2021-03-26, 06:39
Medlem
Vad gör ni om en person flyttar in och är trevlig i början men visar sig vara rättshaverist.
Tar in sin bror rummet. Betalar bara halva hyran för att hon tycker det inte är värt mera.
Ni har ett kontrakt på ett år.
Citera
2021-03-26, 06:40
Medlem
GoUoDs avatar
Du ger henne den lagsatta tid som krävs för henne att flytta ut, ber henne betala med 13,5% ränta (öppnar KFM-ärendet i frågan, varpå delgivningsman kommer söka henne) och hotar med att dra det till rätten. Sedan påtalar du att all skada eller avvikande slitage får hon ersätta utifrån den faktura som eventuell städ/service-inhyrning kommer kosta.
Citera
2021-03-26, 07:55
Avslutad
Kan tänka mig att du skulle få bättre svar i juridikdelen, beroende på vilka svar du nu är ute efter.

Men jag misstänker att du rakt av kan säga till brorsan att dra åt helvete. Om du säger åt honom att dra borde det vara hemfridsbrott om han stannar kvar. Men jag är inte helt hundra på hur det funkar.

Agera fort. Byråkratins kvarnar maler långsamt. Här har du lite info https://kronofogden.se/vrakningavhysning2.html
Citera
2021-03-26, 08:30
Medlem
J.H.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Du ger henne den lagsatta tid som krävs för henne att flytta ut, ber henne betala med 13,5% ränta (öppnar KFM-ärendet i frågan, varpå delgivningsman kommer söka henne) och hotar med att dra det till rätten. Sedan påtalar du att all skada eller avvikande slitage får hon ersätta utifrån den faktura som eventuell städ/service-inhyrning kommer kosta.

Det hör är så klart det enda vettiga svaret, de andra kommer du själv att få betala en massa om du gör (vilket du säkert redan vet).

Betalar man inte hyran så har man ju mer eller mindre valt att avsäga sig lägenheten. Men det gäller att göra uppsägningen på rätt sätt. Att vräka någon kan ta väldigt lång tid även om de misskött sig.

Byter du lås/slänger ut prylar åker du dit på det. Skriv en lapp med uppsägningen (1-3månader) Hon måste betala för uppsägningstiden även om hon väljer att flytta tidigare och som sagt kontakta KFM för indrivning och vräkning.
Citera
2021-03-26, 08:33
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Kan tänka mig att du skulle få bättre svar i juridikdelen, beroende på vilka svar du nu är ute efter.

Men jag misstänker att du rakt av kan säga till brorsan att dra åt helvete. Om du säger åt honom att dra borde det vara hemfridsbrott om han stannar kvar. Men jag är inte helt hundra på hur det funkar.

Agera fort. Byråkratins kvarnar maler långsamt. Här har du lite info https://kronofogden.se/vrakningavhysning2.html
Man som hyresvärd har inte någon som helst rådan över hur många som bor i den kvart man hyr ut, såvida man inte satt i kontraktet att "bara X, Y, Z får bo här", även då är det tvetydigt enligt lag men skäl för uppsägning om fler än angivna bosätter sig med hyresgästen.

Man får dock inte överlåta en lägenhet i tredje hand (d.v.s. flytta ut alt. ha kvarten som sitt sekundära hem) utan att få godkännande från hyresvärden.
Senast redigerad av GoUoD 2021-03-26 kl. 08:36.
Citera
2021-03-26, 08:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Man som hyresvärd har inte någon som helst rådan över hur många som bor i den kvart man hyr ut, såvida man inte satt i kontraktet att "bara X, Y, Z får bo här", även då är det tvetydigt enligt lag men skäl för uppsägning om fler än angivna bosätter sig med hyresgästen.

Man får dock inte överlåta en lägenhet i tredje hand (d.v.s. flytta ut alt. ha kvarten som sitt sekundära hem) utan att få godkännande från hyresvärden.
Om du hyr en hel lägenhet i andrahand kan din hyresgäst ta in inneboende ja. Men jag ställer mig rätt tveksam till att de reglerna går att applicera när du bara hyr ett rum.

Och exempelvis har du denna:

41 § Hyresgästen får inte inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för hyresvärden. Lag (1984:694).
Citera
2021-03-26, 09:33
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Juridik
/Moderator
Citera
2021-03-26, 09:49
Medlem
yz44s avatar
Vad säger kontraktet, antar att ett sådant upprättats vid uthyrningen.
Citera
2021-03-30, 21:23
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rubriken preciserad.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem