en pandemi, att folk dör, att pcr-tester inte fungerar osv. Så nej, det är inte vetenskap. Ditt begrepp "mortality rate" är dessutom helt malplacerat. Du är ju totalt känslodriven, buhuu jag får inte gå på krogen, buhuu jag får inte gå på fotboll etc. Är inte det att vara känslodriven?

Jag finner det extremt intressant att alla "99 procentare" verkligen ÄLSKAR siffran 0.1% som WHO kom ut med. Dom har verkligen anammat den hårt.

Sen att WHO också skriver.....

Citat:
"If COVID-19 is spreading in your community, stay safe by taking some simple precautions, such as physical distancing, wearing a mask, keeping rooms well ventilated, avoiding crowds, cleaning your hands, and coughing into a bent elbow or tissue. Check local advice where you live and work. Do it all!"

...ignorerar man fullständigt. Påminner nästan om religiösa människor som bara väljer att följa vissa delar ur bibeln för att det passar deras agenda och andra ignorerar man
Citera
2021-03-26, 11:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Hade sjukvården tagit rätt beslut som man gör i den privata sektorn då hade inte kapaciteten gällande IVA platser, lagren med skyddsutrustning mm varit på All time low!

Eller.. har ni varit "naiva" än en gång?
Tror du på fullt allvar att ett privat företag hade hållit personal och utrustning för en massa oanvända intensivvårdsplatser i väntan på en pandemi?
Jag måste ha missuppfattat dig!

Det är ju lika troligt att det skulle inträffa som att Bofors skulle ha utrustning och personal för haubitstillverkning stående beredda att börja producera om det skulle bli krig.

Stora lager av skyddsutrustning ser jag mera som en politisk fråga och inget något som den enskilde vårdgivaren ska hålla utan ersättning.

Har du förresten uppmärksammat någon skillnad på lagerhållning av skyddsutrustning mellan privata vård- och omsorgstagare jämfört med de kommunala och regionala.
Citera
2021-03-26, 11:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Att låsa in hela världen i sina hem kallas "försiktighetsprincipen". Idiotin är inte ens skrämmande längre, bara tröttsam.

Och så fort man kritiserar detta är man "foliehatt" och får höra att man är "konspirationsteoretiker"... Så jäkla konstig värld vi lever i.

Nej covid är inte så farligt. Särskilt inte för yngre personer och barn. Att skydda dessa grupper från covid genom att stänga skolorna/förskolorna är ren och skär idioti. Inget annat.
Citera
2021-03-26, 11:06
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
TikaDingDing.. ny skryter du igen om ditt jobb trots att du i tidigare inlägg inte ville kännas vid om det.
Du är en data scientist/statistiker, "take it easy"
Komiken i dina tolkningar...*priceless*

Citat:
Kan du inte lära mig lite hur "business" fungerar "på den nivån"?
Vore kul att veta om jag missat något väsentligt i min långa affärskarriär (inom bla MedTech)
Just förmågan att tolka information tror jag du brister lite i - för att uttrycka det lindrigt.

Citat:
Som jag skrev i mina tidigare inlägg:
1. C19 handlar om affärer.. de som tror att BigPharma tar fram vaccin som allmosa misstar sig ordentligt
2. C19 är inte endast Virus och affärer utan en stor portion politik oxå.
Ja, det är väl det jag försökt påpeka i ett antal inlägg de senaste dagarna. Hur någon fått för sig att det skulle handla om ett uttryck för medmänsklighet, rättvisa och moral i vad som från vinstsynpunkt utvecklat sig till the game of the millennium är dock inte ett dugg förvånande och inläggen i ämnet bevisar väl bara att folks bottenlösa naivitet - i synnerhet som de verkar tro att den här typen av business går att jämställa med att reklamera senaste jackan från H&M - är skrämmande förutsägbar.
Citera
2021-03-26, 11:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det har ju redan öppnats upp i usa i florida och texas. Det verkar inte gå så dåligt. Snarare tvärtom. Det är de nedstängda staterna som får problem med folkhälsan och därmed framtida problem inför kommande pandemier.

Jag bor i sverige och tycker att det verkar som att vi har gjort det mesta rätt, även om det inte varit helt perfekt.

Hur det kommer att gå i Florida och Texas vet jag inte, men de har väl vår nu och är normalt sett soliga stater. Det är bara att vänta och se.
Citera
2021-03-26, 11:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hur det kommer att gå i Florida och Texas vet jag inte, men de har väl vår nu och är normalt sett soliga stater. Det är bara att vänta och se.

Det är kalifornien också. Jämför gärna själv och se.. Statistiken finns där ute på nätet. Det kommer att klarna vart efter tiden går att det inte lönar sig att stänga ner och köra med masktvång.

Intressant...

https://www.wsj.com/articles/rating-ron-desantiss-approach-to-covid-19-11615827823
Senast redigerad av kurt-sune 2021-03-26 kl. 11:13.
Citera
2021-03-26, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Just detta du skriver är det som noterats från början.

Folk som generellt drabbas allvarligt är i grupperna träningsfreak med toppkondition, tjockisar med rökning och sprit i bakgrunden och dom äldre med många underliggande sjukdomar.

Kommer på rak arm på ett vältränad ung kille från Ukraina som knalldog efter en Turkietsemester och en var en tjej som var bandyproffs i Sverige.

Om jag förstått rätt drabbas dom vältränade hårt på grund av att deras immunförsvar överreagerar på det nya viruset, och kroppens immunförsvar attackerar dom egna cellerna vilket kan dämpas med bland annat cortison behandling.

Att vi har en överdödlighet bland dom äldre beror på att dom nekas sjukhusvård och i stället för syrgas får morfin och lugnande medel.
Det är faktiskt en stor nackdel att samma stat du betalat in pengar till pension hela livet också förväntas ta hand om dig när du blivit äldre.
Steffe med gänget har helt enkelt fallit för frestelsen att rensa lite, för att komma åt bostäder och pensionspengar.
Just detta med träningsfreaksen tror jag också handlar om att dessa har tränat för fullt när dom varit smittade av covid-19, alltså att dom har en pågående infektion i kroppen, men då det för de allra flesta är i princip omärkbart kanske dessa personer ändå går till gymmet och kör ett fullt pass varpå kroppen tar stryk av detta. Det är egentligen alltid viktigt att vara frisk när man tränar, hjärtmuskelinflammation fanns innan pandemin och drabbade friska vältränade individer.

Att då gå ut och säga att covid-19 drabbar faktiskt även vältränade friska människor är lite fel, problemet var nog i huvudsak att dom faktiskt gick och tränade när dom var smittade och sjuka.

Lyssnade på nåt klipp där en ung kvinna förklarade hur det gick till när hon hamnade på IVA, hon hade sprungit ett maratonlopp och dagen efter var det feber osv för att utvecklas till dubbelsidig lunginflammation (covid-19), jag skulle nog säga att hade personen inte sprungit de där maratonloppet hade det räckt med en vecka vila för att sjukdomen skulle passerat som en mild förkylning. Men sambandet påpekades aldrig eller verkade inte ens finnas som ett alternativ, utan hon var en frisk vältränad individ som drabbades av covid-19 och nästan dog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in