2021-03-25, 18:38
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vaccinationsviljan ökar hos svenskar den är nu 80% men tyvärr för dig verkar en majoritet även tycka att det inte ska vara frivilligt. Alla ska ta sprutan.

Barn kan man undvika det har jag alltid gjort de har inte förstånd att undvika smittor. Det är ett av skälen till att de under normalår är förkylda nästen för jämnan. Men jag tror inte de klarar mask som barnen gjorde i Kina under Maos tid vid makten då var de drillade och disciplinerade.

Vaccin kan vara lösningen även för barn. Nu för tiden får de ju massor av vacciner ingen knorrar. På min tid var det aldrig tal om att mässling vara farligt, nu är det mycket farligt. Jo påssjuka var lite farligt om man var uppåt 20 och fick det sent. Det vara allt. Ingen visste då att Röda hund det skulle man ha som barn annars kan man få missbildade barn till exempel.

Jaha, vad är det du vill säga med ditt inlägg?

Viruset är fortfarande ett RNA-virus. Vaccinen är därför långsiktigt värdelösa.

Även Sällberg sade precis på Efter Fem att vaccinen inte är effektiva mot alla mutationer.

Han vet mycket väl att det är totalt meningslöst att vaccinera folk men det kan han inte säga nu.
Citera
2021-03-25, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
13% eller 1.000.000 svenskar har för fan fått vaccinet. Borde inte det påverka smittspridningen?! Eller hade det varit ännu mer smittade nu dessa dagar om vi inte hade vaccinerat dessa?
Ifølge vaccinetracker er det “kun” 11,9% af befolkning over 18 år der har fået første stik.
Men jo ,har sikkert en effekt allerede nu hvor alle ældre og særligt udsatte har fået deres vaccination.
https://vaccinetracker.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/vaccine-tracker.html#uptake-tab
Citera
2021-03-25, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag har också för mig att det är som Cancerogen säger.

Det visar sig ju på andra sätt också, på en kvinna efter klimakteriet, att hormonet som gör henne specifikt kvinnlig är i det närmaste borta. (Lite beroende på hur mycket fett hon har, eftersom fettvävnad i sig producerar små mängder östrogen - men det gör den som sagt även hos män.)

Fettet omfördelas, så att hon inte längre har den typiskt kvinnliga timglasfiguren, utan i stället sätter det sig (även) på mage och rygg, och midjan försvinner. Brösten plattas ut (en kvinna som är tjock överallt kan dock fortfarande ha fylliga bröst). Även den typiska formen på en kvinnas lår och vader förändras, de blir mer jämntjocka - vare sig de är feta stockar eller tunna stickor. Det kommer mer hår på de delar av ansiktet där män har skägg, samtidigt som busken därnere blir glesare. Feromonerna som signalerar "kvinna" försvinner. (Även den typiskt manliga lukten hos män försvinner så småningom, men senare i livet.) Håret blir tunnare och mindre glansigt, ögonfransarna kortare och tunnare, huden rynkigare och mindre slät och len.

Rätt deprimerande perspektiv med andra ord...
Det är även så att progesteron spelar en roll för immunförsvaret.
Citera
2021-03-25, 18:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är även så att progesteron spelar en roll för immunförsvaret.

En positiv roll alltså? Det visste jag faktiskt inte. Men visst har väl män också progesteron? Detta är ju anledningen till att vissa "tar en färdknäpp" (om du förstår vad jag menar nu), om tiden drar ut efter BF. (Fast i verkligheten räcker knappast de halterna för att påverka livmodermunnen.)
Citera
2021-03-25, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En positiv roll alltså? Det visste jag faktiskt inte. Men visst har väl män också progesteron? Detta är ju anledningen till att vissa "tar en färdknäpp" (om du förstår vad jag menar nu), om tiden drar ut efter BF. (Fast i verkligheten räcker knappast de halterna för att påverka livmodermunnen.)
I det här inlägget av Okok1 finns en länk till Nature där man reder ut det där: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2021-03-25, 18:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
I det här inlägget av Okok1 finns en länk till Nature där man reder ut det där: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Tack, ska läsa när jag får tid!
Citera
2021-03-25, 19:06
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
13% eller 1.000.000 svenskar har för fan fått vaccinet. Borde inte det påverka smittspridningen?! Eller hade det varit ännu mer smittade nu dessa dagar om vi inte hade vaccinerat dessa?
Ja, det sänker definitivt R men ännu inte tillräckligt mycket för att det ska vara under 1. Man ska komma ihåg att de äldre som fått vaccinet inte rör sig mycket i samhället och R påverkas därför marginellt. Dock, vaccineringen hjälper till att hålla ner dödligheten eftersom det är dessa grupper som oftast blir svårt sjuka.
Citera
2021-03-25, 19:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Prova att sätta orättvisa löner så får du se hur bra det går...
Du har fått för dig att löner är rättvisa? Det är ju lite gulligt att du tror det, faktiskt...
Citera
2021-03-25, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vad detta har med dit uttalande att det skulle ligga färre en 9 personer på IVA som var yngre en 49 år?

Lika så blir det en konstig jämförelse att jämföra antal unga som vårdas denna veckan på IVA med antal unga som vårdades vecka 15 förra året, då vecka 15 förra året var den veckan som hade flest personer inlagda på IVA. I så fall får man väl se till förhållande och inte i rent antal.

Du glömmer också att det även existerar kvinnor.

Tycker bara det var var konstigt att det sägs att det bara låg 9 på intensiven detta datum när det veckan efter läggs in 48 personer i samma åldersgrupp.

Ja, jättemycket det påverkar statistiken om överlevnad om man räknar med kvinnorna.
Citera
2021-03-25, 19:16
Medlem
Citat:

I åldersgruppen 80+ har ju smittspridningen minskat rejält.

Vecka 1 - 2206 fall
Vecka 3 - 1104 fall
Vecka 5 - 633 fall
Vecka 7 - 430 fall
Vecka 9 - 384 fall
Vecka 11 - 400 fall

Detta trots kraftigt ökad testning.

I åldersgruppen 0-30 har det gått helt åt andra hållet.

7077 fall vecka 3 till 11225 fall vecka 11.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-03-25 kl. 19:19.
Citera
2021-03-25, 19:16
Medlem
Ungern har vaccinerat 20% av befolkningen med första dosen men är ändå värst drabbat i Europa. Märkligt.
Citera
2021-03-25, 19:20
Avstängd
Citat:

Det beror på hur man mäter R. Om man använder PCR-tester så testar även papayafrukter och motorolja positivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in