2021-03-26, 06:36
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Israel har köpt 10 miljoner doser av Pfizers vaccin, var ska de få resten ifrån? De har använt allihopa.
De har även säkrat miljontals doser av AZ och Moderna. Dessutom vaccinerar de fortfarande i en takt som är dubbelt så hög som Sverige och EU, även om takten minskat.
Citera
2021-03-26, 06:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hur förklarar det att tio gånger så många, procentuellt, vaccinerats i UK och Israel?

Det är så långt det producerade vaccinet har räckt.
Citera
2021-03-26, 06:45
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Du hade varit en duktig slav i Oceanien 1984. Regimtrogen och lydig.

För att bemöta ditt hjärndöda påstående: Hur rimligt tycker du att det är att 7 miljarder människor ska vaccinera sig 4 gånger per år? För du förstår väl att det är det som kommer krävas om vi ska ha covidpass? Ett vaccin mot muterande virus är helt värdelöst efter 3 månader.

Och läser man i biverkningstråden verkar det som att många fortfarande upplever jobbiga biverkningar över en månad efter vaccinationen. Går de mot förmodan över snart kan de alltså räkna med minst 4 månader av smärta, yrsel och verk varje år. Låter fantastiskt...

Foliehatt.

Du är en riktig korkad " frihetskämpare". Vi måste inte vaccinera oss 4 gånger varje år om smittspridningen blir väldigt låg i samhället. Låg smittspridning kan vi uppnå med massvaccinering och andra åtgärder som till exempel att vi håller avstånd, bär munskydd och slutar träffa människor som vi inte måste.

Till skillnad från dig inser jag att de människor som fick allvarliga biverkningar av vaccin hittils inte är många. Inte ens hundra människor av de 18 miljoner som vaccinerades med AZ dog. Du fattar väl att de allra flesta inte dör av vaccin.

Ni friherskämpare är de mest iq-befriade i hela samhället. Ni saknar logiskt tänkande och är inte kapabla att se samband eller brist på samband.
Senast redigerad av AttCza 2021-03-26 kl. 06:55.
Citera
2021-03-26, 06:58
Medlem
arbetets avatar
Precis! Så förväntar jag mig också ju fler yngre som blir vaccinerade. Särskilt nu när AZ-vaccinet reserveras för de äldre. Fler fall av allvarliga biverkningar är att vänta hos alla vacciner. Däremot kommer man troligtvis inte kunna fastställa någon klar koppling till vaccinerna:

Forskare: Fler vaccinstopp är att vänta
/.../Helena Hervius Askling spår liknande tillfälliga stopp framöver, och enligt henne kan det då handla om vilket vaccin som helst.

– När man ska vaccinera en hel värld kommer det att hända saker, säger hon.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zgP834/forskare-fler-vaccinstopp-ar-att-vanta
Citera
2021-03-26, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Du är en riktig korkad " frihetskämpare". Vi måste inte vaccinera oss 4 gånger varje år om smittspridningen blir väldigt låg i samhället. Låg smittspridning kan vi uppnå med massvaccinering och andra åtgärder som till exempel att vi håller avstånd, bär munskydd och slutar träffa människor som vi inte måste.

Till skillnad från dig inser jag att de människor som fick allvarliga biverkningar av vaccin hittils inte är många. Inte ens hundra människor av de 18 miljober som vaccinerades med AZ dog. Du fattar väl att de allra flesta inte dör av vaccin.

Ni friherskämpare är de mest iq-befriade i hela samhället. Ni saknar logiskt tänkande och är inte kapabla att se samband eller brist på samband.

Själv tror jag att vi kommer få leva med detta. Som en influensa 2.0. Så då känns det ju onödigt dystopiskt att springa runt med munskydd som har tvivelaktig effekt och att inte träffa de människor jag vill träffa. Tänk om det är så att en del av de som du tycker är IQ-befriade, i realititen ha tänkt flera varv längre än du. Min erfarenhet av folk som tjatar om IQ och sin egen förträfflighet är ofta att de inte är de vassaste knivarna i lådan. Tomma burkar skramlar mest så att säga. I detta fallet är det många rädda människor som skramlar.

Rädda människor tänker inte klart. Oavsett IQ.

Ang.vaccinet så har du nog rätt. Det är ingenting att frukta. Jag tycker vi ska fortsätta vaccinera de i riskgrupper som vill det. Precis som med influensan. Massvaccinering och utrotning av viruset. Jag är skeptiskt.
Citera
2021-03-26, 07:17
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Själv tror jag att vi kommer få leva med detta. Som en influensa 2.0. Så då känns det ju onödigt dystopiskt att springa runt med munskydd som har tvivelaktig effekt och att inte träffa de människor jag vill träffa. Tänk om det är så att en del av de som du tycker är IQ-befriade, i realititen ha tänkt flera varv längre än du. Min erfarenhet av folk som tjatar om IQ och sin egen förträfflighet är ofta att de inte är de vassaste knivarna i lådan. Tomma burkar skramlar mest så att säga. I detta fallet är det många rädda människor som skramlar.

Rädda människor tänker inte klart. Oavsett IQ.

Ang.vaccinet så har du nog rätt. Det är ingenting att frukta. Jag tycker vi ska fortsätta vaccinera de i riskgrupper som vill det. Precis som med influensan. Massvaccinering och utrotning av viruset. Jag är skeptiskt.

Jag vill säga att jag inte är rädd. Jag inser bara att vi bör använda munskydd, hålla avstånd och sluta träffa människor som vi inte måste tills vi har vaccinerat en stor del av befolkningen så att vi kan återgå till livet i pre covid.

Det är faktiskt de som du beskriver som "rädda" som tänker fler varv längre än frihetskämpare som bara tänker på "sin frihet" och varför vaccineringarna är onda, viruset är påhittat, samt att munskydd inte behövs för att minska smittspridningen när forskningen är överens om att viruset smittar framför allt genom luften. Att sakna konsekvenstänkande är ett tecken på lågt iq.

Ni frihetskämpare är den största orsaken till att smittspridningen inte minskar i samhället. Ni är som småbarn. Ni tänker bara på era rättigheter men inte på era skyldigheter som samhällsmedborgare gentemot era medmänniskor. Vissa människor växer aldrig upp, helt enkelt.
Senast redigerad av AttCza 2021-03-26 kl. 07:20.
Citera
2021-03-26, 07:22
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/fhm-andrar-teststrategi-vill-fanga-symtomfria-fall/

FHM går äntligen ut med att symptomfria, som varit i kontakt med smittade t.ex. på en arbetsplats eller i en skola, ska testas. Är det ETT ÅR efter andra icke-utvecklingshämmade länder..?
Citera
2021-03-26, 07:23
Medlem
Distansutbildning i gymnasieskolor upphör fom 1 april.
Enligt FHMs senaste föreskrift daterat 26 mars ska varje person disponera minst 10 kvadratmeter inom avgränsat utrymme inomhus. Detta för att minska smittspridningen.
Hur ska varje gymnasieelev spendera 10 kvadratmeter i ett 30 kvadratmeters klassrum ?!
Är det nån beslutfattare som har tänkt på det ?
Antingen har man tänkt på det och ändå bryr sig inte så mycket om smittspridningen eller alternativ två att inte har tänkt på det.
Det första alternativet verkar mer troligt !

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/2d6fec0a16f349f0bad18c630705b480/hslf-fs-202125.pdf

Beräkningsregler för maxantal kunder och besökare
3 §2 Maxantalet enligt 2 § ska beräknas på sådant sätt att varje kund eller
besökare, inom varje avgränsat utrymme inomhus, ska kunna disponera minst
10 kvadratmeter av den tillgängliga ytan.
Maxantalet för verksamhetens totala yta får aldrig överstiga 500 personer.
Citera
2021-03-26, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/fhm-andrar-teststrategi-vill-fanga-symtomfria-fall/

FHM går äntligen ut med att symptomfria, som varit i kontakt med smittade t.ex. på en arbetsplats eller i en skola, ska testas. Är det ETT ÅR efter andra icke-utvecklingshämmade länder..?

Nice. Nu kan vi ta farväl av coronaviruset som alla "andra icke-utvecklingshämmande länder".
Citera
2021-03-26, 07:26
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Distansutbildning i gymnasieskolor upphör fom 1 april.
Enligt FHMs senaste föreskrift daterat 26 mars ska varje person disponera minst 10 kvadratmeter inom avgränsat utrymme inomhus. Detta för att minska smittspridningen.
Hur ska varje gymnasieelev spendera 10 kvadratmeter i ett 30 kvadratmeters klassrum ?!
Är det nån beslutfattare som har tänkt på det ?
Antingen har man tänkt på det och ändå bryr sig inte så mycket om smittspridningen eller alternativ två att inte har tänkt på det.
Det första alternativet verkar mer troligt !

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/2d6fec0a16f349f0bad18c630705b480/hslf-fs-202125.pdf

Beräkningsregler för maxantal kunder och besökare
3 §2 Maxantalet enligt 2 § ska beräknas på sådant sätt att varje kund eller
besökare, inom varje avgränsat utrymme inomhus, ska kunna disponera minst
10 kvadratmeter av den tillgängliga ytan.
Maxantalet för verksamhetens totala yta får aldrig överstiga 500 personer.

Det går inte. Regeringens beslut kan inte tolkas på ett annat sätt som att de fortfarande strävar efter att uppnå flockimmunitet genom att låta viruset härja relativt fritt i samhället.
Citera
2021-03-26, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza

Nej. Det räcker troligtvis med 2 gånger per år. Med lite tur 2 gånger vartannat år. Fast när det då är dags för påfyllning kommer hela världen ha insett att det räcker att vaccinera riskgrupper.
Citera
2021-03-26, 07:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nice. Nu kan vi ta farväl av coronaviruset som alla "andra icke-utvecklingshämmande länder".

Japp. Testning, karantänsättning, smittspårning... Sköts detta intensivt och effektivt, så behövs det inte ens någon allmän lockdown.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in