2021-03-18, 13:59
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det är inte alls så begreppet används.

Om jag skriver under ett avtal så bör jag göra det av fri vilja, och inte genom tvång.
Då är jag fri i bemärkelsen att beslutet är mitt eget.

Varför i hela friden skulle det krävas "obegränsat med valmöjligheter" för att en handling ska räknas som frivillig?

Det var en bra poäng.
Citera
2021-03-18, 14:50
Medlem
Elyons avatar
Citat:

Om jag skriver under ett avtal så bör jag göra det av fri vilja, och inte genom tvång.

Varför i hela friden skulle det krävas "obegränsat med valmöjligheter" för att en handling ska räknas som frivillig?

Grymt bra formulerat.
Citera
2021-03-25, 20:59
Medlem
Fri vilja finns förståss inte. Hade jag haft fri vilja så hade jag velat vara rik, varit 2 meter lång, vart mer socialt kompetent, utåtriktad, lycklig. Vi är slavar för vår fysiska förutbestämda verklighet, som på kvantnivå är tillsynes slumpartad, men som på stora partklar blir förutbestämd och deterministisk.

Den enda som har fri vilja är en hypotetiskt teoretisk gud som kan göra vad han vill.
Citera
2021-03-25, 22:23
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Om du inte kan göra något annat än att skriva under avtalet så spelar det ingen roll vad du vill eller vilket beslut du fattar. Du måste alltså ha alternativ.
Citera
2021-03-25, 23:17
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Om du inte kan göra något annat än att skriva under avtalet så spelar det ingen roll vad du vill eller vilket beslut du fattar. Du måste alltså ha alternativ.
Lyd Slavjävel LYD!!! Om Du inget annat kan. Sköt din skit och LYD!!
Citera
2021-03-25, 23:37
Medlem
Citat:

Alla som någonsin har skrivit under ett avtal medvetet har gjort det av eget beslut. Om någon så riktar en pistol mot ditt huvud och säger åt dig att skriva på ett avtal så är det fortfarande helt och hållet ditt eget beslut att göra det, och du gör det fortfarande bara för att du vill göra det.
Citera
2021-03-26, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Alla som någonsin har skrivit under ett avtal medvetet har gjort det av eget beslut. Om någon så riktar en pistol mot ditt huvud och säger åt dig att skriva på ett avtal så är det fortfarande helt och hållet ditt eget beslut att göra det, och du gör det fortfarande bara för att du vill göra det.
Om du menar detta, varför tar du då inte på dig ditt eget ansvar utan menar samtidigt att det är Herrens lag som gäller?

Om alla beslut är dina egna.. Stå för dem!

I mina ögon ser jag dubbla motsägelser.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-26 kl. 00:04.
Citera
2021-03-26, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Om du menar detta, varför tar du då inte på dig ditt eget ansvar utan menar samtidigt att det är Herrens lag som gäller?

Om alla beslut är dina egna.. Stå för dem!

I mina ögon ser jag dubbla motsägelser.
Jag står för mina beslut. Allt jag någonsin har gjort gjorde jag för att jag där och då trodde att det var det bästa alternativet. De gångerna jag begick misstag, d.v.s. inte valde det bästa alternativet, berodde i samtliga fall på att jag saknade den nödvändiga kunskap som krävdes för att kunna fatta rätt beslut. Vilket jag givetvis inte kunde rå över det minsta.
Senast redigerad av Gul-groda 2021-03-26 kl. 00:37.
Citera
2021-03-26, 00:34
Medlem
Citat:
Precis. Fri vilja betyder att om du ställs inför en viss situation så kan du agera ut situationen på flera olika sätt, fastän du bara väljer ett – du hade alltså kunnat göra annorlunda än det du faktiskt valde att göra i den situationen.
Citera
2021-03-26, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jag står för mina beslut. Allt jag någonsin har gjort gjorde jag för att jag där och då trodde att det var det bästa alternativet. De gångerna jag begick misstag, d.v.s. inte valde det bästa alternativet, berodde i samtliga fall på att jag sakande den nödvändiga kunskap som krävdes för att kunna fatta rätt beslut. Vilket jag givetvis inte kunde rå över det minsta.
Kan du ge fan i att svara i vår diskussion?
Håll käften slavjävel och Lyd!

Du säger mig inget av intresse, enbart grundlösa antaganden utan argument.
När man ber om argument får man fler fallasier. Ointressant, där var ordet.

Utan kunskap är du ointressant! Slavjävel!
Citera
2021-03-26, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Precis. Fri vilja betyder att om du ställs inför en viss situation så kan du agera ut situationen på flera olika sätt, fastän du bara väljer ett – du hade alltså kunnat göra annorlunda än det du faktiskt valde att göra i den situationen.
Om man valt annorlunda i det fall man hade fri vilja, då har man inte fri vilja.
Om man väljer precis det man vill göra, då har man fri vilja.

Enkelt va?

Om hela universum är dig till lags och du upplever dig fri och mäktig i ditt beslutsfattande, varför kan man inte benämnda sådana beslut som fattade av ”fri vilja”?

Jag tror att du inte vill erkänna frihet därför att du hatar att vara slav!
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-26 kl. 01:01.
Citera
2021-03-26, 01:12
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Du vet väl att man inte behöver skriva under alla avtal om man inte vill?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in