2021-03-25, 14:18
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det verkar som att skribenten "davidladde" har hittat förklaringen varför dessa doser inte har injicerats i några armar:

Kan dessa doser vara mindre olycksbringande än doserna som kommer från Seneffe?
Fabriken som doserna kommer ifrån har inte godkännande för användning i EU.
Citera
2021-03-25, 14:22
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Fabriken som doserna kommer ifrån har inte godkännande för användning i EU.
Är inte detta samma doser som delvis ska gå på export till "fattiga" länder?
Runt 10 miljoner doser är tingade för detta.
Citera
2021-03-25, 14:23
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Kan inte du göra det?

Inte nu. Men ikväll tänkte jag försöka mig på det. Sånt här borde journalister göra mer av.
Citera
2021-03-25, 14:26
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Antalet nya fall är nog ett par hundra fler då region Skåne inte kunde rapportera in senaste dygnets fall pga systemfel.
Det tycks som att skåne likväl rapporterat in 799 nya fall till FHM idag.

Förra torsdagen 523 nya fall.

https://platz.se/coronavirus/?lan=skane
Citera
2021-03-25, 14:27
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Så nu är AZ godkänt BARA för personer över 65?

Var det inte tvärt om för några veckor sedan (inte bara Sverige utan hela EU)?

Häng med i svängarna!

Snabba beslut, men det är nog helt rätt agerat!
Citera
2021-03-25, 14:34
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Är inte detta samma doser som delvis ska gå på export till "fattiga" länder?
Runt 10 miljoner doser är tingade för detta.
Ja. Jag har ingen aning var doserna skall skickas.

Min tanke - och den är rent spekulativ - är att det är AZ som med avsikt försenat fabrikens godkännande för att på så sätt kunna leverera doser därifrån snarare än till EU.

Jag gör den spekulationen efter att ha studerat de båda parternas kontrakt (UK/AZ + EU/AZ). Det kan möjligen vara så att 10 miljoner av de 29 miljoner doserna skulle gå till COVAX, men att 19 miljoner skulle gå någon annanstans än till EU låter lika rimligt.
Citera
2021-03-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Häng med i svängarna!

Snabba beslut, men det är nog helt rätt agerat!

Ja.

Anledningen till att inte inte skulle vara godkänt för personer över 65 innan var väl för att man var osäker på effekten.

Om effekten på de över 65 år säkerhetsställts så är det väl bara att köra.

Men det luktar rädda politiker lång väg - om personer över 65 får några blodproppar gör inget men om unga får det - AVGÅ!!
Citera
2021-03-25, 14:37
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja. Jag har ingen aning var doserna skall skickas.

Min tanke - och den är rent spekulativ - är att det är AZ som med avsikt försenat fabrikens godkännande för att på så sätt kunna leverera doser därifrån snarare än till EU.

Jag gör den spekulationen efter att ha studerat de båda parternas kontrakt (UK/AZ + EU/AZ). Det kan möjligen vara så att 10 miljoner av de 29 miljoner doserna skulle gå till COVAX, men att 19 miljoner skulle gå någon annanstans än till EU låter lika rimligt.
Då funderar jag på vad AZ sysslar med.

Uppenbarligen har man överlovat antalet doser, trots att man är fullt medveten om att man arbetar med en biologisk process.
Och då en process där varje batch faktiskt kan gå åt h-vete, med 0 yield.
Citera
2021-03-25, 14:37
Medlem
okok1s avatar
Har vår starka ledare Tegnell uttalat sig om botemedlet ivermectin?
Citera
2021-03-25, 14:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är lite mer komplicerat än så, för korrelationen med fetma är inte alls så stor som en del tycks tro. Samma länk anger att "bara" 4 % av männen på IVA i åldern 60-79 lider av extrem fetma, medan högt blodtryck (56 %), diabetes (33 %), kronisk hjärt- eller lungsjukdom (23 % resp 15 %) är betydligt vanligare.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Detta med fetma och större risk att dö, tror jag mest beror på fysisk-mekaniska orsaker. De riktigt feta har svårt att fylla lungorna ända ner i lungspetsarna även i vanliga fall, på grund av allt fettet som trycker på. Och det är då man kan få lunginflammation, när en del av lungan förblir oventilerad och bassilussker, var och slem gojsar till sig där. Hamnar fettona sedan dessutom i respirator, så blir det svårt för personalen att hantera dem, vända dem (jätteviktigt) och ha dem i ställningar där syret kan komma in hela vägen.
Citera
2021-03-25, 14:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så över 30000 fler tester utförda v11 än v10. Man får nog kolla andel positiva framöver snarare än faktiska fall.
Jo, men eftersom de obegripligt nog rapporterar de i klump en gång i veckan med 4 dagars fördröjning så blir det mycket långsamt och klumpigt.

Edit.
Dock mycket intressant att provtagningen var på all-time-high v 11: 303 385 pcr-testade individer
Senast redigerad av Madagascar 2021-03-25 kl. 15:00.
Citera
2021-03-25, 14:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det gör vi garanterat. Antingen avviker vi från Finland (återupptagit) eller så avviker vi från Danmark och Norge (paus).

edit: det blev ett mellanting. Återupptas för 65+
För en gångs skull har jag inget att erinra om. Det är nog lika bra att avvakta.

Ska dock bli intressant att se ev. biverkningar om man nu satsar på att vaccinera de yngre med Pfizer's och Moderna's vaccin. Hur det utvecklar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in