2021-03-26, 10:28
Medlem
Kvastfeningens avatar
Enligt denna artikel så är UK:s vaccinkontrakt med Astra signad en dag SENARE än EU och innehåller precis samma klausul om leverans.....

https://edition.cnn.com/2021/02/17/europe/uk-astrazeneca-vaccine-contract-details-intl/index.html

AstraZeneca CEO Pascal Soriot told Italy's La Repubblica at the time that its agreement with the EU was "not a contractual commitment. It's a best effort," referring to language used in their contract.
Its contract with the UK, however, also states that company only needs to make its "best reasonable efforts" to stick to the original agreed delivery schedule, which the company could "update and refine" when necessary. The agreement says the company must notify BEIS at least 30 days before each delivery with a "firm and final" schedule.
Where there may be a significant difference is in which markets the drug company is prioritizing. Soriot confirmed to La Repubblica that his company had agreed to supply the UK before other markets, saying it was "fair enough" because the UK had reached an agreement with AstraZeneca earlier than the EU. But the UK's official contract is actually dated August 28, one day after the EU's contract.

Det luktar egoism och fulspel lång väg precis som jag misstänkt.
Forskarnai Oxford skulle få gjort som dom velat och samarbetat med Merck och inte låtit sig duperas av Brittiska staten.
Citera
2021-03-26, 10:29
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Märkligt att du saknar empati för våra frontsoldater som räddar liv. Nästa gång kanske det är ditt liv som står på spel. Berätta gärna för dem då var du står så de kan välja om de vill byta jobb.

Jag står på den sidan som genom mitt och mina kollegors arbete skapar skatteintäkter.. för att kunna finansiera ex sjukvården.

På denna sidan räknar vi inte minuter i arbetstid.. utan jobbar så mycket som det krävs för att företagen skall överleva och förhoppningsvis genera en vinst (som beskattas och ökar på statskassan)

På denna sida har vi inte behov att kallas för hjältar eller frontsoldater... vi anser att det är ett narcissistiskt synsätt.. hos oss har man fötterna på jorden.

På denna sidan jobbar vi med teknink som möjliggör och underlättar din vardag så du inte fortfarande lever på stenåldern utan i ett modernt informationssamhälle.

På denna sida har vi inget behov att dansa Jeruslema i sociala medier för att få likes och samtidigt beklaga oss hur jobbigt vi har det.

Vi håller helt enkelt käften, jobbar hårt och beskådar spektaklet från den offentliga sektorn.

Frågor på det?
Senast redigerad av MittMalmoe 2021-03-26 kl. 10:32.
Citera
2021-03-26, 10:30
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Du verkar ha seriösa problem med tänkandet. Utan de beslut som tagits hade sjukvården brakat ihop för länge sedan.

Hade sjukvården tagit rätt beslut som man gör i den privata sektorn då hade inte kapaciteten gällande IVA platser, lagren med skyddsutrustning mm varit på All time low!

Eller.. har ni varit "naiva" än en gång?
Citera
2021-03-26, 10:32
Medlem
Citat:
Exakt, det är bedrövligt. Blir jobbigt för vårdpersonalen-

Hoppas det ökar lite. Jäkligt tråkigt på jobbet just nu....

Jobbar normalt på röntgen men är nu förflyttad till "covid avdelning". Idag har jag haft 2 timmar frukost i solen

Känns lite tråkigt att ni betalar min lön.... känns inte som jag förtjänar den....
Citera
2021-03-26, 10:32
Medlem
Pethuglins avatar
Johan Carlson i direktsänt utfrågning om coronahanteringen i KU.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/live/live-tv-johan-carlson-fragas-ut-i-ku/

Kan även ses på SVT2
Citera
2021-03-26, 10:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du verkar ha seriösa problem med tänkandet. Utan de beslut som tagits hade sjukvården brakat ihop för länge sedan.

Ja har aldrig sagt att det inte ska vara restriktioner och rekommendationer. Det är bra som det är, även om jag tycker att vi borde öppna upp mer och skydda de äldre och sköra på ett bättre sätt.

Att testa unga och friska för dyra pengar har varit totalt meningslöst. Det hade varit bättre att lägga dessa pengar på bättre skydd för de äldre och mer testning av personalen mm.
Citera
2021-03-26, 10:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Hade sjukvården tagit rätt beslut som man gör i den privata sektorn då hade inte kapaciteten gällande IVA platser, lagren med skyddsutrustning mm varit på All time low!

Eller.. har ni varit "naiva" än en gång?

Nu jobbar jag inte inom vården. Resterande får du skylla på politiker och tjänstemän inom sektorn.
Citera
2021-03-26, 10:40
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Enligt denna artikel så är UK:s vaccinkontrakt med Astra signad en dag SENARE än EU och innehåller precis samma klausul om leverans.....

https://edition.cnn.com/2021/02/17/europe/uk-astrazeneca-vaccine-contract-details-intl/index.html

AstraZeneca CEO Pascal Soriot told Italy's La Repubblica at the time that its agreement with the EU was "not a contractual commitment. It's a best effort," referring to language used in their contract.
Its contract with the UK, however, also states that company only needs to make its "best reasonable efforts" to stick to the original agreed delivery schedule, which the company could "update and refine" when necessary. The agreement says the company must notify BEIS at least 30 days before each delivery with a "firm and final" schedule.
Where there may be a significant difference is in which markets the drug company is prioritizing. Soriot confirmed to La Repubblica that his company had agreed to supply the UK before other markets, saying it was "fair enough" because the UK had reached an agreement with AstraZeneca earlier than the EU. But the UK's official contract is actually dated August 28, one day after the EU's contract.

Det luktar egoism och fulspel lång väg precis som jag misstänkt.
Forskarnai Oxford skulle få gjort som dom velat och samarbetat med Merck och inte låtit sig duperas av Brittiska staten.
Jag tror du helt enkelt inte begriper business på den här nivån, det är det som är problemet.

Det finns naturligtvis en uppgörelse mellan UK och AZ som ligger utanför det du ser i kontraktet - ett kontrakt som naturligtvis inte daterades förrän EU hade avtalat bort rätten att stämma AZ om det uppkom oegentligheter.

Det är som sagt inte affärsetiskt snyggt av AZ, men det är därför man har folk på legal och commercial som sitter och ögnar igenom liknande avtal med lupp. Hur EU lyckats göra bort sig på det vis de gjort är en gåta - antagligen var det försöken att trixa bort UK inför de kommande Brxit-förhandlingarna som fick dem att sänka garden.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-26 kl. 10:42.
Citera
2021-03-26, 10:41
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Nu jobbar jag inte inom vården. Resterande får du skylla på politiker och tjänstemän inom sektorn.

Du tar dem i försvar... alltså, det vore klädsamt med lite ryggrad
Citera
2021-03-26, 10:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Hoppas det ökar lite. Jäkligt tråkigt på jobbet just nu....

Jobbar normalt på röntgen men är nu förflyttad till "covid avdelning". Idag har jag haft 2 timmar frukost i solen

Känns lite tråkigt att ni betalar min lön.... känns inte som jag förtjänar den....

Härligt för dig. Du får nog snart lite mer att göra.
Citera
2021-03-26, 10:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Så är det.

Uzbekmutationen 2023 kommer vara farlig för de med utgående vaccinskydd. En nysning för de normalt funtade människor som inte vaccinerar sig mot snuva.

Så varför skjuta upp eländet när det inte ens är farligt för unga? Det är sån idioti att det är skrämmande.
Citera
2021-03-26, 10:44
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Egna erfarenheter säger mig mer om hur det funkar i praktiken. Självklart är jag precis som Du expert på hela skattelagstiftningen.

Jag är absolut inte expert, men jag har förstås läst in mig på det som påverkar mig och mina bolag.

Uppskovsräntan på småhus är borttagen.
Gränsen för uppskov är 3 miljoner (i vinst)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in